Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
Sara Brandt: De långa månadernas vår
Tips och råd

Almis vice vd reflekterar över krisen och vad den innebär för svenska små och medelstora företag

Det här året har månaderna varit längre än normalt i mars och april. När jag skriver detta känns det snarare som om dessa två månader pågått i minst ett år. 

Trots att coronaviruset är mycket smittsamt har oron för viruset spridit sig ännu snabbare. När jag och mina kollegor talar med företag och samarbetspartners är det tydligt att många upplever att de ekonomiska effekterna kan ses som lika skadliga som de medicinska. När vi analyserar vår data är det uppenbart att krisen påverkar alla men på olika sätt.


På Almi har vi bokstavligt talat haft kontakt med tusentals företag sedan coronahotet blev coronakrisen i början av mars. Samtidigt som vi måste förbereda oss på att krisen kommer att bli långvarig och att det snarare kommer dröja månader, inte veckor innan det är över, kan jag redan nu reflektera över hur krisen påverkar företagandet på flera sätt.

Bli digital eller dö.

Det går inte att uttrycka det på något annat sätt och det gäller dessutom de allra flesta branscher. Utmaningen att hålla social distans har fått många att lära sig att socialisera på distans och se de affärsmöjligheter detta kan innebära. Jag tänker inte enbart på den explosionsartade utveckling som Zoom, HouseParty och andra tjänster haft de senaste veckorna, utan på de organisationer som varit snabba på att erbjuda kundnytta digitalt.

 

Museerna ställde om till digitala visningar, och mäklarfirmorna var inte långt efter när de började erbjuda husvärdering via video. Ett annat exempel är begravningsbyråer där privata livesändningar erbjuds för anhöriga som inte kan närvara.

 

Men det är inte bara våra kommunikationsvanor som har förändrats, utan också våra konsumtionsvanor. Restauranger som tidigare rynkat på näsan åt take-away erbjuder numera digitala beställningar och hemkörning. Istället för att ställa in har många organisatörer av evenemang valt att ställa om och köra digitala konferenser – i flera fall med ett bättre resultat som följd.

Krisen accelererar allt.

I en krissituation är det lätt att bli paralyserad. Trots att det här tillhör en av de längsta och allvarligaste kriserna som vårt land upplevt ser vi samtidigt många organisationer ställa om till att agera i hyperfart istället för att stanna upp. Förändringsprocesser och beteendeförändringar som var beräknade att ske över månader eller år tar plötsligt dagar eller några veckor.

 

Motståndet mot förändring har minskat kraftigt när insikten om förändringens nödvändighet slagit rot. Den hastiga omställningen till heldigitala beteenden har gjort oss alla till early adopters av verktyg vi skakade på huvudet åt i februari! Vårt sätt att arbeta skapar både vinnare och förlorare. Plötsligt blir det tydligt vilka företag som verkligen är agila och anpassningsbara och vilka som bara pratat om det.

 

Det faktum att vi troligtvis aldrig kommer återgå till den vardag vi betraktade som normal för bara två månader sedan gör att många branscher just nu upplever en Darwinistisk kamp i realtid, där endast de som är bäst på att anpassa sig överlever.

För oss som verkar på finansmarknaden är det också viktigt att vi krokar arm, både offentliga aktörer och privata aktörer.

Vikten av att hjälpas åt.

Jag tycker det är fint att se hur företag hjälper varandra i en kris som denna, i allt från att dela med sig av sina marginaler för att se till att underleverantörer och samarbetspartners överlever, till att låna ut personal till de branscher där de behövs bättre just nu. För oss som verkar på finansmarknaden är det också viktigt att vi krokar arm, både offentliga aktörer och privata aktörer. I så stor utsträckning det är möjligt måste vi samarbeta för att dela risk och samfinansiera livskraftiga bolag som har framtidspotential.

Många av Sveriges små och medelstora företagare är dubbeldrabbade i dessa kristider. Det kan vara svårt att få tag på de varor man behöver för att sälja samtidigt som efterfrågan viker. De drastiska intäktsbortfallen i kombination med fasta kostnader och stor osäkerhet kring framtiden skapar stora utmaningar för företagen.


Vi på Almi har funnits vid våra kunders sida i tidigare kristider och en hel del av oss har varit företagare eller företagsledare själva. Det gör att vi förstår den situationen som många företag befinner sig i just nu och hur det känns att vara där.

Det brukas sägas att varje generation drabbas av en stor kris som prövar dem. Vår generations kris är troligtvis här nu. Den är större än vi kunde föreställa oss och då har vi ännu inte riktigt grepp om hur allvarligt den kommer att drabba oss framöver.

Tyvärr är vi inte nära slutet på den här krisen, och förmodligen långt kvar innan vi ser en vändning. Men kanske är vi nära slutet på början av krisen, när det mest akuta är löst och när vi kan börja tänka på nästa steg. Även om månaderna, veckorna och dygnen nu känns längre än på mycket länge är jag övertygad om att det är nu man måste titta framåt och därför satsa framåt. Alla företag kommer tyvärr inte klara sig, det vet vi redan. Men vi vet också att de som klarar sig kommer att vara vinnare.

 

Om ditt företag var bärkraftigt före krisen och fortsatt har framtidspotential och vill utvecklas genom den här krisen lovar jag att vi på Almi kommer att göra vad vi kan. Vi finns i hela landet och delar gärna med oss av vår kunskap, erfarenhet och verktyg.


Från tidigare kriser vet vi att de som anlitar oss ökar både sin överlevnadsgrad och omsättning med stöd av vår finansiering och företagsutvecklande rådgivning.


För många människor blev 2020 året utan vår och för många företagare blev det våren utan vila. Risken är stor att många företag också kommer att minnas 2020 som året utan sommar och semester där målet inte är var att växa utan att hålla sig vid liv. Det kommer krävas mer än vanligt av många av oss detta år och vårt agerande de kommande månaderna kommer sannolikt vara avgörande för hur det går de kommande åren. En dag – förhoppningsvis om inte allt för länge – kommer långa månader åter att kännas som korta veckor.

 

Sara Brandt

vice vd Almi

sara-brandt-vice-vd-almi
sara-brandt-vice-vd-almi
Sara Brandt, vice vd Almi

Perspektiv på den rådande coronakrisen

Fler personliga reflektioner angående den pågående coronakrisen från Sara Brandt, vice vd Almi, Juliana Perez Falke, nationell kund och affärschef, och Kristian Hasslöf, nationell kreditchef, hittar du här

Missa inte!

Nästa steg - podden som tar företagande på allvar

Ett samarbete mellan Almi och Vad Vi Vet