Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Inspiration

Reluminus - en lysande idé enligt Kamprad

Allting började som ett hobbyprojekt. Ronny Hjelm och kompisen Hugo Lundkvist testade olika material och konstruktioner med visionen att skapa ett mer miljövänligt värmeljus. 2013 kom de fram till en lösning som Ronny sedan konceptualiserade och pitchade till Clas Ohlson – som nappade! Sedan dess kör han för fullt med sin ljusinnovation.

– Nu för tiden slänger ju ingen sina batterier i vanliga soporna. Gör man det så skäms man, så är det ju. Och om tio år ska man känna likadant om man slänger ett värmeljus i soporna. Då ska normen vara det refillbara – det är min vision med Reluminus!

 

Ronny Hjelm har jobbat hårt mot sin vision. Det som började som ett hobbyprojekt slutade med en lansering hösten 2014 av världens första miljömärkta värmeljus. Och sedan dess har de sålts i hundratusentals.

 

Vad har varit viktigt för er framgång tror du?

 – Att vi så tidigt fick med oss en så stor kund som Clas Ohlson, att de trodde på vår idé. Annars hade jag nog inte vågat satsa. Och sen har min tidigare erfarenhet som försäljningschef på en järnvarugrossist varit avgörande, att jag vet hur business funkar och har varit i processerna förr.

Idén bakom Reluminus Refillsystem kom 2011. Ronny och kompisen Hugo Lundkvist startade ett handelsbolag för produktutveckling ”mest på skoj”, och som kvällssysselsättning började Ronny experimentera med olika material och konstruktioner.

 

– Målet var att skapa ett värmeljus med refill, där man aldrig slänger själva koppen utan istället köper ljuspuckar och fyller på.

 

Hur gick utvecklingen till?

– Genom att vi satt hemma vid köksbordet och testade oss fram. Det ena gav det andra och så småningom hade jag kombinationen med bottenplattan i metall, silikonkragen som lyfter konstruktion från marken och gör den brandsäker samt glascylindern. När jag kom på delbarheten i den så att man kan lyfta bort glaset och rengöra det kände jag att det här nog kan bli något!

 

När Ronny och Hugo kände sig nöjd med sin hemmasnickrade prototyp hjälpte Hugo, som var tekniker på SSAB, till med att digitalisera ritningarna. Med ett uttänkt koncept och ritningar klara började Ronny sedan kontakta tilltänkta storkunder.

 

– Det är ju väldigt svårt att få till möten med inköpare, man får verkligen ligga på och ha sina knep. Men jag hade ju stor erfarenhet av det och lyckades få till sex möten. Målet med dem var att bilda mig en uppfattning om ifall kedjorna trodde detta var en bra idé. Alla jag träffade var jättepositiva och det var det som fick mig att våga satsa!

Jag ville inte hoppa av mitt dåvarande jobb utan att få garanterade inkomster, så jag bestämde mig för att försöka få in en investerare.
Ronny Hjelm, grundare Reluminus

Men han hade fortfarande ingen riktigt produkt och för att ta fram en prototyp att sälja in började han knyta kontakt med olika leverantörer av ljusmassa och koppdelar. Med målet att hålla nere kostnaderna vid uppstarten vände han sig till kinesiska fabriker.

 

Hur hittade du din kinesiska leverantör?

– Jag började med att själv mejla företag som jag googlade fram, och fick en del samples skickade. Men det är ju lite lurigt att försöka hitta en kinesisk partner själv, man är ju rädd att bli lurad. Så i slutänden tog jag hjälp av en svensk agent som jobbat med kinesiska fabriker i 25 år och som hittade en lämplig leverantör.

 

För att kunna tillverka ljuskoppens tre delar – metallbottnen, silikonkragen och glaskanten – behövde fabriken skapa speciella verktyg.

 

– De kostade 50-60 000 kronor styck och för att ha råd med det gick jag till Almi. Jag fick ett innovationslån av dem, som gick till verktygsköpen och till att ansöka om patent för uppfinningen.

 

Medan prototyperna utvecklades höll Ronny kontakt med de potentiella kunder han träffat – framför allt Clas Ohlson. Han kände allt mer att affärsidén verkligen var bra men att tiden var en bristvara.

 

– Jag ville inte hoppa av mitt dåvarande jobb utan att få garanterade inkomster, så jag bestämde mig för att försöka få in en investerare. När prototyperna kom tog jag dem och pitchade min idé för Kamprad-familjens riskkapitalbolag Entreprenörinvest – och de gillade den!

 

Hade du fått några ordrar på ljusen då?

– Nej, men jag hade ju Clas Ohlson som var väldigt intresserade. Investerarna följde faktiskt med mig dit på ett möte innan de investerade för att se intresset med egna ögon.

Med Entreprenörinvest på tåget hoppade Ronny av sin karriär och satsade allt på värmeljusen. Under hösten 2013 besökte han ljusfabriker i Östeuropa och kom extra bra överens med en i Lettland.

 

Och så på våren 2014 beställde Clas Ohlson ljus för ett par miljoner.

 

Hur gick den första leveransen?

 – Helt okej, men det var en del uppstartsstrul såklart. Dels hade ljusmassan en del kvalitetsbrister, framför allt att ljusen brann lite dåligt vilket vi nu har rättat till, men det största problemet var att glascylindrarna inte passade på metallplattan.

 

De var för små och Ronny fick skyndsamt beställa en ny leverans som flögs från Kina för att hinna fram i tid.

 

– Bara frakten hit kostade en halv miljon och åt upp hela vår vinstmarginal, så det var ju lite surt. Men det var nyttiga lärdomar och ingen utifrån hade nog förväntat sig att vi skulle vara lönsamma från start ändå haha!

 

Clas Ohlson hade som en del i dealen ensamrätt på ljusen i ett år, men till hösten 2015 sålde Ronny in dem till flera andra stora svenska kedjor, bland annat Åhléns, Blomsterlandet, Indiska och Hemtex.

 

Vilken är er största utmaning?

– Att synas. Jättemånga människor och företag skulle gärna köpa vår produkt, men vet inte om att den finns. De har kanske till och med gått förbi den hos våra återförsäljare men inte förstått vad det är eller inte ens sett den kanske – så nu i år storsatsar vi på synlighet.

 

Under hösten 2016 inledde Ronny diskussioner med fler riskkapitalister för att finansiera investeringar i marknadsföring. I januari landade han förhandlingarna och fick 6 nya delägare och några miljoner i kapital.

 

– Så nu håller vi på och sätta upp en webbshop som en del i satsningen, som kommer rikta sig både till privatpersoner som vill köpa storpack, mer än 500 av våra ljus, och till företagskunder som vill vara återförsäljare eller ha ljusen som present- och reklamartiklar, och till skolor och idrottsklubbar som vill sälja dem för extrapengar.

 

Under sensommaren 2017 lanseras också två nya produkter som Ronny har filat på länge – ett refillbart gravljus och marshaller i återvunnen ljusmassa.

 

– Vi tror jättemycket på de här produkterna – de är helt unika och efterfrågan känns stor. Så att vi kommer omsätta uppåt 10 miljoner om ett par år känns säkert. Det svåra med att driva företag är att ha tålamod, jag är så otålig, men att vi kommer lyckas – det är jag helt säker på!

Om Reluminus

Startade: 2014
Gör: Utvecklar och säljer patenterade, refillbara och miljömärkta värmeljus. Lanserar under hösten 2017 också gravljus och marshaller.
Var: Kontor i Oxelösund. Tillverkning av ljusmassan sker i Lettland och själva ljuskoppen görs i Kina.
Grundare: Ronny Hjelm och Hugo Lindkvist.
Ägare: Ronny och Hugo samt fem affärsänglar och två riskkapitalbolag.
Kunder: Aktörer inom den svenska detaljhandeln såsom Clas Ohlson, Åhléns, Hemtex och Blomsterlandet.
Antal medarbetare: Än så länge bara Ronny och några inhyrda konsulter på timbasis.
Omsättning: Cirka 4 miljoner under 2015 då uppstartsorder lades. Prognosen är att dubbla det till 2018.