Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Inspiration
4 januari 2019

Från 50 till 134 miljoner i omsättning – på tre år!

1998 startade Jonas Persson Evomatic och började jobba med automation och robotar. Redan från start var hans mål att växa för han ville inte jobba ensam. Och så blev det. Idag omsätter Evomatic 134 miljoner och har 80 anställda.

Timingen för Evomatic har varit bra, det konstaterar grundaren Jonas Persson så här 20 år efter att han startade upp företaget i Karlshamn.

Jonas Persson

- Vi jobbar med automation och robotisering och det har varit ett uppsving för detta ända sen vi startade. Idag är det på alla industriföretags agenda. Produktionen har blivit så global sen 90-talet och en förutsättning för att kunna överleva här i Sverige är att automatisera sin produktion.

 

Vilka är era typiska kunder?

- Fordonssidan har varit ledstjärna i automation och legat i framkant så när vi startade jobbade vi mycket mot dem. Numera har vi tre kundområden: fordon, livsmedel och generell industri som vill ha hjälp med packning, plockning och inslagning. Kunderna är ganska varierande men med ett gemensamt problem i att de behöver hantera, montera eller packa produkter.

Vi jobbar inte med några standardgrejer utan utmaningen är att alla kunder har egna behov och frågeställningar. Sen tar vi fram koncept med bra lösningar som är kostnadseffektiva.

För dagen för intervjun står en blandad skara maskiner på lagret redo att levereras.

- Här finns en hel linje som slår in sängar i wellpapp, en stor utrustning som paketerar salladspåsar i kartonger, en maskin till en underleverantör inom möbelindustrin samt en monteringscell. Robotarna är den röda tråden, berättar Jonas.

En robot som lyfter tunnor i en robotanläggning.
Jonas Persson har startat snabbväxande Evomatic som jobbar med automation och robotar.

Hur kom det sig att du startade Evomatic?

- Det var mycket tillfälligheter skulle jag säga. Innan jobbade jag i mindre teknikföretag och för mig blev det inte så stor grej att driva företag. Det blev mer ett sätt att få jobba med roliga uppdrag.

Men redan från start fanns tankarna om att växa och Jonas startade direkt upp med två anställda.

 

- Det fanns ett antal tankar som varit styrande i tillväxten. Dels har det varit viktigt med en stabilitet och för att bli stabila behövde vi bli en viss storlek. Vi jobbar i projekt och en del projekt går åt skogen och då behöver man vara stor för att kunna hantera nederlagen rent finansiellt. Dels ville vi bli en komplett leverantör och erbjuda många tjänster och då behövde vi bli ett gott gäng med blandade kompetenser.

 

Hur såg er verksamhet ut under uppstartsåren jämfört med idag?

- När vi startade började vi med mindre projekt och sen växer man in i den rollen och kan göra större och större saker. Då kunde vi också vara flexibla och göra i stort sett alla möjliga teknikuppdrag. Nu när vi vuxit till 80 anställda kan vi inte vara flexibla på samma sätt utan nu är vår expertis mycket mer tydlig.

 

Vad skulle du säga är framgångsfaktorn bakom tillväxten?

- Det som har varit vägvinnande är att vara tydlig internt. Att jag kan förklara varför vi ska växa och vad som blir bättre om vi ökar med 25 procent per år. Vad det innebär för varje enskild medarbetare. En bra strategi är inte bra om den inte är förankrad i organisationen och därför försöker vi ha ett öppet, affärsmässigt klimat.

Vårt öppna klimat är såklart lite jobbigt de år när det har gått sämre för oss. Men då är alla i alla fall medvetna om vad som händer. Det är en grundtanke hos mig, att ha med alla på båten oavsett.

Jonas berättar att de just nu jobbar med mål och strategier för framtiden och att hela organisationen är engagerad.

 

- Vi vill göra en tillväxtresa och diskuterar just nu hur den ska göras. Vi har kick-offer där vi jobbar i olika grupper, spånar och diskuterar. Jag har absolut inte svar på alla frågor och det är inte så farligt för antagligen har ingen det. Istället är vi öppna och kommer fram till en plan ihop.

 

Sedan hösten 2018 deltar Jonas också i en VD-grupp som leds av Almi.

- Det har varit väldigt intressant att delta och få träffa och diskutera med både föreläsare och andra företagsledare.

 

Vad har du fått ut av det?

- Ibland ser man inte vad andra företag kan tillföra. Men där hade jag fel. Vi har suttit fyra VD:ar från företag i tillväxt och det visar sig att frågeställningarna är ungefär lika. En kille som driver en gymkedja har till exempel samma funderingar som jag och det har varit väldigt givande att diskutera dem tillsammans.

Vill du växa smart med Almi? Kontakta oss!

Om Evomatic

Startade: 1998.

Gör: Jobbar med robotautomation och produktionsutrustning för olika former av tillverkning, plockning och paketering.

Var: Karlshamn. Har ett försäljnings- och servicekontor i Skara och en filial i Alingsås med både konstruktion och försäljning.

Kunder:  Huvudsakligen svenska producerande företag främst inom fordon och livsmedel.

Grundare och ägare: Jonas Persson.

Medarbetare:  Ett 80-tal anställda.

Omsättning: 134 miljoner kronor under 2017/2018.

Om Jonas Persson

Ålder: 46 år.

Bor: I Karlshamn

Familj:  Sambo och två barn.

Utbildning: ”Egentligen inte. Jag har gått gymnasiet och sen började jag jobba.”

Yrkesbakgrund: ”Innan jag startade Evomatic jobbade jag på flera mindre företag som sysslade med teknik och automation.”

Bästa egenskap: ”Att jag ser möjligheter, det är grunden i ett företag. Det företag som inte upptäcker och hoppar vidare till nästa tuva, det dör på sikt.”

Sämsta egenskap: ”Att jag hela tiden ser möjligheter kan vara jobbigt för mina kollegor. Det uppfattas nog som lite rörigt att jag inte vill jobba vidare och klart med saker innan jag går på nästa.”

Kopplar av: ”Jagar, fiskar, är på sjön på sommaren och så lite löpning emellanåt.”

Fyra framgångs-faktorer bakom Evomatics tillväxt

1. Tydlighet internt

”Att jag kan förklara varför vi ska växa och vad som blir bättre om vi ökar med 25 procent per år. En bra strategi är inte bra om den inte är förankrad i organisationen och därför försöker vi ha ett öppet, affärsmässigt klimat.”

2. Uthållighet

”Det är en trälig sak, men uthålligheten är direkt avgörande. Så fort man bara uttalar ambitionen att växa så kommer bakslag. Då krävs en enorm uthållighet.”

3. Ha kul

”Det är otroligt viktigt att ha hyfsat kul på vägen och att man som ledare verkligen jobbar med att få ett bra klimat. Ska man växa behöver man få med duktiga personer och då blir det kul att jobba och en bra stämning.”

4. Bra kontakt med banken

”I vårt fall har det varit oerhört viktigt med en bra lokal bank som man kan ha en öppen relation med och som förstår vår resa. Vi behöver tillgång till likviditet och ett nära samarbete med en lokal bank är en förutsättning.”