Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
Juliana Perez Falke: Ett team som kompletterar varandra är guld värt
Tips och råd

Krisen synliggör de viktigaste medarbetarna - intraprenörerna

Vi vet att entreprenörer ofta är personer med starkt driv, som ser möjligheter och hittar nya lösningar. Ofta har framgångsrika företagare en tydlig profil, en djup kunskap om ett specifikt område där de kan se innovationsmöjligheter och marknadsgap. Men vi vet också att ingen kan allt. Att knyta till sig människor med andra styrkor, kunskaper och erfarenheter än de egna är en viktig framgångsfaktor när man bygger eller utvecklar företag. Ett team som kompletterar varandra är guld värt för företaget.

Om du, när du letar efter personer till ditt team, lyckas vaska fram intraprenören då har du verkligen hittat guld. Svårigheten är att de är inte alltid lätta att identifiera.

Krisen synliggör intraprenörerna

Företag som har intraprenörer accelererar innovation och driver utvecklingen av nya tjänster, produkter, processer och arbetssätt. Det är inte alltid lätt att se vem som är intraprenör men krisen har hjälpt entreprenörerna att lättare identifiera dem. I kristider blir det nämligen tydligare vem som gör saker och vem som inte gör saker i en organisation.

Det är inte alltid lätt att se vem som är intraprenör men krisen har hjälpt entreprenörerna att lättare identifiera dem. I kristider blir det nämligen tydligare vem som gör saker och vem som inte gör saker i en organisation.

Precis som en entreprenör är intraprenören nyfiken, optimistisk och konkret, men utan ett behov av att starta och driva ett eget företag. Personen ser möjligheter där andra ser problem, knorrar inte över att resurserna är mer begränsade än tidigare utan letar istället efter nya smartare sätt att åstadkomma saker på. Det mest kännetecknande för intraprenören är att hen får saker gjort och inte drar sig för att prova nya saker. Hen tycks ständigt intresserad av omvärlden och läser gärna på för att förstå mer om olika saker som hen anser sig behöver kunna.

 

Du kan hitta intraprenören var som helst i ditt företag och det kan lika gärna vara ekonomiansvarig som en lagermedarbetare, men det som är särskilt tydligt i detta läge är att de tar ett kliv fram när andra vill ta ett kliv tillbaka. De är snabba att anpassa sig, tänker på nästa steg och har redan gjort saker för att förbereda det steget.

Ledarskap är avgörande för intraprenörskap

Som ledare är det viktigt att förstå att intraprenören går inte bara till jobbet utan de är med och skapar och förändrar något. Att driva igenom en omvälvande idé i en gammal organisation och struktur kräver mod. Intraprenörens främsta utmaning kan således vara att stångas med den existerande företagskulturen. Ledarskapet har en avgörande betydelse för att locka fram intraprenörer i ett företag.


För att dra nytta av intraprenörens drivkrafter gäller det att ledarskapet ger dem rätt förutsättningar. Ledarskapet behöver bygga på att ge intraprenören trygghet, synlighet och leda dem i rätt riktning med tydliga förutsättningar och en tydlig problemformulering för att sedan lämna dem ifred. Med rätt förutsättningar kommer oväntade idéer och lösningar på problem som intraprenörerna föreslår, eller alternativa sätt att nå målet. Det är egenskaper som är särskilt värdefulla i osäkra tider eftersom det ökar möjligheterna för företaget att nå målet.

 

Maxa konkurrenskraften – se intraprenören

Intraprenören är den mest grundläggande komponenten i ett innovativt och växande företag. En intraprenör har de egenskaper som behövs för att ett företag ska nå sina mål. Säkerställ därför att du som entreprenör har koll på dina intraprenörer för genom att utveckla dem maxar du din konkurrenskraft, överbryggar krisen och får en hållbar tillväxt.

 

Juliana Perez Falke 

nationell kund och affärschef

juliana-perez-falke
Juliana Perez Falke, Nationell kund och affärschef

Perspektiv på den rådande coronakrisen

Fler personliga reflektioner angående den pågående coronakrisen från Sara Brandt, vice vd Almi, Juliana Perez Falke, nationell kund och affärschef, och Kristian Hasslöf, nationell kreditchef, hittar du här

Missa inte!

Nästa steg - podden som tar företagande på allvar

Ett samarbete mellan Almi och Vad Vi Vet