Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Tips och råd
28 februari 2020

5 tips till hur du blir en bra beställare av digitala tjänster

Att köpa digitala tjänster kan upplevas som en komplicerad historia: var ska du börja, vilka tjänster och verktyg finns det, och viktigast av allt: vilken av dem är rätt för just ditt företag. Genom att ställa dig en rad frågor innan du börjar upphandla så har du kommit en bra bit på väg. Här ger Linn Blaksvedt, rådgivare Almi, sina fem bästa tips till hur du blir en bra beställare av digitala tjänster.

Linns 5 bästa tips

Först och främst, tänk bortom tekniken! Fundera över de beteenden och förväntningar som du möter, både internt och externt. Hur kan du och ditt bolag möta dem på bästa sätt?


Är det genom digitala lösningar? Toppen! Då bör du ha koll på följande:

1) Bestäm dig för vad du vill åstadkomma

Vad är syftet med den digitala tjänsten? Är det att minska administration? Underlätta för kunderna att genomföra köp eller boka din tjänst? Bygga varumärke?

 

Till exempel, vid beställning av hemsidor är det viktigt att vara tydlig i vad du vill åstadkomma – ska den bygga varumärke eller driva affär? Det är stor skillnad.

2) Sätt mål

Bra projekt har ett tydligt effektmål – som går att mäta. Till exempel, ”Vi vill öka antalet bokningar via webben med 20% för att frigöra tid för medarbetare att kunna fokusera mer på marknadsföring”.

 

Tänk SMART mål! (Specifikt, Mätbart, Accepterat, Realistiskt och Tidsbestämt).

3) Vem har ansvaret?

Vem är ansvarig för att driva och följa upp insatsen? Utse en ansvarig person! Det är den som driver digitaliseringssatsningen. Det kan vara den som är VD eller ägare men även en intraprenör – alltså en medarbetare som är riktigt vass på just detta.

 

Personen är ansvarig för att ständigt driva, implementera och följa upp satsningen.

4) Avsätt resurser

Digitala lösningar kostar både tid och pengar initialt. Prioritera och avsätt de resurser som krävs för att komma igång ordentligt även om det känns motigt i början. Kom ihåg – det tar tid!

5) Fundera över vad som händer sen

Hur ser det ut med utbildning, systemstöd och support, backup och informationssäkerhet? Fundera över vad du behöver efter du har lagt din beställning.

Slutligen – förändringar är ofta påfrestande och är av naturen jobbiga för oss människor. Fundera över hur ni kan jobba tillsammans för att implementeringen ska bli så bra som möjligt!

 

Lycka till!

linn-blakstvedt-radgivare-almi
Linn Blakstvedt, rådgivare Almi

Företag som anlitat Almi har: 

  • + 48% i omsättning* 
    (kontrollgrupp 35%)
  • + 28% i antalet anställda*
    (kontrollgrupp 15%)
  • 81% överlevnadsgrad*
    (kontrollgrupp 77%)

* På uppdrag av Almi genomför Statistiska centralbyrån en årlig uppföljning av Almis effekt på företagens tillväxt. Utvecklingen följs upp vad gäller omsättning, antal anställda och överlevnad hos Almis företag som sedan jämförs med en jämförbar kontrollgrupp.