Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Sellpys grundare (fr. v): Michael Arnör, Oskar Nielsen, Philip Gunnstam
Inspiration
17 augusti 2018

Sellpy säljer second hand för miljoner - avslöjar sina framgångsknep

När Michael Arnör skulle flytta hemifrån och ville bli av med grejer i pojkrummet tyckte han att det var omständigt att sälja saker via nätet. Det väckte en affärsidé om en webbtjänst som hjälper folk med detta och tillsammans med två kompisar startade han Sellpy. Nu har de H&M som storägare och växer väldigt snabbt.

– Bara under det senaste halvåret har vi märkt att efterfrågan på vår tjänst verkligen skjutit i höjden. Det bara rasar in Sellpy-påsar fulla med grejer som folk vill ha hjälp med att sälja. Redan under 2017 sålde vi över en miljoner saker, berättar Gustav Wessman som är marknadschef på Sellpy.


När han började jobba på företaget år 2015 var där bara en handfull anställda. Nu är de över 35 personer på huvudkontoret i centrala Stockholm och på de olika lagren arbetar motsvarande 135 heltidare.

 Även ekonomiskt växer vi snabbt, 2017 landade omsättningen på 85 miljoner. Så vi ligger liksom och slår i taket på vår kapacitet och letar efter både mer personal och fler lager just nu, berättar han.


Historien om Sellpy tar sin början när Michael Arnör kommer hem från ett utbytes- och jobbår i USA, och hans föräldrar tycker det är dags att han tar tag i sitt gamla pojkrum. I processen när han försöker sälja gamla grejer och kläder inser han vilket projekt det är. Det ska fotas, beskrivas, sättas pris, tas in anbud, mötas upp med köpare med mera. Så tillsammans med två kompisar bestämde han sig för att göra något åt det.

”Förra året sålde vi över en miljon produkter!”
Gustav Wessman, marknadschef på Sellpy

Vilka blev de första stegen inför uppstarten?

 De höll det ganska enkelt i början för att validera idén. Köpte Ikea-kassar som de ställde hemma hos vänner och familj som fyllde upp dem med grejer de inte behövde. I början höll de sig inom Stockholm, hämtade påsarna och åkte tunnelbana hem, fotade själva och sålde på Tradera. Bökigt såklart, men de var tvungna att börja någonstans för att veta om idén höll.

Nu erbjuder Sellpy upphämtning av påsar i alla Sveriges större städer och de som bor på mindre orter kan skicka in sin påse.

 

Vad tror du är framgångsfaktorerna bakom er snabba tillväxt?

 – Sen försöker vi sälja alla produkter som vi värderar till 50 kronor eller mer, resten skänks till välgörenhet. När vi säljer saker får kunden 40% av pengarna, minus annonsavgift på 10 kronor.

 

 I grund och botten handlar mycket om att det är ett stort konsumentproblem. Väldigt många har mycket saker hemma som de vill bli av med. Det ger oss en stor kundbas. Sen handlar mycket av vår framgång om hur vi jobbar. Vi är egentligen ett teknikbolag som jobbar med logistik. Idén är enkel, men det svåra är att göra det på skala och hyfsat lönsamt.Gustav Wessman, Sellpy

 

Gustav berättar att de under åren investerat mycket i teknik och har egna utvecklare som bygger IT-system och logistikflöden. Alla produkter fotas av en fotorobot och utgångspriset på produkterna beräknas genom en algoritm.

 Men vår största kostnad är fortfarande all manuell hantering. Vi blir effektivare genom teknik hela tiden men det krävs fortfarande många manstimmar för att hantera miljontals produkter.

”Varje företagare måste fundera på om riskkapital är rätt väg att gå. Vi ville satsa hårt och växa fort för att bygga något stort och då var riskkapital en bra."
Gustav Wessman

Hur har ni finansierat företaget genom åren?

 I och med att vi är en tjänst och började sälja direkt så har det kommit in pengar i bolaget från ett tidigt stadie. Sen tog vi företagslån från Almi i början som vi investerade i hårdvara som behövdes för uppskalning. Och sen har vi i några olika omgångar tagit in externt kapital där H&M är vår största investerare.

Den senaste kapitalrundan avslutades i maj 2018 och gav Sellpy ett tillskott på 20 miljoner. De pengarna ska användas för att kunna möta den ökande efterfrågan och göra kundupplevelsen bättre.

 Konkret handlar det om att anställa fler utvecklare och att investera ännu mer i hårdvara. I början såldes alla grejer via Tradera, men nu satsar vi mycket på att utveckla och förbättra vår egen marknadsplats på Sellpy.se. Vi vill bli som en vanlig e-handel fast för second hand, med till exempel fasta priser, snabba frakter, enkel retur och så, för att nå en bredare kundgrupp.

Vad har ni för utmaningar just nu?

– Mycket handlar om att växla upp. Skaffa större lager, fler medarbetare och logistikprocesser som står pall för uppskalning. En annan utmaning är fortfarande att introducera tjänsten och förklara den. Inget liknande har funnits så vi jobbar mycket med att bygga kännedomen om oss och få folk att förstå att de inte nödvändigtvis behöver sälja sina grejer själva. Det har handlat mycket om att skapa företroende och trygghet i vår tjänst.

Gustav berättar att prismodellen är en grej som de behövt vrida och vända på för att göra Sellpys tjänst enkel och trovärdig.

 Det har vi fått feedback på genom åren, att folk inte förstått sig på den av olika skäl. Att vara lyhörda och ha en nära kontakt med kunderna har varit avgörande just för att vi inte kunnat titta på hur andra företag gör. Nu är den kontakten en enorm styrka för oss.

Hur har ni gjort för att sprida kännedom om er?

 Mycket har gått genom word of mouth. Vi har sett tydliga klustereffekter, när vi fått en kund i ett område har det snabbt lett till fler kunder där. Sen har vi jobbat mycket på att försöka vara fysiska fast vi är en digital tjänst. Grundarna stod ofta utanför stora arbetsplatser i början och delade ut påsar, och vår blå Sellpy-påse utanför folks dörrar har väldigt nyttig ur spridningssynpunkt. Den har gjort folk nyfikna vilket aldrig är fel!

Tidslinjen

 

2014 Michael, Philip och Oskar testar sin idé om en secondhand-tjänst genom att be vänner och släkt samla ihop saker de inte vill ha längre som trion säljer åt dem på Tradera. Det hela blir uppskattat och de bestämmer sig för att satsa vidare, initialt i Stockholm.

2015 Tar företagslån från Almi för att investera i hårdvara. Anställer fler personer, bland annat Gustav som blir marknadschef. Gör sin första stora runda under hösten och H&M kommer in som stor ägare. Utvidgar till att hämta upp Sellpy-påsar även i Uppsala. Omsätter 10 miljoner under året och har ungefär 25 anställda inklusive timanställda.

2016 Utvidgar sitt upphämtningsområde till Göteborg och Skåne. Gör en ny finansieringsrunda och anställer många nya personer som gör att de är över 100 personer vid årets slut. Omsättningen landar på 45 miljoner.

2017 Satsar alltmer på sin egen webbshop som ett komplement till Tradera-försäljningen. Utökar upphämtningen till fler städer. Säljer sin miljonte produkt. Fortsätter växa och omsätter cirka 80 miljoner under året.

2018 Märker en stor ökad efterfrågan under våren och letar febrilt efter fler etableringar för att kunna hantera alla produkter. Slutför i maj en ny kapitalrunda och får in 20 miljoner.

Så skapar du snabb tillväxt med digitala tjänster

”I början handlar nog allt om att våga ta klivet. Du behöver satsa 130% och investera hjärta, själ och tid. Sen kan det gå hur som helst, men är man inte helt dedikerad ger man inte sig själv chansen.”

 ”Jag tror det är bättre att hellre tejpa ihop något och komma ut snabbt än att sitta vid ritbordet länge. Hellre en produkt som knakar i fogar och jobba sig vidare sen, så att man kommer igång och testar. Kvalitetsmedvetenhet är viktigt, men i början kommer man ändå behöva ändra på saker. Då handlar det om att iterera snabbt istället.”

 ”Hitta bra sätt att samla in feedback. Testa idén på familj och vänner och tråla dem på vad de tycker.”

 ”Börja så fort som möjligt samla in data av tjänsten. Vi grundar typ alla beslut kring vad och hur vi ska göra på data. Vi tittar på så otroligt många datapunkter hela tiden och det är helt fundamentalt för vårt beslutsfattande.”

 ”Sen handlar det om att våga experimentera. Vi vet att eftersom vi är snabba blir det ibland fel och så är det. Det viktigaste är att man lär sig något från det och inte gör samma fel igen. Det är snarare så att om vi inte gör fel ibland så går det för sakta.”

Källa: Gustav Wessman, marknadschef på Sellpy

Sellpy har HM som största externa investerare

Startade: 2014.

Är: En köp-och-sälj-sajt för second hand-produkter såsom kläder, skor, accessoarer och prylar.

Var: Huvudkontor i Stockholm.

Kunder: Privatpersoner från hela Sverige som skickar in påsar med grejer som de vill ha hjälp att sälja, samt privatpersoner som handlar produkterna. Även företag säljer emellanåt restlager och samples på sajten.

Grundare: Michael Arnör, Philip Gunnstam och Oskar Nielsen.

Ägare: Grundarna, några anställda samt riskkapitalister med H&M som största externa investerare.

Antal medarbetare: 35 på kontoret och ungefär 130 på lagren.

Omsättning: Cirka 85 miljoner under 2017.