Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Inspiration
26 november 2018

Med IT-succé bakom sig – nu storsatsar de på hållbara sängkläder

Alexander Hars ligger bakom två framgångsrika IT-företag. System OK och Let's Deal. Nu tar han med sig samma grundarteam och ger sig in i textilbranschen. Det handlar om ekologiska och Fairtrade-certifierade sängkläder och för två månader sedan lanserades Alva. Målet är att ge fler indiska bönder ett bättre liv.

- En konventionell bomullsodlare i Indien är akut förgiftad i i genomsnitt två veckor per år på grund av att de använder så mycket besprutningsmedel. Deras genomsnittslängd är låg och många dör i cancer. Dessutom är nästan alla odlare småbönder som drabbas hårt när skördarna slår fel eller priserna sjunker. Oftast tvingas de då belåna sig till ockerräntor för att kunna köpa fröer till nästa säsong.


Om detta hade Alexander Hars ingen aning när han för två år sedan tillsammans med sambon Johanna Lindberg skulle köpa nya sängkläder till familjen.

”Vi bestämde oss för att ta fram extremt mjuka lakan som är producerade på ett schysst sätt!”

- Vi ville främst ha bra kvalitet men också köpa något som var bra gjort. När vi började fråga butikerna var bomullen kom ifrån fick vi inga svar. Så vi gick hem och började läsa på om bomullsodling och textilbranschen och insåg hur hemskt livet kan vara för en bomullsbonde.


Då bestämde ni er för att göra något åt det?
- Ja exakt, vi kände att så här kan det inte få vara. Vi bestämde oss för att ta fram en produkt där människorna som odlat bomullen får ett bra liv samtidigt som produkten är av bästa kvalitet!


År 2015 hade Alexander sålt rabattsajten Let's Deal till Schibsted och det är med medarbetare från den tiden som han startar Alva.

 

Vad blev era första steg?
- Eftersom vi inte kunde något om branschen bestämde vi oss för att prata med folk som visste. Vi känner Palle Stenberg som grundat Nudie Jeans som också har ett starkt hållbarhetsarbete och de ledde oss till Indien och det ekologiska bomullskooperativet Chetna.

 

Alva sängkläder
Alexander Hars och hans kollegor har startat Alva som säljer ekologiska och Fairtrade-märkta sängkläder.
”Jag har fått hjälp av Almi i alla mina startups och tycker de gör oerhört bra saker för företag. Att de vågar ta risker som inte bankerna gör är ofta avgörande.”

Sommaren 2017 åkte Alexander och några av de andra grundarna till Indien och besökte bomullskooperativet. På samma resa träffade de också den indiska fabrik som nu väver bomullstygen och syr sängkläderna.

 

- Sen blev det en ganska lång process med att utveckla lakanen, få rätt tygkvalitet och bestämma storlekar. Vi tog också hjälp av en textilkonstnär för att bestämma färgskalan så att alla sängkläder ska passa tillsammans rent utseendemässigt.


I december 2017 lade de sin första order värd 50 000 dollar på sängkläder i elva olika färger. I samma veva tog de ett mindre företagslån hos Almi.


- Vi lånade 500 000 kronor som tillsammans med kapital från oss ägare gick till att bekosta inköp och bygga webbshop och sånt. Almi är fantastiska som hjälper till med råd och finanser när man är i uppstartsläget.


Ni säljer ju bara via er egen e-handel. Varför har ni valt att göra det?
- Vi ville börja på nätet för att få bort mellanhänder och på så sätt kunna erbjuda ett konkurrenskraftigt pris trots en hög kvalitet. Men vi har inte låst oss vid webb och har redan fått in förfrågningar från butiker. Kanske kommer vi vilja hitta en återförsäljare i varje av de största städerna som passar vårt varumärke och dit kunder kan gå för att se och känna på våra produkter.

 

På de tre månader som gått sedan uppstarten har de sålt till ungefär 500 kunder. Just nu ligger en stor del av Alexanders fokus på att prata med dessa för att höra vad de tycker om produkterna.

”Vi vill gärna växa med hjälp av export. Men vi vill göra misstagen här i Sverige först och utarbeta ett bra koncept innan vi går utomlands.”

- Jag har precis skickat ut ett mejl till 160 kunder och frågat vad de tycker om våra produkter och vår service. Hittills har folk återkommit med bra feedback och till och med spontant och det är ett bra tecken tycker jag! Har man en produkt som folk gillar så kommer det gå bra även om det kan ta tid.


Hur ser er marknadsföring ut?
- Nu har vi mest smugit igång lite och testat lite facebook- och googleannonser. De flesta kunder hittills kommer därifrån. Sen kommer vi säkert testa lite influencersamarbeten och vi ska till exempel börja jobba med stylister som stylar lägenheter och som kan sprida vårt varumärke via Instagram.


I framtiden har teamet planer på att gå utomlands för att fortsätta växa.


- Tyskland är ett land som vi är speciellt sugna på. De är medvetna om hållbarhetsfrågor, är ett stort land med många konsumenter och de har god internetvana vilket passar oss som e-handel.


Vad är er drivkraft med Alva?
- Vår ambition från början var att bygga nåt som vi själva kan leva på. Men successivt har drivkraften blivit att verkligen hjälpa bönderna. Kan vi omsätta 100 miljoner per år kan vi hjälpa 10 000 bönder, och det har blivit det viktiga. Att veta att vi gör det bättre för bönerna. Därför är denna satsning liksom inget kortsiktigt och även om vi är otåliga ibland så försöker vi inte stressa. Nu har vi chans att göra nåt som är vettigt och kan gynna andra och då vill vi göra det bra.

Om Alva

Startade: 2018.
Gör: Utvecklar och säljer ekologiska sängkläder i premiumkvalitet via egen e-handel.
Var: Göteborg. Bomullen är från det indiska kooperativet Chetna och sängkläderna produceras i Indien. Lagerhållning och distribution sker hos en logistikpartner i Götene.
Kunder: Privatpersoner runt om i Sverige. Planerar att starta upp e-handel i fler länder längre fram.
Grundare och ägare: Alexander Hars, Johanna Lindberg, Lars Karlsson, Madelene Bergh, Tobias Tuleby, Jenny Tuleby och Thomas Krantz.
Antal medarbetare: Sex av ägarna arbetar operativt på hel- och deltid.
Omsättning: <1 miljon under 2018.

Om Alexander Hars

Ålder: 40 år.
Bor: I centrala Göteborg.
Familj: Sambon Johanna och två barn som är 2 och 7 år gamla.
Utbildning: Civilingenjör i Datorteknik från Chalmers.
Yrkesbakgrund: "Tidigare var jag grundare och VD för System OK med exit under 2006 och sen var jag med och startade upp Let's deal som vi sålde 2015."
Bästa egenskap: "Att jag är positiv."
Sämsta egenskap: "Min otålighet."
Kopplar av: "Genom att vara nära havet och när jag tar en löptur."
Inspireras av: "Drivna människor som vill skapa förändring."

Alexanders tips för att bygga framgångsrika företag

"Fokusera på försäljning. Var ute och sälj innan du har en produkt. Sitt inte hemma och fila på idén."


"Omge dig med rätt personer. Ensam är inte stark. Hitta 1-2 personer som kompletterar din kompetens."


"Våga prova. Inga idéer är för dåliga och den som gör mest experiment lär sig mest och snabbast."