Eva-Lena Kron, rådgivare hos Almi.

6 fällor vid låneansökan

Lån

Vilka misstag är vanliga när ett företag söker finansiering? Eva-Lena Kron är rådgivare hos Almi och ger här tips på om vad du bör undvika – och hur du ska göra istället.

  1. Vänta inte med att ta in hjälp
    – Ju tidigare Almi får lov att vara med i lånediskussionen, desto mer kan vi stärka upp företagarens position gentemot bankerna. Vi kan hjälpa till med att se vad de olika finansieringslösningarna får för konsekvenser. Det som verkligen är Almis styrka är just att vi kan vara med – inte bara som finansieringspartner – utan som diskussionspartner så att det blir en bra helhetslösning för företaget, säger Eva-Lena Kron.
  2. Skippa glädjekalkylerna
    – Glädjekalkyler blir ingen glad av i längden. Därför är det viktigt att man lämnar tillförlitliga prognoser som är rimliga och jordade. Ser man som företagare till exempel inte några möjligheter att göra vinst första året utan räknar med minusresultat, ja då är det viktigt att förklara varför samt vilka åtgärder du planerar att göra för att vända resultatet.
  3. Undvik att blåsa upp eller underskatta behovet
    – Blås inte upp kapitalbehovet orimligt mycket – ingen vill finansiera luft, men underskatta heller inte till exempel behovet av rörelsekapital. Att en kort tid efter ett positivt lånebeslut återkomma och fråga efter mer pengar är både tidskrävande och minskar din trovärdighet.
  4. Låt inte materialet bli oöverskådligt
    – Ett bra material är nödvändigt för att underlätta rådgivarens jobb och för att dra ner på beslutstiden. Jag ska kunna förstå vad det är för affärslogik, ungefär vad det här kan generera i ett överskott och vilket kapital som krävs för genomförandet. Men materialet ska vara lagom stort och överskådligt och inte för omfattande. Håll nere omfånget och gör underlaget lättillgängligt för oss som ska jobba med det.
  5. Mörka inte för din rådgivare
    – Om du som företagare har en betalningsanmärkning eller liknande så var öppen med det. Lyft det med oss på en gång och förklara situationen. Det är viktigt både för dig som kund och för oss som rådgivare att vi har hela bilden.
  6. Kräv inte risker om du själv inte är villig att satsa
    – Är du öppen med vad du är villig att satsa själv, till exempel i form av egna medel eller borgensåtagande så ökar det trovärdigheten. Banken och Almi tar en risk när vi lånar ut pengar och då är det positivt att du är beredd att dela den risken.