Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Sara Brandt: Dags att tänka på nästa steg
Tips och råd

Vår vice vd reflekterar över den fortsatta vägen ur krisen

Även om den mest akuta fasen av coronakrisen tycks vara över är krisens negativa effekter på företagen stor och läget fortfarande svårt. Kurvorna över antalet smittade, insjuknade och avlidna i covid-19 pekar tack och lov inte längre uppåt. Men oron för ytterligare spridning och för en andra våg präglar likväl samhället som vårt sätt att agera. Många företag har redan drabbats mycket hårt ekonomiskt och tyvärr har antalet konkurser ökat.

Våra rådgivare är i kontakt med tusentals företagare över hela Sverige och de regelbundna avstämningar jag har med teamet i de regionala dotterbolagen och den data vi samlar in har gett mig och mitt team i ledningsgruppen en inblick i hur olika krisen har påverkat branscher och regioner. I detta nya läge finns det några reflektioner jag gör utifrån vad jag ser.

Normalt agilt företagande i en onormal tid

Coronakrisen har gjort att efterfrågan ser helt annorlunda ut idag än för ett år sedan och det har förstås en stor påverkan på många företag. Att vara företagare innebär att ständigt vara beredd på att förändra sig för att anpassa sig till marknadens behov, att vara lika snabb i tanken som handling för att dra nytta av ett nytt läge och anpassa sig till det – och så har det alltid varit.


Agilitet och anpassningsbarhet är ledord för många framgångsrika företagare. Ett exempel: När krisen gjorde att försäljningen av Sweden Tonics produkter till restauranger sjönk började de tillverka handsprit istället.

Uthållighet och driv är avgörande

Under den långa högkonjunktur vi nu har bakom oss har det varit lättare än någonsin att starta och driva företag. Baksidan av det har varit att många inte hunnit skapa en buffert och det drabbar dem nu. Att bibehålla drivet och kreativt hitta andra sätt att skapa sig uthållighet i tider som dessa är därför avgörande.


Glädjande nog har vi sett många exempel på hur företag skruvar på sina erbjudanden för att hitta nya sätt att sälja och därmed stärka sin uthållighet. Infinite Yoga i Malmö växlade snabbt till onlineklasser och RyttarCompaniet har knutit sina leverantörer närmare sig och det finns många fler exempel. Det handlar förstås också om mental uthållighet, om envishet och driv.


Jag kan inte heller låta bli att tänka på de företag som upplevde en skakig period i början, men som senare började växa till de stabila företag vi ser idag, t.ex. AGA eller Spotify. På Almi ger vi företag råd att förbereda sig på det värsta men hoppas på det bästa. Att bibehålla hopp kan vara avgörande, inte minst för den mentala uthålligheten.

Nästa steg förbereds nu

Den här krisen kommer inte vara över när semestern är över. Ett vaccin tillgängligt för alla är ännu långt borta. I den reflektion jag gjorde i mitten av maj skrev jag att det fortfarande var svårt att få grepp om hur allvarlig krisen är. Även om framtiden fortfarande är osäker är det först nu som man kan börja blicka både framåt och åt sidan. Vilka nya beteenden kan du se och hur ska du anpassa dig efter det? Är dina konkurrenter i bättre eller sämre skick än ditt företag, och vad innebär det?


För en månad sedan skrev jag att det här sannolikt blir året utan sommar för många företagare och en del arbetar fortfarande med att försöka stabilisera läget, men många arbetar redan på vad som ska bli nästa steg och det är klokt. Vilka strategier ska behållas, vilka framtidsplaner ska snabbspolas för att vara redo för lansering snabbare än väntat, och vilka initiativ ska spolas helt?


Det är också läge att undersöka om det är rätt tid att kroka arm med andra företagare och utveckla nya idéer ihop. #kvarikvarteret är ett sådant initiativ som skapat allehanda fika- och matpaket som passar både privatpersoner och företag med anställda utspridda hemma.

Att vänta på att krisen ska gå över är det få företag som har råd med. Att tro att allt ska återvända till hur det var innan krisen är kanske ett önsketänkande och inte realistiskt.

Våra reaktioner i lägen som dessa följer ett känt mönster och kan delas in i faser. Det finns flera olika teorier om dessa faser men de har det gemensamt att det inleds med ett första läge där man försöker förstå vad som inträffat och hur det påverkar verksamheten. Därefter följer en period där man accepterar vad som inträffat och vidtar de nödvändiga åtgärder som krävs för att skapa stabilitet. Och först därefter kan man börja blicka framåt.


Om du inte redan börjat tänka på nästa steg är det dags nu. Att vänta på att krisen ska gå över är det få företag som har råd med. Att tro att allt ska återvända till hur det var innan krisen är kanske ett önsketänkande och inte realistiskt. Så frågan är vad som är nästa steg för dig?

 

Här kan våra rådgivare hjälpa dig. Almi finns i hela landet och vi delar gärna med oss av vår kunskap, erfarenhet och verktyg. Om ditt företag var bärkraftigt före krisen och fortsatt har framtidspotential och vill utvecklas genom den här krisen lovar jag att vi på Almi kommer att göra vad vi kan.

Från andra skakiga perioder vet vi att de som anlitar oss ökar både sin överlevnadsgrad och omsättning med stöd av vår finansiering och vår företagsutvecklande rådgivning.

Från andra skakiga perioder vet vi att de som anlitar oss ökar både sin överlevnadsgrad och omsättning med stöd av vår finansiering och vår företagsutvecklande rådgivning. Genom Almi Invest är vi en av landets mest aktiva investerare i startups så om potentialen för din idé ökat i den här krisen vill vi gärna att du hör av dig.


När du funderar på vad som är nästa steg för ditt företag vill jag samtidigt påminna om vikten av att också titta bakåt och på andra när du funderar på nästa steg. Att lära sig av historien är ett sätt att hämta inspiration och att lära av de som redan tagit det där steget du funderar på är också värdefullt. (Här kan jag för övrigt tipsa om nya företagspodden Nästa steg - ett samarbete mellan Almi och Vad Vi Vet)


Att fundera på nästa steg är en normal aktivitet för en driven företagare. Att oroa sig över sin uthållighet likaså. Samtidigt som den här sommaren kommer att innebära en betydligt större utmaning än vanligt för de flesta företagare kommer de som är agila och våga tänka nytt komma starkare ur denna kris.

 

Sara Brandt

vice vd Almi

sara-brandt-vice-vd-almi
sara-brandt-vice-vd-almi
Sara Brandt, vice vd Almi

Perspektiv på den rådande coronakrisen

Fler personliga reflektioner angående den pågående coronakrisen från Sara Brandt, vice vd Almi, Juliana Perez Falke, nationell kund och affärschef, och Kristian Hasslöf, nationell kreditchef, hittar du här

Missa inte!

Nästa steg - podden som tar företagande på allvar

Ett samarbete mellan Almi och Vad Vi Vet