Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Inspiration

"Vi sålde bil och lägenhet för att ha råd"

Med artificiell intelligens vill entreprenörerna Arta Mandegari och Salman Eskandari få fler elever att bli duktiga på matematik. Genom en prenumerationsbaserad affärmodell, räkneuppgifter anpassade till skolans kurser och riskkapital att växa med hoppas de nu revolutionera läxläsandet.

 

– Det är Arta som är entreprenören av oss. Vi är barndomskompisar och när vi hördes då och då nu i vuxen ålder brukade han alltid ha nya tokiga idéer. Men denna gång, när vi började snacka om hur man skulle kunna digitalisera läxhjälp nappade jag, berättar Salman Eskandari.


Det var 2015 som idén till vad som blev Eeducation Albert föddes. Både Salman och Arta hade under sin studietid jobbat extra som läxhjälpare inom matte och insett hur bra resultat det gav när ett barn kunde sitta ner med en egen lärare som fokuserade på deras utmaningar.

 

– Men den tjänsten är väldigt dyr för många familjer, flera hundra kronor i timmen oftast, och dessutom finns den för det mesta bara i högskolestäder. Väldigt många barn får alltså inte den möjligheten och vi kom på att vi ville digitalisera den tjänsten för att kunna nå ut till många fler.


Vad blev era första steg?

 Vi insåg snabbt att för att få ett så relevant innehåll som möjligt så ska Albert – som vår tjänst heter – kunna uppgifterna som eleverna får i skolan. Har man kört fast i sin skolmattebok ska man kunna få hjälp av honom. Så vi började med årskurs 7-9, köpte in alla skolmatteböcker och började kartlägga.


Det ena spåret blev helt enkelt att bestämma innehållet i appen. Vilka uppgifter som skulle finnas där och vad de digitala mattelektionerna skulle innehålla. Parallellt började de nysta i den tekniska utvecklingen kring hur själva appen skulle se ut och vilka funktioner som skulle finnas.

 

 Sen när vi hade specat upp allting började vi leta efter personer som kunde hjälpa oss att skapa detta. Lärare som kunde hjälpa oss med pedagogiska uppgifter och tekniker och matematiker som kunde skapa appar och logaritmer.

"Det fanns andra aktörer som jobbade med matteappar mot skolor, men ingen som var riktad mot konsumentmarknaden som vi. Den utmaningen lockade oss!”

Hur finansierade ni hela apputvecklingen?

– I början bekostade vi utvecklingen själva, sålde faktiskt en bil och en lägenhet för att ha råd. Och ganska snabbt tog vi också kontakt med Almi för att få hjälp. Hos dem har vi nu genomgått hela deras trappa med innovationslån, företagslån och tillväxtlån.

 

Har Almi bidragit med något mer än bara pengar?

– Ja verkligen, till exempel satte vi tillsammans med dem upp milstolpar innan alla utbetalningar. Det var väldigt värdefullt, att vi faktiskt behövde prestera och leverera vissa parametrar i tid för att få nya lånebelopp utbetalda. Det gjorde att vi tog oss framåt snabbt!

 

Trots allt stöd och snabba framsteg insåg Arta och Salman under hösten 2015 att ännu mer pengar och kunskap behövdes för att ta Albert i mål.

 

– Då satte vi oss ner och kartlade institut och affärsänglar som vi trodde skulle vara intresserade av att investera i oss och som vi också kände kunde bidra. Och sen tog vi kontakt med dem.

 

Satsningen lyckades och i slutet av december fick duon in totalt 7 miljoner kronor från några affärsänglar. Pengarna gick till att färdigställa betaversionen som lanserades i april 2016.

”Målsättningen med produkten på sikt är att Albert ska kunna förstå vad varje enskild elev har för kunskapsluckor och automatiskt se till så att dessa fylls igen i tid.”

Och sen pilottestade ni appen?

– Ja precis, under tre månader användes den av närmare 10 000 elever på 65 skolor. Vi fick in mängder av värdefull feedback och kunde också utifrån data analysera hur den användes. Det är inte förrän man sätter något i händerna på användaren som man inser vad som funkar och vad som inte funkar.

 

Sommaren 2016 ägnade Arta, Salman och deras team – som nu bestod av närmare 10 konsulter och anställda – åt att förbättra appen. I september lanserades den skarpt.


Och i samband med lanseringen gjorde ni ytterligare en finansieringsrunda?

– Exakt, vissa av de gamla ägarna gick in med mer pengar och sen kom även Schibstedt Growth in som ny delägare. De hade strax innan sommaren fått upp ögonen för oss och att de har så stor erfarenhet av digitala konsumenttjänster var och är fortfarande till stor hjälp för oss.

”Vi testar oss fram även kring marknadsföring. De senaste månaderna har vi kört brett i digitala magasin och på sociala medier. Nu funderar vi på att testa annonser i traditionella medier ett tag för att se vad det ger för resultat.”

Det kan låta som om allt har gått duons väg, men Salman berättar att de första sex månaderna efter uppstarten var krokiga.

 

 Den tiden handlade mycket om att hitta rätt affärsmodell. Ett tag höll vi till exempel på med en billigare basversion av appen som vi tänkte skulle rikta sig till skolor. Men den blev för lik konkurrenters och uppfyllde dessutom inte det syfte som vi brann för, så vi landade tillslut i en affärsmodell där föräldrar prenumererar på Albert för att deras barn ska bli bättre på matte.


Under 2017 tog försäljningen fart, och inför närmaste året ligger fokus på två saker: att få in fler kunder som stannar längre samt att utveckla appen till fler årskurser.

 

Vad tror ni kommer bli utmanande under tillväxtresan som ni nu ger er in på?

 Jag tror att vår stora utmaning ligger i att vi behöver uppfinna ett hjul, göra något som ingen har gjort i stor skala innan. Idag har en väldigt liten skara i samhället möjlighet till privatlärare eftersom det kostar flera hundra kronor i timmen. Med Albert så demokratiserar vi möjligheten till läxhjälp, och det kommer bli en utmanande resa men är också vår stora drivkraft.

Tog fram prototyp efter innovationslån från Almi

2015: Arta och Salman börjar prata om sin idé att digitalisera läxhjälp inom matte. Sätter ihop en affärsplan, får innovationslån från Almi och tar fram en prototyp. Får i december in riskkapital på 7 miljoner kronor från några affärsänglar.

2016: Pilottestar appen på närmare 10 000 elever. Genomför förbättringar och lanserar den skarpt i september. Får in Schibstedt Growth som ägare.

2017: Bestämmer sig för att satsa på appen som konsumentjänst och lägga ner sina skolapp-funderingar. Försäljningen tar fart.

2018: Planerar att lansera appen för fler årskurser. Målsättningen är att erbjuda mattehjälp för hela grundskolan och de första två åren på gymnasiet.

Om Salman Eskandari

Ålder:  31år.

Bor:  I Partille utanför Göteborg.

Familj: Fru och två barn.

Utbildning: Civilingenjör inom industriell ekonomi från Chalmers.

Yrkesbakgrund: Managementkonsult och innan dess läxhjälpare och mattementor.

Bästa egenskap:  ”Jag är analytisk av mig, tänker rätt mycket och försöker analysera varje situation. Det har varit till vår fördel många gånger och där kompletterar jag och Arta varandra. Han hoppar ut i vattnet innan han har känt på det och jag mäter och analyserar gärna först.”

Sämsta egenskap: ”Det är nog den andra sidan av myntet, att saker tar lite längre tid.”

Kopplar av genom att: ”Helst hänger jag bara med min familj, försöker ägna all ledig tid jag kan åt att vara med dem.”

Bästa dagen med Albert: ”Det var nog första gången som vi implementerade en chatt i appen för att kunna prata med användarna. Efter bara någon dag var det flera personer som hade skrivit att de genom hela livet hade haft svårt med matte, inte fick den hjälpen de behövde i skolan och att föräldrarna inte kunde hjälpa till – men att det nu tack vare appen äntligen hade lossnat för dem. Innan hade vi jobbat utifrån antaganden och hypoteser men då fick vi bevis på att vår tjänst verkligen behövdes och hjälpte till och det skapade en känsla av meningsfullhet.”

Om Arta Mandegari

Ålder:  31 år.

Bor:  I Partille utanför Göteborg.

Familj:  Fru och två barn.

Utbildning:  Civilingenjör i Industriell ekonomi från Chalmers.

Yrkesbakgrund:  ”Jag har främst arbetat med internationell försäljning och marknadsföring inom konsumentvaror och finans.”

Bästa egenskap: ”Att jag håller ett högt tempo jämt.”

Sämsta egenskap:  ”Ja, det måste nog vara att det kanske går lite för snabbt ibland…”

Kopplar av: ”När jag är med familjen.”

Bästa dagen med Albert: ”Svår fråga. Men en utav de bästa känslorna var när vi fick bekräftat att vi skapat en produkt och tjänst som fyllde en så pass viktig funktion att föräldrar var villiga att betala för den. Att få just denna hypotes validerad kändes väldigt skönt”.

Arta och Salmans råd för att lyckas kommersialisera en innovation:

”Den absolut viktigaste grejen är att göra så lite som möjligt innan man går ut och testar sin idé. Lägg inte för mycket tid på att utveckla och designa utan gör vissa skisser eller en enkel prototyp och prata sen med kunderna. Den feedback man får är guld värt och den behöver man inte betala onödigt mycket för att få.”


”Säkra din finansiering. Det är inte direkt kopplat till den operationella verksamheten, men att ha finansiering klar gör att man kan fokusera på sin produkt, sitt bolag och sin affär istället för att jaga pengar.”

Om Eeducation Albert

Startade:  2016.

Är: En app med matteuppgifter och mattelektioner anpassad till svenska skolans kursplaner. Finns idag för högstadiet men fler årskurser kommer lanseras under 2018 och 2019.

Var:  Göteborg.

Grundare: Arta Mandegari och Salman Eskandari.

Ägare:  Grundarna, samt en rad affärsänglar och investmentbolaget Schibstedt Growth.

Kunder:  Privatpersoner, oftast föräldrar, i Sverige som vill få sina barn att bli bättre på matematik.

Antal medarbetare: Ett 10-tal anställda samt en handfull konsulter.