Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
Tips och råd

6 fällor som hindrar er från att växa – och så löser ni dem

Något av det viktigaste när man vill växa sitt bolag är att våga testa – misslyckas – och lära av sina missar. Komplettera det med att ta genvägen att lära även av andras missar! 

- Det är lätt att tro att företag som är framgångsrika aldrig har misslyckats. Faktum är att de ofta har misslyckats mer än vad de har lyckats – men de undviker att göra om samma misstag – och misstag som andra redan har gjort, säger Juliana Perez Falke, nationell kund- och affärschef hos Almi. 

Juliana Perez Falke, nationell kund- och affärschef Almi
Juliana Perez Falke, nationell kund- och affärschef Almi

Hållbarhet = framtidssäkring

En miss att undvika är att inte arbeta med hållbarhet, konstaterar hon. Det gäller att få in hållbarhet som en central del av sin affär, för att vara en del av framtiden och bli lönsam även på sikt.

 

- Att tänka hållbart är ett sätt att framtidssäkra ditt företag, och det är inte så krångligt som du kan tro. Identifiera de hållbarhetsområden som är relevanta för ditt företag, där din påverkan är som störst och fokusera på dem, säger Juliana.

 

Allt fler företag inser också vikten av hållbarhet, men ämnet kan kännas stort och tungt. Almis Framtidgenerator kan vara en hjälp på vägen.

 

- Med Framtidsgeneratorn får små och medelstora företag, oavsett hur långt de kommit i sin hållbarhetsresa, hjälp att identifiera såväl nya affärsmöjligheter som risker kopplat till hållbarhet, samt underlag för en initial hållbarhetsstrategi, berättar Juliana.

Grönt lån

Det gäller också att finansiera sin gröna omställning – eller sina satsningar för att växla upp sin hållbara affär. Som hjälp har Almi tagit fram ett Grönt lån med förmånligare villkor. Det föregås även av rådgivning i form av en Framtidsdialog.

 

- Att ställa om mot hållbarhet kräver både kunskap och finansiering, och vi erbjuder båda. Det är för bolagets skull, för att säkerställa att satsningen är relevant och väsentlig, och för att ge kompetensen och kunskapen inom hållbarhet långsiktigt, säger Juliana.


Så, vilka fler missar gäller det att se upp med?

Här är sex klassiska tillväxtmisstag – och hur du undviker dem

Misstag 1: Inte bygga ett starkt team

Att göra allt själv håller inte i längden. Ett team av medarbetare – eller varför inte leverantörer och samarbetspartners – gör att du kan fokusera på det du är bra på, och skapa framgång.

Misstag 2: Inte hålla koll på likviditeten

Att växa innebär ofta att företaget binder kapital i exempelvis kundfordringar och lager. Många gör också misstaget att inte fakturera så fort leveransen är klar. Se till att få betalt snabbt, du ska inte bli kundens bank.

Misstag 3: Inte testa innan du skalar upp

Du behöver förstå kundens behov och säkerställa att din lösning är svaret på en tydlig utmaning. Du kan behöva testa dina produkter på befintliga eller potentiella kunder för att hitta rätt.

Misstag 4: Sakna mångfald i styrelsen

Våga ta in extern kompetens i din styrelse – och se till att den är jämlik! En genomgång av 100 000 företag, på uppdrag av Almi, visade att företag där personer med utländsk bakgrund ingår i styrelsen har en högre omsättning, bland annat genom förbättrade internationella affärer och ökad export och import.

 

Läs hela rapporten här

Misstag 5: Sakna samsyn mellan ägare

Det blir svårt att växa ifall ägarna exempelvis inte är överens om mål, risknivåer, tillväxttakt, ledarskap och så vidare. Att inte ha samsyn kan vara svårare att lösa i ett senare skede, så ta er tid att diskutera de här frågorna tidigt.

Misstag 6: Inte tänka på hållbarhet

Utgå från där du och ditt företag är just nu – identifiera de hållbarhetsområden där er påverkan är som störst och fokusera på dem.

 

Vill du veta mer de globala hållbarhetsområdena? 

Ta första steget att framtidsrusta ditt företag - kontakta oss för ett första möte!