Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Tips och råd

3 tips till hur du styr upp närvaron på Instagram

Linn Blakstvedt är rådgivare på Almi och kan mest om vad sociala kanaler är. Här är hennes tre tips för de företagare som vill styra upp sin närvaro på Instagram.

1. Utgå från din grundstrategi

Som företagare behöver man faktiskt inte vara på Instagram bara för att alla andra är det. Avgörande är om dina målgrupper finns där och vilken strategi du har för att nå dem.

2. Ha ett tydligt mål

Handlar det om att driva försäljning eller om att bygga varumärke och skapa relationer? För konsumentprodukter är Instagram ofta ett bra val, men det förutsätter att du har tillräckligt med bilder och illustrationer för att skapa ett intressant flöde.


För tjänsteföretag kan man välja att använda instagram för att visa upp historien i sin verksamhet snarare än exakt vad man gör, vilket också kan vara ett sätt att nå ut till potentiella anställda. Men återigen: var tydlig med vilka du vill nå och håll sikte på målet.

3. Var personlig och genuin

Det viktiga är att allt du gör känns äkta snarare än som ompaketerade reklambudskap. Stories är ett bra sätt att ge inblick i företaget och kulturen. Att re-posta användarnas inlägg - så kallat user generated content - i sitt eget flödet ger bra gratisinnehåll samtidigt som det visar att man är social. Då får du automatiskt tvåvägskommunikation och interaktion mellan företag och kunder, med lite mer hjärta än vanliga inlägg.