Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Tips och råd
4 september 2018

Affärsängeln tipsar: Så lockar du investerare

6,4 miljarder kronor - så mycket investerades i svenska onoterade techbolag bara under årets sex första månader. Hur gör man då för att locka riskkapital? Vi har pratat med den välkända investeraren och affärsängeln Jane Walerud för att höra mer om vad hon tittar särskilt efter.

 
1.      Är entreprenör + investerare = sant?

Glöm inte bort att en investerare är betydligt mer än en handskakning och pengatransaktioner. Om ni beslutar er för ett samarbete kommer ni att bli arbetskamrater som både ska klara av tuffa motgångar och att ha roligt tillsammans på jobbet, förklarar Jane Walerud.

– Det måste kännas som att det kommer att bli jättetrevligt att jobba ihop under några års tid. Vi ska känna att det här är människor vi gillar, som vi kommer kunna diskutera besvärliga saker med och som vi kommer kunna gå igenom den här berg- och dalbanan som det innebär att vara en startup med.

 
2.      Våga tänka stort

Det finns en anledning till att ni tagit beslutet att satsa på den här idén. Och den självsäkerheten kring att ni sitter på ett vinnande koncept måste ni förmedla till investerarna. Ingen vill gå in med ett större kapital i ett bolag som själva inte tror att de kan bli nyckelspelare på marknaden.

– Som investerare ska man kunna tro att det här kommer att bli riktigt stort. Man vill gärna investera sin tid och sina pengar i något man verkligen tror har den potentialen. De flesta startups blir aldrig så stora och de få som blir det står för det mesta av avkastningen och betalar för de andra. Så den känslan letar vi verkligen efter.

3.      Identifiera er väg för att nå marknaden

Att identifiera sin marknad, lokalisera sin målgrupp och visualisera vägen dit är nödvändiga faktorer för att lyckas. Satsa högt – men gör vägen dit realistisk genom delmål.

– Det ska finnas ett sätt att komma till den stora marknaden som börjar med en mindre. Du kan aldrig börja med att rikta dig till den breda gruppen direkt, utan behöver börja med en mindre och ganska nischad. Se till att göra det perfekt för dem först och sedan kan du bredda, säger Jane Walerud.

 
Affärsängeln Jane Walerud4.      Var ett team att räkna med

Om ni är ett grundarteam så se till att ni har grundstenarna för ett stadigt bygge redan innan ni börjar slå upp de första väggarna. Lägg upp en strategi för hur ni ska stå stadigt när det börjar gunga, tipsar Jane Walerud.

– Helst ska man ha långa relationer med varandra bakom sig. Inte att ni måste vara bästa kompisar men ändå att ni har arbetat tillsammans ett tag. Det ska finnas anledning att tro att entreprenörerna inte kommer att bli osams under stark press.


5.      Analysera konkurrensen

Mycket konkurrens eller inte – det viktigaste är att ha koll på den marknad ni försöker slå er in på, hävdar Jane Walerud.

– På Youtube kan man se en kurs som heter ”Competition is for losers” och där berättas det om hur de som påstår att de har många konkurrenter i själva verket inte har det. Och de som har mycket konkurrens säger sig vara helt unika, säger hon och fortsätter:

– Ska man bygga en firma är det är bra om man har relativt lite konkurrens. Det är bra att det finns en marknad och folk ska känna till kategorin. Men ska du göra något storskaligt måste det finnas ett behov som inte är mättat.