Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Inspiration
28 januari 2019

Så har Upzone nått nya höjder med Almis hjälp

I Tyskland besökte Tamara Olofsson en höghöjdsbana med sin mamma. När hon några månader senare flyttade till Sverige bestämde hon sig för att starta upp en här. Borås blev först ut och nu finns fyra Upzone-banor över hela Sverige.

- Att våga växa har varit en väldigt avgörande framgångsfaktor både för Upzone och för mig som entreprenör, berättar Tamara Olofsson.

Hon är grundaren till Upzone som driver äventyrsbanor i hela Sverige. Först ut var höghöjdsbanan i Borås som invigdes 2009 och fem år senare startade hon sin andra park i Ängelholm. Men satsningen där var inte helt utan tvekan. 

- Jag var supernervös när vi öppnade vår andra anläggning och tänkte ”kommer jag orka göra resan om igen”. Det var nämligen några riktigt tuffa år med Boråsbanan där jag gjorde en massa missar innan den började bli lönsam. Men i Ängelholm gick det mycket bättre, där blev vi lönsamma redan andra sommaren.

Tamara på höghöjdsbanan
När Tamara Olofsson startade upp sin första höghöjdsbana i Borås fick hon ekonomisk hjälp av Almi.
Franchise har blivit ett väldigt lönsamt sätt att växa både för mig och för våra franchisetagare runt om i Sverige.

Vad gjorde du för ändringar?

- Först och främst visste jag mycket mer vad vi höll på med. Jag hade redan gjort alla missar man kunde och hade lärt mig att ta betalt i förskott och börja med bokningsbara tider istället för drop-in. Sen var marknaden mer mogen plus att placeringen i Ängelholm är helt fantastisk med hur mycket barnfamiljer som helst i omlopp.

 

Almi har varit med på Tamaras resa sedan allra första början.

 

- När jag fortfarande bodde i Tyskland testade jag en höghöjdsbana för första gången och tyckte det var så kul! Sen när jag hade flyttat till Sverige ville jag besöka en igen tillsammans med min man, men hittade knappt någon som höll på med det.

 

Där och då väcktes idén hos Tamara att starta en egen höghöjdsbana.

 

- Under sommaren 2008 skrev jag en affärsplan och tog sedan kontakt med Almi för att få rådgivning och hjälp med finansiering.

 

På den tiden fanns det knappt några höghöjdsbanor och Tamara ser sig som en pionjär inom branschen.

 

- Därför är jag väldigt tacksam att Almi vågade satsa på något som på den tiden var väldigt okänt. Almi tillsammans med Swedbank finansierade min uppstart och trodde verkligen på mig. Det har jag förstått, att man inte bara behöver en affärsplan utan att det är entreprenören bakom som är den viktigaste faktorn.

 

Sen har du haft en mentor via Almi?

- Ja precis, när jag kom på idén med att skapa ett franchise-koncept av Upzone så behövde jag någon att bolla detta med. Via Almis mentorprogram fick jag kontakt med en mentor som kunde hjälpa mig med mina frågor kring franchise och vilken tillväxtstrategi jag skulle ha.

Inför mitt tredje år i Borås så tänkte jag ’att om det inte funkar nu så lägger jag ner’. Den sommaren vände allt och jag lärde mig att uthållighet och kämpaglöd verkligen är viktigt för att lyckas!

Under de första åren kände sig Tamara i perioder ensam och hennes mentor blev också ett stöd för tyngre dagar.

 

- När modet är nere behöver man ha folk att prata med som kan stötta en och på så sätt var min mentor också väldigt bra.

Fyra personer skrattar och klättrar i höghöjdsbanan.

Nu består ju Upzone av fyra parker varav två är franchise. Hur har tillväxtresan gått till?

- När vi hade öppnat i Ängelholm blev jag kontaktad av en kille som ville bygga en höghöjdsbana i Åhus och han frågade efter min hjälp. Jag ville inte hjälpa en potentiell konkurrent men var själv intresserad av att bygga i området så jag föreslog att vi skulle samarbeta och att han skulle bli franchisetagare istället. Och så blev det.

 

Franchiseuppläggen går ut på att Tamara delar med sig av sitt varumärke och all sin kompetens medan franchisetagaren är eldsjälen på plats som sköter allt operativt, anställer personal och marknadsför sin egen bana.

 

- Det blev en jättelyckad satsning i Åhus så jag bestämde mig för att bygga vidare på detta sätt. Nu startade vi i Luleå under 2018 med en lokal entreprenör där och målet är att göra två ytterligare franchise-uppstarter under 2020.

 

Anläggningarna i Borås och Ängelholm kommer Tamara att fortsätta äga själv. Hon berättar att de bland annat används för att testa nya aktiviteter och tilläggskoncept.

 

- I somras hade vi combat archery tag, en bågskytts-aktivitet, i Ängelholm och till sommaren kommer vi testa mobila escape games i båda städerna. De aktiviteterna som funkar bra kan sen våra franchisetagare också köpa in om de vill. Vår USP är att vi har familjevänliga aktiviteter men det gäller att ligga i framkant för att fortsätta vara konkurrenskraftiga och kunna växa vidare!

Om Upzone

Startade:  2009.

Är:  Äventyrsparker med höghöjdsbanor och andra aktiviteter för familjer.

Var: Finns än så länge på fyra platser – i Borås, Ängelholm, Åhus och Luleå. Planerar att starta upp två anläggningar till under 2020.

Kunder:  Riktar sig främst mot barnfamiljer och kommer under 2019 satsa på teambuilding-aktiviteter för företag.

Grundare och ägare:  Tamara Olofsson. Två av parkerna drivs via franchise av lokala entreprenörer.

Antal medarbetare:  Fyra helårsanställda och cirka fyrtio medarbetare under sommaren.

Omsättning:  Cirka åtta miljoner med en miljon i vinst under 2018.

Om Tamara Olofsson

Ålder: 35 år.

Bor:  I Sandhult.

Familj:  Man och två barn.

Utbildning:  ”Jag har pluggat medie- och kommunikationsvetenskap med marketing som inriktning i Tyskland. Men framför allt känner jag att Upzone har varit min utbildning!”

Yrkesbakgrund:  ”Innan jag startade upp Upzone jobbade jag mycket med företagsevent.”

Bästa egenskap:  ”Att jag är fantastiskt duktig på att skapa samarbeten. Jag connectar bra med människor och är duktig på att skapa nätverk och få bra relation till olika personer.”

Sämsta egenskap: ”Att jag kan vara väldigt stressad. Jag vill vara effektiv och få saker gjorda vilket kan vara ett stressmoment för folk. Alla kan inte alltid skynda i samma takt som jag gör, och jag måste bli bättre på att strukturera upp mig och jobba långsiktigt istället för att stressa på andra.”

Kopplar av: ”Genom att själv gå på äventyr! Vi reser mycket med familjen och när vi är hemma är vi mycket ute i naturen.”

Tidlinjen

2008  Tamara bestämmer sig för att skapa en höghöjdsbana i Borås där hon bor. Sommarjobbar på en bana i Tyskland innan hon skriver sin affärsplan och får lån från Almi och Swedbank som finansierar satsningen.

2009  Premiär för Upzone i Borås. Året är tufft och Tamara gör många misstag. Med åren lär hon sig att till exempel ta betalt i förväg och skapa bokningsbara tider istället för att ha drop-in vilket ökar lönsamheten.

2013  Borås-banan börjar bli lönsam och Tamara bestämmer sig för att öppna ytterligare en.

2014  Upzones andra park öppnar upp i Ängelholm och Tamara flyttar dit över sommaren för att vara på plats. Får en mentor via Almis mentorprogram.

2015  Inleder sitt första franchise-samarbete med en entreprenör som startar upp en Upzone-park i Åhus i Skåne.

2018  Upzone Luleå slår upp portarna. 

Framgångs-faktorer bakom Upzone

Att det är kul

”Först och främst att höghöjdsbanor verkligen är en bra produkt, det är kul från första gången som man testar. Gästerna blir nöjda och många berättar om oss för andra.”

 

Att vi vågade växa
”Det gjorde att jag kunde anställa fler och därmed få mer avlastning och eftersom jag hade gjort många missar första gången så gick det mycket bättre från start denna andra gång.”

 

Att vi förbättrade vårt koncept

”Det var viktigt att jag vågade ändra i konceptet under de första åren. Jag vågade höja priserna för jag insåg att jag måste det om det här ska funka. Vill gästerna inte betala priset för produkten så är det inte hållbart. Sen vågade jag börja köra med bokningssystem och att man får betala i förväg och det var avgörande för vår ekonomi.”

 

Att vår personal tar ansvar
”Det har såklart också varit viktigt att anställa bra personal. Jag vann pris som Årets Företagare i Borås nu under 2018 och det är verkligen tack vare min fantastiskt duktiga personal. Jag försöker ge våra medarbetare mycket ansvar, låta dem vara med bestämma och komma med idéer vilket jag upplever skapar ett stort engagemang.”