Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Inspiration
15 oktober 2018

Uthållighet blev avgörande för Sveriges första normkreativa förlag

Marie Tomicic var trött på att läsa normativa barnböcker för sitt barn och under en föräldraledighet slog hon sig samman med en kompis och startade Olika förlag. Nu har det gått 10 år, förlaget har både blivit lönsamt och en viktig aktör i den svenska bokbranschen.

- Mitt barn hade mammavecka och pappavecka och det läste man aldrig om i barnböcker. Inte heller om barn med annan hudton än den ljusa, eller andra familjer än den traditionella kärnfamiljen. Det gjorde mig frustrerad. Samma sak hade min kompis Lovisa Almborg som jobbade i en bokhandel upptäckt, och hösten 2006 bestämde vi oss för att starta ett eget förlag.

”Vårt mål när vi startade var att få ut barn- och ungdomsböcker som speglar samhället, för att skapa mer jämlikhet. Det är fortfarande min stora drivkraft!”
Marie Tomicic

Att Marie bodde i Linköping och Lovisa fem mil bort i Norrköping var inte något som hindrade dem. Distansjobb har snarare blivit det vanliga arbetssättet på förlaget.

 

- Fortfarande idag jobbar nästan alla anställda från olika platser. Någon i Helsingborg, ett par i Stockholm och så jag och en kollega här i Linköping. Det funkar bra för det mesta. Jag resonerar som så att en person och dess kompetens är viktigare att få in i företaget än att de nödvändigtvis bor i samma stad, även om vi nu försöker hålla oss så gott som möjligt till två orter för att koncentrera organisationen.


Vad blev era första steg inför uppstarten?

 

- Vi behövde ju hitta manus att ge ut och Lovisa kände till två författare vars böcker hon gillade. Åsa Karsin och Ann-Christine Magnusson. Så vi kontaktade dem med vår idé om att ge ut normkreativa böcker och de nappade på den och kom så småningom in med manus.


Under några månader jobbade Marie och Lovisa tajt med författarna och illustratörer som de kopplade in för att skapa böckerna. Den ena handlade om Lolly som bodde med sina två pappor, den andra om Johanna som uppfann olika prylar.

 

- 2007 publicerades våra första böcker och det blev en enorm dramatik. Vi blev intervjuade och ifrågasatta från flera håll, detta med barnböcker och uppfostringsfrågor visade sig vara väldigt laddat vilket kändes helt obegripligt för oss. Vi ville ju bara starta ett förlag med tydlig värdegrund! Det var absolut lite jobbigt med allt som hände, men nu i efterhand var det bra för vi blev snabbt lite kända i branschen.

 
Hur minns du ert uppstartsår?

 

- Vi jobbade hemifrån båda två, hade fler bokprojekt på gång och sålde en bok här och en bok där. Säljet har alltid varit tufft, både då och nu, och som en följd av bland annat vår tuffa ekonomi hoppade min medgrundare av efter två år. Jag själv var föräldraledig och försörjde mig på föräldrapengar och sparkapital. Levde väldigt knapert och jobbade extremt mycket, så som det är under första tiden. Att ta ut lön kan man glömma om man inte tar in riskkapital i sitt företag.

 

I slutet av 2008 träffade Marie på Karin Salmson. Då drev hon Vilda som också var ett bokförlag och 2009 beslöt de sig för att slå sig samman och jobba vidare under namnet Olika förlag.

 

- Året innan det fick vi in vår första riktigt stora affär. Vi ringde och fick till ett möte med Lindex som utmynnade i att de köpte 40 000 pocket-barnböcker av oss som de sålde i sina butiker.

”Affären med Lindex betydde jättemycket för oss och vår ekonomi.”
Marie Tomicic

Hur har ni finansierat förlaget genom åren?

 

- För att komma igång från första början behövde vi låna pengar, för själva produktionen av böckerna med tryck, lager och distribution. Då tog vi kontakt med Almi och jag fick träffa en fantastisk person där som hette Ulla Fogenstad. Hon bemötte mig så bra, trodde verkligen på vår idé och ofta tänker jag att hennes optimism var avgörande för att vi skulle våga satsa!


De fick ett mikrolån på 250 000 kronor av Almi som täckte den första produktionen. Sedan dess har de återinvesterat alla intäkter i nya produktioner och på så sätt satsat vidare.

 

- 2015 var året allt lossnade. Sen dess har vår omsättning ökat med cirka 50% per år, vi har blivit lönsamma, kunnat börja leva på vårt företag och anställa fler vilket är fantastiskt. Samtidigt återinvesterar vi fortfarande minst 70% av vinsten för att fortsätta ligga i framkant och bygga.

”Under 2019 ska vi börja utveckla normkreativa läromedel för skolor vilket känns som ett väldigt viktigt område att få jobba med.”
Marie Tomicic

I planerna framöver ligger satsningar på att producera ljud- och e-böcker. Och så ska de under hösten 2018 börja jobba med en ny idé som handlar om att skapa en digital plattform där man via en prenumerationstjänst får tillgång till alla förlagets böcker och utbildningar.

 

- Hela branschen går ju mot en ökad digitalisering och vi kickade igång det jobbet under förra året när vi ansökte om digitaliseringscheckar hos Almi. Då kunde man få 50 % i motfinansiering från dem i olika IT-projekt. Sen dess har vi lärt oss massvis om sociala medier som blivit en allt viktigare marknadsplats för oss, och så har vi fått helt nya tankar om hur vi med teknik kan utveckla och förbättra våra affärer.


Sen några år finns ju era böcker också utomlands. Hur gick det till?

 

- För fyra år sedan var det en person som hörde av sig, hon drev egen agentur i Storbritannien och ville sälja böcker till oss. Jag tackade nej men sa att vi däremot sökte en agent för utlandet. Och så blev det! Hon hade läst genusvetenskap och älskade vår idé, och åker sedan dess runt på 5-10 internationella mässor per år och säljer in våra böcker. Och nu, precis i dagarna har hon faktiskt fått in vår allra första bok i USA. Jag kan knappt tro det är sant haha, det känns helt fantastiskt!

Om Olika förlag AB

Startade: 2006.

Är:  Ett bokförlag som ger ut normkreativa barn- och ungdomsböcker.

Var:  Säte i Linköping och har medarbetare både i Skåne och Stockholmsområdet.

Grundare: Marie Tomicic och Lovisa Almborg.

Ägare: Marie Tomicic och Kristina Henkel. Båda jobbar på förlaget.

Kunder: Distributörer av böcker och enskilda bokaffärer. Har också en webbshop där privatpersoner kan handla.

Antal medarbetare: 7 stycken.

Omsättning:  8,7 miljoner under 2017 och planerar att nå över 10 miljoner under 2018.

Om Marie Tomicic

Ålder: 49 år.

Bor:  I Linköping.

Familj:  Tre barn som är 26, 12 och 8 år gamla.

Utbildning:  Doktorsexamen inom företagsekonomi.

Yrkesbakgrund:  ”Innan jag startade förlag så jobbade jag som forskare på Linköpings Universitet och undersökte hur man driver förändring inom branscher. Ännu tidigare har jag jobbat som revisor och på bank.”

Bästa egenskap:  ”Att jag är visionär, ser vart jag vill komma och kan vara väldigt handlingskraftig på vägen dit.”

Sämsta egenskap:  ”Jag blir lätt uttråkad och har därför en tendens att köra mitt race, ibland hänger inte folk med mig och då blir jag frustrerad.”

På fritiden:  ”Då rider jag och hänger i stallet, läser böcker och är med mina barn.”

Tidslinjen

2006  Marie och kompisen Lovisa bestämmer sig för att starta förlag och tar kontakt med två författare som vill skriva de första böckerna. Får mikrolån från Almi för att kunna dra igång.

 

2007  Olika förlags första böcker publiceras och röner stor uppmärksamhet.


2008 Ror in sin första storaffär när Lindex köper 40 000 pocket-barnböcker. Senare gör de ett liknande samarbete med Pressbyrån.

 

2009 Slås ihop med Vilda Förlag. Marie får en ny kollega och delägare i Karin Salmson.

 

2015 Olika förlag blir lönsamt för första året.

 

2015 Börjar jobba med en agent i utlandet.

 

2017 Söker digitaliseringscheckar från Almi och går utbildningar inom sociala medier.

 

2018 Påbörjar arbetet med en digital plattform där kunder ska kunna prenumerera på alla Olika förlags böcker och utbildningar.

Framgångsfaktorer bakom förlaget

”Att vi är kreativa. Vi har löpande gjort banbrytande, normkreativa böcker och det har gynnat oss. Samtidigt är det en utmaning att hålla i och fortsätta vara kreativa framför allt nu när konkurrensen från andra vanliga förlag hårdnar.”

 

”Sen har uthålligheten varit viktigt. När folk började prata om normkritik hade vi redan börjat och tagit plats, överlevt de första tuffa åren och kunde satsa.”

 

”För flera år sedan investerade vi i att bygga en egen webbshop där allt vårt material säljs och det har varit en stor styrka. Där kan vi ha direktkontakt med kunder och slipper sitta i knäet hos de större distributörerna och få konkurrera om vad de väljer att marknadsföra. Nu kan vi istället själva påverka och vara snabba, händer det något om en viss bok eller författare kan vi snabbt lyfta det och sätta igång kampanjer på bara någon timme. Vi säljer via de andra distributörerna också men att ha makten över hur vi framställs och vad vi lyfter är avgörande.”

 

”För några år sedan i samband med att jag släppte en egen bok började vi göra utbildningar kring stereotyper, normer och bemötande. Det har blivit ett viktigt ben att stå på för vår verksamhet. Nu gör vi regelbundet turnéer kring olika ämnen som anknyter till våra böcker och utbildar såväl pedagoger som föräldrar. Detta har blivit ett framgångsrikt sätt att marknadsföra oss och våra böcker.”