Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Inspiration
30 oktober 2018

Deras algoritm hjälper e-handlare att öka säljet

2012 genomförde Robin Mellstrand, Mike Odin och Joel Kall två pilotprojekt där de testade sin idé kring en smart algoritm som förutser kundernas beteende vid e-handel. Testkunderna fick uppemot 50 % i omsättningsökning vilket fällde avgörandet: Loop54 startade upp och har sedan dess växt snabbt.

 

–E-handelns överlevnad ligger på att förutse kundernas beteende och ge bra upplevelser. De allra största e-handlarna idag, till exempel Amazon, samlar på sig så mycket beteendedata att de själva kan bygga fantastiska kundupplevelser, men det funkar inte för mindre aktörer.

Och det är just där Loop54 kan hjälpa till. Robin Mellstrand är en av grundarna och berättar att de levererar AI-baserade verktyg till e-handlare som ökar och förbättrar kundupplevelsen vilket innebär ökade intäkter och minskad tid för administration.

 

– Våra huvudprodukter är inom sök och navigering och verktygen förstår vad kunden behöver och visar rätt produkt för rätt person vid rätt tillfälle. När kunder kommer in på en sajt för att köpa en tröja och klickar runt, då förstår vår tjänst vilken typ av person det är, hur de beter sig och vilka produkter de borde vara intresserad av och presenterar det.

 

Hur utvecklade ni tjänsten?

– Det var mina medgrundare Mike och Joel som gjorde förarbetet egentligen. De drev en webbyrå tidigare och Mike som är matematiker hade egentligen inte så många arbetsuppgifter vilket gjorde att han började skissa på de matematiska modeller som blev grunden för vår AI och affärsidé. Han började utveckla algoritmer som sammanlänkade produkter och kunde förstå synonymer och som därmed kunde förutse kunder och deras beteende utan att ha speciellt mycket data.

 

2012 var algoritmerna som Mike utvecklat så pass bra att han och Joel bestämde sig för att lägga ner webbyrån och starta upp Loop54 tillsammans med Robin som var kompis till de båda.

”Vi visste att idén var intressant och unik, men var den konkurrenskraftig och värdefull? Vi beslöt oss för att ta reda på det genom pilotprojekt med två kunder.”

– Under den våren körde vi tester med två kunder för att validera idén. Barnens Bokklubb var först ut och tjänsten ökade deras intäkter med närmare 50%. Samma sak med en kund inom kontorsbranschen. Så även om produktens kvalitet var låg då, det var verkligen bara ett proof of concept, så insåg vi att det funkade.

Trion bestämde sig för att bygga om produkten från grunden och parallellt med att Mike och Joel gjorde det började Robin bearbeta marknaden.

 

– Vi fokuserade på att snabbt få fram en demningsbar produkt och sen åkte jag runt till olika e-handlare och visade. Den stora skillnaden mellan vår produkt och konkurrenternas är att deras tjänster är byggda på att förenkla den manuella hanteringen av hur en e-handels produkter visas och hänger ihop. Vi däremot säljer en automatisering och därför kunde vi snabbt integrera en potentiell kunds alla produkter i vårt verktyg och visa hur det skulle bli.

Arbetet gav resultat och när Loop54 lanserade på riktigt i mitten av 2013 fick de större e-handlare som kunder från start.

– I början av 2014 gick vi plus för första gången och senare det året gjorde vi vår första anställning, en tekniskt kundansvarig.

 

Hur såg era steg mot tillväxt ut därefter?

– I slutet av 2014 hade vi så att säga fått check i flera boxar. Vi kunde nå lönsamhet, marknaden var mogen och vår produkt konkurrentkraftig. E-handel växte explosionsartat och problemet med att ge kunder en bra upplevelse blev bara större. Det investerades mycket i branschen och vi insåg att vi behöver växa snabbare än vi hade råd att göra organiskt för att bli en relevant aktör på marknaden.

 

De bestämde sig för att ta in riskkapital för att växa snabbare och under 2015 gick en rad affärsänglar, investmentbolaget Axel Johnson och Almi Invest in med runt 5 miljoner.

 

– Vårt mål var att bevisa att idén gick att skala. Att andra människor än jag som grundare kunde sälja och att vi kunde bygga bättre produkt med vårt nya utvecklingsteam. Och nyckelbevis för detta kom efter bara några månader. Sedan dess har vi gjort fler investeringsrundor för att fortsätta växa och nå nya bevispunkter, vilket skapar motivation för att stoppa in mer pengar.

”Almi Invest är en stor och trygg spelare i investeringsbranschen. Lyckas man förankra ett upplägg med dem så ger det en annan trygghet för andra affärsänglar och investerare att också gå in.”

Förra året påbörjade ni också er internationalisering. Hur kom det sig?

– Ja, under 2017 bestämde vi oss för att göra ett intåg i Storbritannien. Det är en väldigt svår marknad med hög konkurrens, en större mognad i e-handel än någon annanstans och väldigt många köpare. Men samtidigt är marknaden väldigt stor och vi sa att om vi klarar oss i UK så kommer vi kunna klara alla andra marknader.

De valde att fortsätta hålla organisationen i Sverige men har varit mycket i Storbritannien sedan dess. Besökt mässor, haft kundträffar och mött nya kunder med hjälp av en nyanställd säljare med brittisk bakgrund.

 

– Vi har fokuserat på kundsegment där vi tror det är lättare att göra insteg och sen har vi approcherat dem en och en med väldigt specialiserade erbjudanden. Och det har hittills gått ganska bra!

 

Vad är era planer framöver?

– Vi kommer fortsätta fokusera enbart på UK ett tag till och sen börjar vi snegla på Tyskland också. Men att göra en satsning på en ny marknad är en fråga om kapital så vi får se när det blir av. Den övergripande planen är att bygga en stabil bas i Europa och sedan gå mot USA som såklart också har en enorm e-handelsmarknad.

Tidslinjen

 

2012 Robin, Mike och Joel startar upp Loop54 och genomför två pilotprojekt med sin produkt vilket ger kunderna försäljningsökningar och motiverar dem att köra på.

2013 Lanserar sin första skarpa produkt och får i samband med det flera större företag som kunder.

2014 Blir lönsamma och kan börja ta ut löner och anställa sina första person. Börjar under slutet av året skissa på sin expansionsplan.

2015 Tar in 5 miljoner i kapital från affärsänglar, investmentbolag samt Almi Invest.

2017 Påbörjar sin första exportsatsning och satsar då i Storbritannien.

Framgångsfaktorer

 

”En sak som vi har varit noggranna med från början är att fokusera. Vår idé passar för många applikationer, vi får frågor om content, e-post-marknadsföring, annonsplanering och massa annat. Men vi tackar nej för att kunna fokusera på vår grej, e-handel, och bygga det ordentligt. Det är väldigt lätt som entreprenör att underskatta utmaningen. Så fort man byggt sitt proof of concept och fått sin första kund tror man att det är klart, men man behöver fortsätta utveckla och bygga organisation för att mäkta med att bygga vidare. Att fokusera gör att man blir sylvass på det och får ett genomslag.”

 

”Sen behöver man omge sig med riktigt bra folk. Vi hade kunnat anlita nyutexaminerade studenter för att få billigare arbetskraft, men i vårt företag där vi gör saker som ingen har gjort innan behöver vi ha folk som har egna saker i bagaget och kan agera hyfsat autonomt. Att vi har tagit in färre men mer seniora personer har varit en framgångsfaktor.”

Om Loop54

Startade2012.

GörUtvecklar och säljer AI-baserade verktyg till e-handlare som ökar och förbättrar kundupplevelser.

Var: Stockholm. Har ett dotterbolag i Storbritannien.

Grundare: Mike Odin, Joel Kall och Robin Mellstrand. 

Ägare: Grundarna, Almi Invest, investmentbolaget Axel Johnson och en handfull affärsänglar.

Kunder: E-handlare med fler än 500 produkter, då ger Loop54s verktyg största effekten.

Antal medarbetare: Ett 20-tal.

Omsättning: Cirka 16 miljoner under 2017.

Om Robin Mellstrand

Ålder: 32 år.

Bor: I Stockholm

Familj: Sambo

Utbildning: Civilingenjör inom Industriell ekonomi från Lunds Universitet och ETH Zurich.

Yrkesbakgrund: ”Jag har jobbat en hel del inom sälj men Loop54 är min första arbetsplats efter examen.”

Bästa egenskap:  Envis.

Sämsta egenskap: Envis.

Kopplar av genom att: Läsa böcker.

Blir inspirerad av: Att vara på jobbet.