Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Almis bästa exporttips
Tips och råd

Så lyckas ni med exporten

Svensk export blomstrar och 2017 var ett rekordår med ökningar från Sveriges alla län. Vill du också ta steget utomlands? Almis rådgivare Pontus Sannéus ger sina bästa råd kring vad du behöver tänka på innan du ger dig ut på export.

1. Skaffa dig en första inblick i exportvärlden

– Om man går i exporttankar så rekommenderar jag att man börjar med att skaffa sig en överblick. Sök information i ditt nätverk och prata med dem som har kommit längre än du själv. Försök att ta del av andras erfarenheter.

2. Håll koll på certifieringssystem och exportrestriktioner

– Egentligen är det inte så krångligt alls att börja exportera till andra EU-länder. I EU gäller principen om ömsesidigt erkännande som innebär att det mesta som är okej att sälja i hemlandet också är det i andra EU-länder. Utanför EU gäller däremot olika regelsystem och då behöver man ta reda på vad som gäller just för det aktuella landet och sedan anpassa produkten eller tjänsten efter det. Men håller man sig inom Europa är det som sagt ganska enkelt.

3. Välj rätt typ av samarbetspartner

Pontus Sannéus– Vid val av samarbetspartners gäller det att sätta sig in i de juridiska och affärsmässiga skillnaderna och sedan välja det alternativ som passar företaget bäst. Det vanligaste är nog att företag väljer en distributör som fungerar som en återförsäljare för produkterna. Väljer man en distributör blir i regel slutpriset ut till kund något högre jämfört med andra alternativ – distributören behöver ha täckning för sina kostnader, säger Pontus Sannéus och fortsätter:

– Handelsagent är en annan variant. Det är ett oberoende företag som arbetar som din representant. Agenten blir din förlängda säljarm och nosar helt enkelt upp kunder åt dig samtidigt som det är du som styr hela köp- och säljprocessen. Alternativet med handelsagent ger ofta ett billigare slutpris. Det finns fördelar och nackdelar med båda och för att välja rätt behöver du känna till skillnaderna.

4. Välj exportmarknad efter förutsättningar

– Det finns en övertro bland många att Tyskland är det land man ska satsa på eftersom landet har många köpstarka människor och företag. Men den stora marknaden skapar också jättetuff konkurrens och det kan vara svårt att överhuvudtaget ta sig in. När man väljer exportmarknad är det viktigt att kolla upp och ta vara på företagets inre kompetenser. Kanske finns det språkkunskaper att utnyttja? Kombinera det med en bedömning av marknaden för just din produkt eller tjänst så är oddsen för att du hamnar rätt goda.

5. Lägg tid på språket

– Även om det för en del branscher fungerar att ha marknadsmaterial bara på engelska så är min erfarenhet att mottagandet av ett företags utbud blir mycket bättre om man kan anpassa språket till exportlandet. Menar man allvar med sin exportsatsning måste man se till att kunna kommunicera med marknaden.

6. Planera – men inte för allt

– Ibland möter jag företag som vill planera allt i förväg för att undvika överraskningar. Jag tycker att det är ett tankesätt som begränsar möjligheter och tror att det är bättre att istället ge sig ut och skaffa sig erfarenheter och intryck av marknaden så tidigt som möjligt. Kommer det en chans måste man vara beredd att ta den, oavsett om den är planerad eller inte. Sitt inte hemma och fega. Gör man ett misstag får man försöka att lära av det och minimera konsekvenserna. Risker är värda att ta ibland, säger Pontus Sannéus.