Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Tips och råd

Så kapar du kostnaderna i företaget

Att ha stenkoll på kostnaderna i företaget är kanske inte lika spännande som att fokusera på intäkterna. Men det bidrar till ett företag i balans – och god nattsömn. 

 

Ofta är det likviditeten som är den största utmaningen för unga företag. Att ha kontroll på kostnaderna ger frihet att fokusera på kärnverksamheten och förverkliga affärsidén. Det är då företagandet blir riktigt roligt.


Almis rådgivare Erik Elmerkind tipsar om hur du kan gå till väga för att kapa kostnaderna.

 

 1. Tätare budgetuppföljningar

Försök att göra en budget som är rimlig. Budgeten är ingen plats för önskedrömmar. För att vara användbar behöver den vara verklighetsförankrad.


Fundera också över hur ofta du borde följa upp siffrorna. Att stämma av på kvartals- eller till och med månadsbasis istället för att jobba efter en årsbudget gör att du tidigt upptäcker om någon kostnad börjar skena iväg. Då blir det lättare att planera likviditeten och ha kontroll.

 

Här hittar du budgetmallar för ditt företag: https://www.almi.se/kunskapsbanken/budgetmallar/.

 

 2. Hitta rätt storlek

Är man ett ungt företag är det bra att anpassa system och processer efter företagets storlek. Börja smått och skala upp successivt när ni växer. Det finns bra system för exempelvis ekonomi som är anpassade för mindre bolag och därmed billigare.

Ett litet företag har också fördelen av att vara relativt flexibla och snabbfotade. Ta vara på det så sparar ni tid – och pengar.

 

3. Minska lagret

Att lagra produkter är dyrt och medför risker. Kan ni skära ner på lagret utan att tumma på kundupplevelsen innebär det att ni förbättrar likviditeten och pengarna kan göra nytta någon annanstans.  

 

4. Se upp med avtalsbundna kostnader

Bindningstider på flera år som är svåra att komma ur minskar manöverutrymmet. Innan du skriver på ett avtal kan det därför vara en bra idé att undersöka om någon i ditt nätverk med relevant erfarenhet kan slänga ett öga på villkoren. Det kan bespara dig mycket bekymmer senare i form av tid och kostnader.

 

5. Omfamna digitaliseringen

Affärsresor är dyrt och påfrestande, både för privatlivet och miljön. Dra istället nytta av digitaliseringen och utnyttja tekniska hjälpmedel för att hålla kontakten med kunderna och leverantörerna utan att ständigt behöva befinna dig på resande fot. 

 

6. Tänk på kostnader du inte ska kapa

Här är kostnader som är förknippade med att ta in extern kompetens till bolaget där du kan behöva stöd. Det kan handla om marknadsföring, bokföring eller när det gäller den strategiska affärsutvecklingen, kanske i form av aktivt styrelsearbete.


Sist men inte minst, tumma inte på kostnader som säkrar leveransen mot kund. Du har ofta bara en chans att skapa en nöjd kund. Kostnader som är nödvändiga för en riktigt bra leverans är prio ett och där bör man vara försiktig med att skära ner.

 

Erik Elmerkind, rådgivare på Almi Kalmar
Erik Elmerkind, rådgivare på Almi Kalmar.