Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Inspiration
13 september 2018

Rebu vill hjälpa sitt hemland Kongo – startade kaffeföretaget Rutasoka

När Rebu Burubwa insåg att hans hemland Kongo hade en stor kaffeodlartradition men ont om köpare bestämde han sig för att göra något åt det. Han startade Rutasoka – ett socialt kaffeföretag som direktimporterar ekologiska bönor - och har redan skördat framgångar. Nyligen korades han till Årets Unga Pionjär i Väst.

 

– Bönderna i Kongo riskerar sina liv när de smugglar kaffe till grannländerna för att få det sålt, det är inte okej. Vi direktimporterar därför vårt kaffe därifrån och eftersom vi återinvesterar en del av vinsten lokalt där kaffet odlas blir bönderna per automatik delaktiga i samhällsutvecklingen, bara genom att fortsätta förse oss med noga utvalda Arabicabönor, berättar Rebu Burubwa om hans företag Rutsoka som importerar kaffebönor från ett kongolesiskt kooperativ och investerar delar av vinsten i en lokal kvinnoklinik. 

Att hans affärsidé är helt rätt i tiden är tydligt. Den 11 september i år fick han ta emot priset som Årets Unga Pionjär, kung Carl XVI Gustafs pris till företagare med utländsk bakgrund. Priset är en årlig tävling som pågår runtom i landet, där Almi är en av flera samarbetspartners. 

Det går inte att ta miste på entusiasmen hos Rutasokas grundare Rebu Burubwa. Som 17-åring flydde han med familjen till Sverige när hans pappa som var politiker hamnade i en utsatt situation.

– Det var verkligen några tuffa år i början i Sverige, att hamna i rätt gäng, lära mig kulturen och skaffa mig utbildning. Men med hårt arbete och fantastiska människor omkring mig lyckades jag komma in i både samhället och arbetslivet.

Hur kom det sig att du bestämde dig för att starta företag?

 Det var under mina år som teamledare på ett telekombolag som idén kom. Jag hade lyckats bra i livet då, men inom mig kände jag att oavsett hur bra jag hade det så var det hemskt att allt jag någonsin hörde eller läste om Kongo var negativt. Det började växa en tanke om att jag ville ge något tillbaka till landet jag kommer ifrån och till människorna som var där för oss när det var som tuffast.

”Våra kunder i Sverige som aktivt väljer Rutasokas kaffe bidrar alltså till att både skapa schyssta arbetstillfällen och förbättra vården i Kongo.”
Rebu Burubwa

Rebu tog kontakt med sin farbror i Kongo som berättade att sjukvården var det som blivit mest drabbat under de 30 år långa mineralkonflikterna.


Och hur kom kaffet in i bilden?
 Kongo har idag en av de högsta barna- och mödradödligheterna i världen och när vi insåg att många familjer inte har närhet till vård och att vården som finns inte håller måttet bestämde vi oss för att göra något åt det ihop med min farbror. Där och då drog Rutasokas projekt igång och vi började bygga en kvinnoklinik.

 Vi visste tidigt att vi ville kunna ta ut patientavgifter på kliniken för att den på sikt skulle kunna bli självgående, och förstod att vi då också behövde skapa arbetstillfällen. När vi var i Kongo 2016 och besökte byggnationen så träffade vi också den kongolesiska handelskammaren och fick då reda på att 80 % av befolkning i östra Kongo lever på jordbruk och i stor utsträckning på kaffe. Det var till och med landets näst störst exportvara under 80-talet, men på grund av alla konflikter föll kaffeindustrin samman vilket ledde till en kraftigt ökad fattigdom.

Rebu och hans flickvän Stephanie insåg att det fanns en bra möjlighet att börja importera kaffe ifrån Kongo för att skapa lokala och trygga arbetstillfällen.

”När vi hörde av oss till de stora aktörerna på marknaden om möjligheten att importera kaffe från Kongo var det ingen som vågade göra det. Därför bestämde vi oss för att göra det själva och återinvestera en del av vinsten i kvinnokliniken och i kaffeodlingarna för att bidra till att bekämpa fattigdom och rädda liv.”
Rebu Burubwa

Vad blev era första steg?

 Vi visste redan från början att vi ville jobba med ett kooperativ som stöttar kaffebönderna med utbildningar och rättvisa villkor och fick kontakt med ett fantastiskt kooperativ. Vi har fram till idag vuxit tillsammans och jobbar nu med 9 000 ekologiska kaffebönder. Dessutom driver vi ett projekt tillsammans som går ut på att motivera kvinnor till att börja odla kaffe igen.

En utmaning i uppstarten blev att få till en finansiering för att kunna ha råd att importera kaffe. Rebu berättar att de löste det genom ett samarbete med en lagerpartner som trodde på Rutasokas vision.

 Så idag fraktas kaffet först med lastbil från Kongo till Kenya och sedan skeppas det till vårt lager i Hamburg. Under förra året köpte vi endast några pallar med kaffe, men i år har vi kunnat köpa en hel container på 19 200 kilo.

Under våren 2017 lanserades företaget och Rebu satte igång med införsäljningen. Idag har de ett 30-tal återförsäljare samt en egen webbshop.


Hur tycker du att detta första år har gått?

– Det har gått bättre än vi tänkte, vi trodde inte att vi skulle nå den volym vi har idag och att vi skulle få så bra varumärksexponering på så kort tid. Vår höga kvalitet och det sociala mervärdet har starkt bidragit. Köpbeteendet hos kunderna har förändrats, idag räcker det inte med endast en bra produkt utan kunden vill ha mer och vi har varit duktiga på det.

”Vi har lärt oss att jobba med leverantörer som man kan se upp till och växa med. Som Bergstrands, de är jätteduktiga på sin grej och har hjälpt oss att utveckla nya smaker och produkter.”
Rebu Burubwa

Har ni gjort några misstag?

 Klassiska retail-missar absolut, som när kaffekooperativet glömde skicka med ett originaldokument i en leverans vilket gjorde att den dröjde två månader. Eller när vi har samarbetat med olika konsulter och företag som inte kunnat leverera i tid. Först nu har vi lyckats bygga upp ett samarbetsled som funkar bra, till exempel med Bergstrands som rostar vårt kaffe.


Hittills har kaffesatsningen kostat över en halv miljon kronor vilket har finansierats genom lån från Almi och SEB samt eget kapital.

 Vår Almi-rådgivare har också hjälpt oss med affärsmodellen. Utmaningen när man bygger ett socialt företag är att man vill rädda världen men man måste komma ihåg att lönsamhet och pengar in är viktigt för att kunna fortsätta hjälpa.

Vad har ni för planer framöver?

– Den produkten vi har haft har varit optimal för kaffe- och delikatessbutiker, men inte för andra segment. Så hittills i år har vi jobbat mycket med produkt- och konceptutveckling och i juni lanserade vi nya smaker och förpackningar. Just nu har vi fokus på att hitta distributörer som delar samma värderingar som oss och som kan hjälpa oss att leverera kaffe till arbetsplatser som en del av deras hållbarhetsarbete. Vi har dessutom precis blivit godkända som leverantör till ICA och kommer nu börja införsäljning till butiker. Under 2017 sålde vi 7 ton rostat kaffe och med våra nya satsningar hoppas vi kunna dubbla det i år.

Om Rutasoka

Startade:  2017

Gör:  Säljer ekologiskt kaffe från Kongo som direktimporteras från ett kongolesiskt kaffekooperativ.

Var:  Göteborg

Kunder:  Återförsäljare så som delikatess- och kaffebutiker runt om i Sverige samt privatpersoner som handlar via webbshopen. Under hösten 2018 lanserar de ett kaffe-på-jobbet-koncept och börjar också säljas i ICA-butiker.

Grundare och ägare:  Rebu Burubwa och hans flickvän Stefanie Hedén.

Antal medarbetare:  2 stycken.

Omsättning:  <1 miljon under 2017.

Tidslinjen

2014  Rebu och hans farbror bestämmer sig för att bygga en kvinnoklinik i byn Uvira i östra Kongo.

2015  Byggnationen startar igång. Rebu börjar fundera på hur befolkningen ska ha råd att betala läkaravgifterna.

2016  Rebu och hans flickvän Stefanie besöker projektet och träffar samtidigt kongolesiska handelskammaren som berättar om Kongos kaffe-historia. Idén bakom Rutasoka föds. Rebu börjar jobba heltid med kaffeprojektet under hösten.

2017 Kvinnokliniken invigs på våren och under sommaren lanseras Rutasoka. Bergstrands rosteri i Göteborg tar över rostandet av bönor under vintern. Säljer under året 7 ton kaffebönor.

2018  Fler produkter och ett kaffe-på-jobbet-koncept lanseras. Stefanie börjar jobba heltid. Paret hoppas dubbla sin omsättning jämfört med 2017.

Så löd motiveringen för priset Årets Unga Nybggare:

 

"Burwaba räddar, med sitt bolag Rutasoka Coffee, liv och förbättrar villkoren för människorna i de lokalsamhällen där kaffet odlas. Inte genom att vara en välgörenhetsorganisation utan genom bärkraftigt hållbart företagande.  Bland annat har två miljoner kronor investerats i en kvinnoklinik i Kongo, där det senaste året förlösts över 400 barn, en viktig insats i ett land som har ett av världens högsta barnadödlighetstal. Rebu Burwaba tillför sin bransch ett modernt hållbart entreprenörskap byggt på en viktig mission."

Om Rebu Burubwa

Ålder: 28 år.

Bor:  I Göteborg.

Familj: ”Min sambo Stefanie och min stora familj.”

Utbildning:  ”Jag gick handel- och administration på gymnasiet.”

Yrkesbakgrund:  ”Jag har jobbat inom dagligvaruhandeln på Lidl och sen som säljare på Telenor 2011 till 2016.”

Bästa egenskap:  ”Att jag är otålig, det gör att vi snabbt kommer framåt.” 

Sämsta egenskap: ”Också att jag är otålig, den andra sidan av myntet med för hastiga beslut. Och sen att jag gillar att ha kontroll, det är inte alltid bra.” 

Kopplar av: ”Går långpromenader och lyssnar på ljudböcker. Genom att lyssna på andras stories tycker jag att jag hittar svar på mina egna utmaningar. Sen lagar jag mycket mat också, det är avslappnande.”

Rebus tips till andra som vill starta sociala företag

”Att starta ett socialt företag är en jättestor utmaning. Först och främst behöver man noggrant svara på frågan: varför ska jag göra det här? Varför vill jag göra skillnad? Hur vill du göra skillnad? Du kommer sätta någon annans behov före ditt eget och då behöver drivkraften vara tydlig. Man måste ha ett starkt varför, annars kommer man inte orka så länge.”

 

”Sen är det viktigt att fundera över kommunikationen. Hur ska jag paketera mitt budskap och få ut det? De som kommer köpa din produkt, som har bestämt sig för att rädda världen, vill känna att de verkligen gör det.”