Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Inspiration
16 november 2018

Johan använde känd vattenreningsteknik och byggde luftrenare – blev kraftig startup med 25 000 sålda produkter

I januari 2018 lanserade Johan Lundberg en helt ny luftrenare – Ozoneair – som tagit marknaden med storm. Idén uppkom utifrån problemet med dålig lukt i sommarstugan efter vintern och tillsammans med en kompis med kemikunskaper började han spåna. Hur renar man vatten? Och skulle man kunna göra på samma sätt i luft? Sen tog allt fart.

- Jag tror att framgångsfaktorn mycket har varit att vi har låtit produktutvecklingen ta tid och gjorde den tillsammans med kunder. På så sätt har vi dessutom kommit på fler produktidéer som jag inte tror vi hade gjort annars och som vi nu håller på och utvecklar.

Johan Lundberg är grundaren bakom Ozoneair som i januari 2018 lanserade sin innovativa luftrenare. Det unika med produkten är dess tekniska lösning, att omvandla syre i illaluktande rum till ozon som sedan bryter ner de kolväten som avger lukt.

Hur kom ni på den tekniken?

- Det är en känd teknik inom vattenrening som vi upptäckte när vi började söka efter lösningar på vårt problem. Så jag och en kompis som är kemiingenjör slog oss ihop och började fundera på hur man skulle kunna applicera den befintliga tekniken på en ny marknad.

Kompisen är inte längre kvar på företaget men var delaktig under hela produktutvecklingsfasen som gjordes tillsammans med en rad tekniska underkonsulter. Fyra år har gått sedan idén uppstod och totalt har de investerat nästan 10 miljoner i utvecklingen.

 

Hur har ni finansierat utvecklandet?

 

- Ganska tidigt kom vi på en smart sak, nämligen att först utveckla en avskalad version av den nuvarande produkten som inte alls har samma finesser och teknik men som ändå funkar. Den sålde vi sedan under två år ungefär och återinvesterade alla pengar vi tjänade i den nuvarande produkten.

Tack vare att vi sålde prototypen fick vi feedback från kunder vilket gjorde att vi kom på idéer och applikationer som vi definitivt inte hade kommit på själva om vi till exempel hade finansierat utveckling med riskkapital istället

Utvecklingen av den första luftrenaren bekostades genom lån från företagets bank och Almi. Genom hela processen har de också fått innovationsrådgivning från Almi.

-  De har gett ovärderlig hjälp längs vägen och utan deras pengar hade vi inte fått in tillräckligt med kapital för att finansiera själva uppstarten.

Vad var mest utmanande inför uppstarten?

- Att hitta en tillverkare har varit en av de mest tidskrävande delarna förutom själva utvecklingen då. Tillsammans med vår kinesiska tillverkare har vi fått arbeta igenom ett antal prototyper. Och när vi trodde vi hade allt klart och var redo att köra första tillverkningsserien fick vi stora problem igen. Tanken var att jag skulle vara i fabriken i fem dagar då för att se så att allt blev rätt, men det tog faktiskt två månader innan jag kunde åka hem igen med en väl fungerande luftrenare. Det var en massa små tekniska grejer som inte blev rätt i tillverkning och montering och det tog mycket längre tid än vi tänkte oss.

Men så i januari 2018 var de äntligen redo att lansera Ozoneair på riktigt med luftrenare i tre storlekar för olika stora utrymmen.

- Vi har haft en väldigt flexibel organisation som bestått av konsulter så när vi väl var redo att börja sälja ställde vi om vårt fokus från produktutveckling till sälj och marknadsföring.

 

Ett kundtjänstteam, som nu består av en handfull personer, anställdes och en marknadsbyrå anlitades för att sköta all marknadsföring.

 

- Vi har jobbat i en kombination av digital och fysisk annonsering och mycket med native, alltså sponsrade artiklar i till exempel villatidningar och på sociala medier. På så sätt har vi kunnat utbilda kunderna vilket behövs när man jobbar med tekniska produkter.

Hur har det första halvåret gått?

- Det har varit väldigt lyckat, men efterfrågan har varit så stor att den har varit svår för oss att hantera. Snabbt blev det ett väldigt högt tryck och då började våra rutiner brista vilket blev en ond cirkel. Det ringde in många kunder och även om vi var ett helt gäng på kundtjänst så kunde det komma in 200 samtal per dag och vi kunde inte hantera alla.

Förra året omsatte vi 5 miljoner och i år är worst case scenario att omsättningen landar på 30 miljoner.

Vad har mer varit utmanande sedan uppstarten?

-  Lagret som vi hade köpt in tog slut på bara ett par veckor fast det var tänkt att räcka i ett halvår. Så vi fick snabbt beställa hem mycket mer, och hela lagerhållningen och de stora volymerna har varit ansträngande för likviditeten.

De har valt att inte gå via återförsäljare utan säljer istället endast via sin egen webbshop.

- Dels ger det bättre marginal och sen är det en stor fördel att vi själva håller all kontakt med våra kunder. Vi får all värdefull input själva istället för att riskera att förlora den om vi har en återförsäljare emellan oss.

Webbshopen gör också att de kunnat nå utanför Sveriges gränser från start. Hemsidan är på nio språk och de har redan fått kunder från flera europeiska länder.

Hur har ni tänkt gå tillväga för att bli starkare utomlands?

- Hittills har vi inte gjort någon annonsering alls utomlands utan kunderna har hittat hit själva, men just nu håller vi för fullt på att planera för hur vi mer aktivt ska sälja där. Vår tanke just nu är att samarbeta med Amazon och fokusera på länder som Norge, Finland, Storbritannien, Tyskland och Spanien. Jag tror vi har potential att bli väldigt stora även där och inte minst när vi lanserar vår nya produkt under 2019 som jag tror kommer få enormt genomslag!

Om Ozoneair

Startade:  2015.

Gör:  Utvecklar och säljer luftrenare med en unik teknik som utvecklar syre till ozon vilket bryter ner illaluktande kolväte-föreningar.

Var:  Kontor i Luleå.

Kunder:  Privatpersoner och fastighetsföretag, framför allt i Sverige men även ute i Europa.

Grundare och ägare:  Johan Lundberg.

Antal medarbetare: 7 anställda och ett 10-tal inhyrda konsulter som främst jobbar med produktutveckling.

Omsättning:  Kommer hamna omkring 30 miljoner under 2018.

Om Johan Lundberg

Ålder:  24 år.

Bor:  I Luleå.

Utbildning:  ”Jag har pluggat på LTH men hoppade av när jag såg vartåt det bar iväg med företaget.”

Yrkesbakgrund:  ”Egentligen ingenting, har drivit eget sen jag var 16 år så har aldrig jobbat med något vanligt jobb direkt.”

Bästa egenskap:  ”Jag är bra på att få saker gjorda och driva projekt framåt.”

Sämsta egenskap: ”Min förmåga att överarbeta saker. Jag tycker det är svårt att hitta balansen när saker är tillräckligt bra, det behöver inte alltid vara perfekt.”

Kopplar av genom att:  ”Jag tränar en del och så försöker jag vara noggrann med att verkligen lämna jobbet när jag går hem för dagen.”

Tidslinjen

2015 Johan och hans kompis från kemiprogrammet på LTH börjar utveckla en enkel prototyp av en luftrenare. De använder teknik i den som omvandlar syre i luften till ozon vilket sedan kan bryta ner illaluktande kolväten.

2016 De börjar sälja prototypen dels för att marknadstesta den och få in respons och dels för att låta försäljningen finansiera den riktiga luftrenaren som de har i åtanke. Kunderna är fastighetsföretag i regionen.

2017 Utvecklingen av den riktiga Ozoneair går framåt och under hösten spenderar Johan två månader hos tillverkaren i Kina. I samband med lanseringen anställer han några personer till en kundtjänst och tar också hjälp av en marknadsbyrå för att få en bra uppstart.

2018 Försäljningen går bättre än han någonsin kunnat ana och under våren har teamet stora problem med att hinna hantera alla beställningar. Samtidigt pågår utveckling av nya luftrenare. Omsättningen beräknas landa runt 30 miljoner.

Framgångs-
faktorer bakom Ozoneair

”Det absolut viktigaste tror jag har varit att vi inte stressade igenom produktutvecklingen utan tog fram en prototyp som vi sålde och hade en nära dialog med kunderna. När vi väl lanserade vår riktiga produkt fanns det en marknad och ett behov. Många företag lägger enorma pengar på att lansera en otestad produkt, men jag tror det är bättre att få ut en avskalad och enkel version och sälja den och sen utveckla vidare.”

 

”En annan viktig sak har varit vår flexibla organisation. Vi jobbar mycket med underkonsulter vilket gör att vi snabbt kan ändra fokus. Som inför årsskiftet när vi skiftade från produktutveckling till marknad och sälj. Just nu är vi 7 anställda på kundtjänst och sen jobbar vi med ett 10-tal konsulter till inom produktutveckling och marknadsföring.”