Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Insert Coins grundare (fr. v): Carl Bjerkne, Jonathan Sterner och Joakim Akterhall.
Inspiration
20 augusti 2018

Så ska Insert Coin ta spelandet in i andra branscher

Efter flera år som produktchef på svenska speljätten King, beslöt sig Carl Bjerkne att gå sin egen väg. Tillsammans med ett team från Spelinkubatorn i Skövde startade han därför Insert Coin. Nu är marknadsledande inom gamification för upplevelsebranschen, men siktar högre än så.

 Vi har i fem år jobbat med gamification och under 2017 tog vi våra hittills största steg. Vi växte från 7 till 20 anställda, bytte namn till Insert Coin som kändes mer internationellt gångbart än vårt tidigare namn Mobile Storytelling och började i allt snabbare takt bygga på Gwen som är vår framtidssatsning.

 

Namnet Gwen står för Gamify World Engine och Carl Bjerkne som är en av grundarna berättar att det är en plattform som ska tillgängliggöra gamification och göra det enkelt att implementera för alla företag som säljer något digitalt.

 

 Gamification handlar om att ta klassiska spelmekanismer in i andra branscher. Lyfta in saker som high score, medaljer och utmaningar i till exempel en e-hälso-app. Och så tjänar användaren poäng när de springer en sträcka, inte äter godis på en dag eller vad det nu handlar om. Samma sak kan integreras i tjänster kring e-learning eller till och med i bankappar. Följ din sparplan och få belöningar.

Varför tror du att intresset för gamification har ökat de senaste åren?

– Inom spelbranschen har det alltid varit hög konkurrens och därför ligger spelutvecklare långt framme när det gäller att behålla spelarens intresse och lojalitet. Om man jämför det med skola, vård, bank och så vidare har de inte haft det behovet alls tidigare. Men nu när det digitala kommer och bryter de här strukturerna så har många traditionella tjänster förstått att de måste jobba med engagemang och lojalitet, och därför har intresset för spelifiering ökat de senaste åren.

”Genom vår plattform Gwen kan företag enkelt addera gamification till sin egen app eller sajt som ett extra lager för att förstärka beteenden hos sina användare och göra saker roligare att utföra.”
Carl Bjerkne

Carl har en bakgrund från spelvärlden och var i många år produktchef och affärsutvecklare på svenska speljätten King.

 

 Det var otroligt lärorikt att vara med i den tillväxten som King hade och också inspirerande till att själva starta eget. När jag slutade där och flyttade tillbaka till Göteborg lärde jag känna ett gäng killar på Skövde Spelinkubator som pitchade sin affärsidé för mig.

 

De drömde inte om att skapa nästa stora datorspel, utan istället hade de en gemensam vision om att ta spelandet in i andra branscher och Carl nappade snabbt.

 

 Så då gick jag in i deras bolag som var i tidigt skede på Gothia Science Park inkubator i Skövde, och blev delägare och ordförande. Sen ganska snart fick vi innovationslån från Almi på ungefär 300 000 kronor som gjorde att vi kunde komma igång och satsa på riktigt, bygga vår första plattform och börja hitta kunder. En stor eloge till Almi och våra kontaktpersoner där som vågade satsa på oss. De har verkligen varit ett stort stöd!

 

Hur såg er affärsidé ut under uppstartsåren?

 Den huvudsakliga idén var en plattform som är inspirationen till Gwen kan man säga, där vi fortfarande idag jobbar med storytelling och gamification. Vi har cirka 80 kunder som använder denna plattform, främst från upplevelsebranschen som destinationer, nöjesparker, hotell och museer. Sen gjorde vi också rena customized gamificationuppdrag som innebär att vi bygger en lösning för en specifik kund, men den typen av uppdrag är tidskrävande för alla parter och det är dessa kunder som vi kommer arbete mycket mer effektivt med genom Gwen framöver.


Gick de första åren så som ni tänkte er?

 Det har verkligen varit upp och ner, fantastiskt ibland och väldigt jobbigt ibland. Känslorna när man är entreprenör är förstärkta på något sätt, framgångarna är starkare och motgångarna är värre. Men det har hela tiden varit en känsla av progress och att vi är på väg någonstans vilket hjälper oss vidare.

 

Under 2016 kände Carl och hans nu kvarvarande medgrundare Jonathan Sterner, Joakim Akterhall och Emil Kanter Marin att de var redo att ta nästa steg.


 Vi hade bra teknik och ville anställa fler säljare, så vi bestämde oss för att ta in kapital. Det blev vår pre seed-runda där vi fick in 4 miljoner kronor från några affärsänglar och investmentbolag och 1 miljon från Almi som ett tillväxtlån. Innan det hade jag jobbat med annat parallellt men nu tog jag VD-rollen, vi anställde några säljare och tog många viktiga strategiska beslut som ledde till att vi under 2017 dubblade vår omsättning till 7 miljoner och bestämde oss för att snabba på utvecklingen av Gwen.

 

”För 5-10 år sen byggde alla digitala bolag sina egna digitala betalningslösningar. Nu finns knappt någon som gör det utan alla använder tredjepartslösningar så som Bambora och Klarna. Vår tro och vision är att samma utveckling kommer ske inom gamification.”
Carl Bjerkne

Hur har utvecklingen av er nya plattform gått till?

 Vi har velat utveckla vår nästa generations plattform länge men inte känt att marknaden varit mogen förrän nu. Under slutet av 2016 fick vi in flera nya, stora kunder och det bidrog till att vi kände att vi vågade.

 

Under våren 2017 tog teamet fram en design, säljgrafik och demo som visade hur Gwen skulle fungerade.

 

 Sen åkte vi ut till kunder och visade upp demon och folk verkade gilla det. Den stora fördelen som alla uppskattade var just att vi kan lägga vår plattform som ett filter utanpå deras befintliga lösning, vilket gör att uppstartskostnaderna för dem blir mycket lägre. Det har varit en framgångsfaktor.

 

De goda reaktionerna på produkten gjorde att teamet bestämde sig för att snabba på. Under hösten och vintern jobbade de hårt och ”har grävt ner säkert 7 till 10 miljoner kronor i utvecklingen” som Carl berättar.

 

Och nu i maj stängde ni en kapitalrunda på 10 miljoner från befintliga ägare. Vad ska de pengarna gå till?

 Vi ska lansera vår nya plattform nu i juli, och gå live med första kunden. Det ska bli ett jättestort steg. Sen kommer vi köra ett tag, samla in data och analysera hur mycket det gav dem.

Under de kommande 6 månaderna ser Carl att Insert Coin-teamet kommer jobba nära sina kunder som adderat gamification moduler till sina appar och siter via den nya plattformen. Hjälpa till att lansera projekten, samt finjustera och balansera algoritmerna.  

 

 Men visionen är att kunderna i framtiden gör allting själva. Det ska vara lika enkelt att implementera Gwen som att använda sig av Google Analytics. Lyckas vi med det i kombination med att vi bygger ett bra team så tror jag våra chanser att nå framgång är stora!

Tidslinje

2012  Carl lär känna ett team från Spelinkubatorn i Skövdemed visionen att ta spelande in i fler branscher. Han blir delägare i deras företag och jobbar strategiskt med dem parallellt med att han själv jobbar som managementkonsult.

2014 De flyttar företaget från Skövde till Göteborg. Fortsatt fokus på teknikutveckling och att få in nya kunder. Omsätter 1,7 miljoner.

2016  Tar in sin första preseed-runda på 5 miljoner varav en miljon i lån från Almi. Får in fler nya, stora kunder. Omsättningen landar på 3,6 miljoner.

2017  Carl börjar som VD i mars. Tar fram en presentation och demo för en ny plattform som de pitchar in till företag. Ökar takten på utvecklingen och anställer flera nya personer. Omsättningen landar på 7 miljoner.

2018  Tar in 10 miljoner i en kapitalrunda där befintliga ägare tog en stor del samt några nya investerare från bland annat Spotify gick in . Lanserar sin nya plattform Gwen i juli. Fortsätter växa med flera nya medarbetare.

Om Carl Bjerkne

Ålder: 36 år

Bor:  Göteborg

Familj:  Fru och två barn

Utbildning:  Civilekonom från Handelshögskolan i Göteborg.

Yrkesbakgrund: ”Jag var i några år produktchef och affärsutvecklare på King. Sen har jag även kört egen firma som managementkonsult och också varit VD på Göteborgs Auktionsverk innan jag började jobba operativt på Insert Coin.”

Roll på Insert Coin: Medgrundare och VD.

Bästa egenskap:  ”Mitt starka driv. Skulle också säga att en stor styrka är att jag får med mig folk i mina visioner, jag är bra på att engagera och inspirera.”

Sämsta egenskap: ”Ibland springer jag för fort och borde kanske stanna upp och fundera mer.”

Funderar på:  ”En utmaning som vi har och som jag tänker mycket kring är hur vi ska behålla vår kultur när vi växer snabbt. Vi är en hybrid mellan ett spelbolag och ett teknikbolag och det är något som vi vill fortsätta vara.”

Kopplar av:  ”Genom att kolla på e-sport.”

Carls entreprenörstips

”Om jag skulle starta ett företag igen skulle jag tydligare analysera marknader och trender. Man märker nämligen när man är ute och pitchar för kapital att det går tydliga vågor i vad investerare vill investera i. Ett tag var det AI, nu är det blockchain. Är man inom en teknik som är i ropet eller inte kommer avgöra hur snabbt allting går och det bör man åtminstone ha i åtanke när man startar.”

”Jag tycker också att man bör söka sig till en inkubator om man har möjlighet, det ger massor i form av sammanhang, nätverk och kunskap.”

”Sedan tänker jag att man ska se över sitt startkapital tidigt. Många bolag lägger in 300 000 kronor och bygger sin första plattform/lösning, sen tänker de att de ska gå till Almi därefter men då kan det vara försent om grundarna inte har motfinansiering kvar. Man ska ta den kontakten tidigt innan man lägger ner allt sitt sparkapital. Det är det som Almi är till för, att boosta första stegen och det gör en stor skillnad om man får mer i början. Innovationssystemet i Sverige är jättebra men det gäller att man tänker till och planerar de första stegen.”  

Om Insert Coin

Startade:
2012.

Gör: Erbjuder plattformar och tjänster kring gamification för företag med digitala affärsmodeller såsom e-handlare, fintech, e-hälsa och e-learning.

Var: Göteborg.

Kunder: I dagsläget ett 80-tal företag, däribland Coca-Cola, Stenaline, Chalmers och Svea Ekonomi. Planen är att få in fler kunder med digitala affärsmodeller under de närmsta åren.

Grundare: Carl Bjerkne, Jonathan Sterner, Joakim Akterhall och Emil Kanter Marin samt några fler som inte längre är kvar på företaget.

Ägare: Grundarna, några anställda och affärsänglar, samt riskkapitalbolagen Novobis och Jasperus.

Antal medarbetare: Ett 20-tal.

Omsättning: 7 miljoner under 2017.