Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Inspiration

"Att driva företag utan att växa är tråkigt"

När Bernt Karlsson var VD på ett teknikföretag i Blekinge fick han upp ögonen för RFID. Han beslöt sig för att starta eget inom nischen som på den tiden var helt ny och ganska okänd. Det blev några år av kämpande och lärande, men nu är Areff specialister på området och växer snabbt tack vare samhällets ökande behov av säker digital identifiering.

- Att driva företag utan att växa ordentligt, det är faktiskt tråkigt. Förändring och framsteg behövs tycker jag. Hos oss brukar vi säga att om vi inte förändras snabbt och hela tiden är det fara och färde. Då hamnar vi efter konkurrenterna.


Bernt Karlsson vet vad han pratar om. Jämfört med hur Areff såg ut när han startade upp för 18 år sedan är det inte mycket som är sig likt. RFID-tekniken – som är den gemensamma nämnaren för alla företagets produkter – har utvecklats, massor av konkurrenter har tillkommit och behoven av produkterna ser helt annorlunda ut idag.

- I början jobbade vi mest med nyckelbrickor till passersystem för att komma in och ut ur fastigheter. Sen utvecklades det till nyckelkort och senare ID-kort. Sen började vi jobba med programmerade kort, till exempel busskort, som skulle kunna laddas med information och pengar. Då lärde vi oss den biten. Och nu de senaste åren har det varit ett stort fokus på säkerhet, att säkra våra ID-kort, betalkort och nyckelbrickor med krypterade chip för att så gott det går förhindra att de kan hackas av utomstående som till exempel vill komma åt information eller lokaler.


Vad är framgångsfaktorn bakom er snabba tillväxt?

- Den hänger helt klart ihop med den ökade säkerheten som våra kunder efterfrågar. Men jag tror inte heller att vi hade kunnat växa så snabbt och vara där vi är idag om vi inte hade varit så tidigt ute. Blivit kunniga och erfarna inom tekniken och dessutom hunnit skapa ett bra anseende på marknaden genom mångåriga relationer.


Historien om Areff tar sin början när Bernt är VD på ett teknikföretag och får upp ögonen för RFID-tekniken.

- På den tiden fanns knappt RFID-passerkontroll, bara genom kort med magnetband. Men jag insåg att det kommer hända grejer kring den här tekniken. Det kändes så pass intressant och smidigt och med många kundbehov som inte var uppfyllda så jag bestämde mig för att starta eget.


Den första tiden konsultade han vid sidan av för att få möjlighet att kartlägga marknaden och insåg snart att när det gällde just passerkontroll fanns det en brist på produkter. Han bestämde sig för att satsa på det och tog hjälp av en industridesigner som designade Areffs första nyckelbricka – seglet – som än idag är en storsäljare.

- Parallellt åkte jag runt och pratade med tilltänkta kunder som jag tänkte borde behöva säker passerkontroll och fick en stor kund runt 2002-2003 någon gång. De köpte 70 000 brickor – en enorm order för oss. Jag hade då avtal med en plastfabrik i Gislaved som gjorde brickan, och så köpte jag RFID-taggen från en annan leverantör. Sen samlade jag hela familjen runt köksbordet och så monterade vi brickor på varje ledig tid under ett par år haha!


Men efter ett år sade plötsligt storkunden upp sitt kontrakt.

- Jag hade precis anställt en kille då och så tappade vi stor del av vår omsättning över en natt, det var verkligen inte kul. Men i krisen kom vi på en bra idé och ändrade vår affärsmodell vilket blev en framgångsfaktor.


Bernt började nämligen kontakta installatörer och låssmeder för att sälja sina nyckelbrickor till dem istället för direkt till systemleverantörer.

- Först var de lite skeptiska för att våra brickor bara passade till ett passersystem av totalt kanske fem som fanns på marknaden då. Men efter att vi ordnade så att de kunde tolka kod för de olika systemen kunde installatörerna köpa in våra brickor till alla systemen och ha endast en typ på lager istället för fem olika.

”Hade vi inte fått olika innovations- och tillväxtlån från Almi för att utveckla nya produkter och funktioner hade vi aldrig överlevt i konkurrensen som uppstod.”

Vad innebär den innovationen för er?

-         Att vi kunde konkurrera på ett helt annat sätt. Tidigare hade varje systemägare sin egen nyckelbricka och kunde därför slå vakt om sin marknad. Nu erbjöd vi en produkt som passade till alla system istället för en till varje, för en lite billigare peng och mycket smidigare, det blev en väldig framgång för oss!


Under många år låg fokus på denna nisch och när Bernt lärde känna teknikern Fredrik Martinsson som blev delägare 2007 och som styrde upp tekniken på företaget, gick affärerna ännu bättre. Fler produkter – som ID-kort, Resekort och olika industritaggar – tillkom med nya funktioner, möjligheter att lagra mer information och bättre säkerhet.

Hur finansierade ni all utveckling under åren?

-         Ja, det kostade mycket pengar, framför allt under de första 10 åren! Almi och vår bank var direkt avgörande för vår överlevnad. Sen har vi såklart också puttat in egna pengar som till exempel under finanskrisen 2009 när vårt läge var väldigt ansträngt. Nu har vi varit lönsamma och stabila i många år och har då kunnat finansiera utvecklingen själva och amortera av alla lån – det känns riktigt bra!


Sedan ett par månader tillbaka går Bernt och Fredrik en Almi-utbildning för tillväxtföretag. Målsättningen är att försöka renodla sina aktiviteter för att kunna fortsätta växa på ett hållbart sätt.

- När man är i snabb tillväxt ställer tiden till det. Man är nämligen för det mesta helt fullbokad med jobb och då måste man sätta sig ner och prioritera vilket vi får en chans till genom utbildningen. Fundera på hur vi ska renodla vår verksamhet – vad ska vi ta bort eller lägga till för att på ett bättre sätt nå våra mål?


Nu har du drivit Areff i 18 år, vad skulle du säga är din drivkraft i det?

- Jag har kommit fram till att det är skapandet. I början kunde jag gå runt i lokalen och känna ”allt det här har jag varit med och skapat”. Nu är det mer att vi är med och sysselsätter 16-17 personer och försöker skapa ett bra arbetsliv för dem som känns viktigt. Och att hjälpa till i bygden här, vara engagerade i näringslivet och i UF-företag, eller ta hit elever som vill ha praktik. Att vara med och lägga grunden för framtidens samhälle och företagande – det känns viktigt för oss!

Tidslinje

2000: 
Bernt hoppar av sitt jobb som VD på ett teknikföretag för att starta upp Areff. Börjar kartlägga RFID-tekniken i Sverige och vilka produkter som saknas och landar i att inleda sin satsning inom passersystem.

2003:  Får en storkund som beställer 70 000 passerbrickor med RFID-teknik. Bernt monterar brickorna för hand hemma vid köksbordet.

2004:  Kunden avslutar sitt uppdrag. Bernt har precis anställt sin första medarbetare och hamnar i ett pressat läge.

2005:  Utvecklar sina produkter och kan börja sälja nyckelbrickor till låssmeder och installatörer istället för direkt till systemleverantör. Detta blir en nyckel till framgång.

2007:  Fredrik Martinsson kommer in som delägare och tar helhetsansvar för företagets teknik och produktutveckling. Bernt kliver över till att enbart jobba med marknad och sälj. Omsätter cirka 8 miljoner.

2009:  Finanskris som gör att Företaget går på sparlåga, men slutar inte att bearbeta marknaden.

2010: Blir ackrediterade kortleverantörer till ID06.

2011:  Flyttar till nya större lokaler i Ronneby.

2015: Blir Årets Företagare i Ronneby, Blekinge och trea i Sverige.

2016:  Blir Areffs snabbaste tillväxtår hittills då omsättningen ökar från 25 till 35 miljoner.

2017: Får Dagens Industris Gasellpris och blir dessutom utsedda till ett Superföretag av Veckans Affärer.

Om Areff

Startade:  År 2000.

Gör:  Utvecklar, producerar och säljer RFID produkter och system som passersystem och olika slags kort och taggar med RFID-teknik för digital identifikation.

Var:  Kontor i Ronneby i Blekinge. Kunder över hela Sverige och cirka 10-12 % av omsättningen går på export till Norden och Europa.

Kunder:  Installatörer, låssmeder och andra leverantörer av passersystem. Jobbar också direkt mot industrin i Internet-of-Things-projekt för att identifiera olika produkter och processer.

Ägare:  Bernt Karlsson och Fredrik Martinsson.

Antal medarbetare:  16 stycken.

Omsättning: Drygt 35 miljoner under 2017.

Tips på hur man lägger grunden för en god tillväxtresa:

”För att klara en tillväxtresa måste man vara riskbenägen och våga ta risker (dock ej dumdristiga) i obekväma lägen.”

”Fokusera så tidigt som möjligt i processen och gör om fokuseringsprocessen efter ett par år.”

”Diskutera fram och fastslå företagets värderingar, och lev sen efter dem!”

Om Bernt Karlsson

Ålder:
61 år
Bor:  I Listerby utanf'ör Ronneby

Familj: Gift med Maria och har en dotter som är 23 år
Utbildning: 4-årig teknisk linje på gymnasiet

Yrkesbakgrund:  ”Före Areff var jag vd på ett teknikföretag som tillverkade taggar och kort. Innan dess jobbade jag som säljare i många år och under mina första arbetsår var jag elektriker på Karlskronavarvet.”
Bästa egenskap: ”Att jag alltid ser möjligheter och bra på nätverkande. Jag är duktig på att fånga in kontakter när jag är ute i industrin och på mässor och på att förädla kontakterna till spännande projekt.”

Sämsta egenskap: ”Jag får erkänna att jag är tidsoptimist."
Kopplar av:  ”Genom att pyssla på vårt hus, och sen spelar jag golf – gärna varje helg.”