Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
Spräng gränserna för dina affärer
Tips och råd

Dina affärer stoppas inte av geografin

Var i världen dina kunder finns spelar inte längre någon stor roll. Ola Andréasson, rådgivare på Almi Väst ger tips om hur du hanterar en internationell marknad.

Internationalisering är något annat idag än för tio år sedan. Då var det en följa-John-effekt som ingen reflekterade över. Om ledande företag beslöt att varor inte kan tillverkas här, för att det är så mycket billigare i Kina, då lägger alla företag sin produktion där. Nu har fler företag börjat ta hem produktionen. Det har helt enkelt blivit en mognare hållning till internationalisering.

 

Sedan är det så att vi lever i en mer globaliserad värld. Nya företag tänker internationellt från start. Men det förhållningssättet grundar sig mer i att man inte tänker så mycket geografiskt på marknad längre, utan mer på segment. Om man till exempel vill nå en viss målgrupp där nationsgränsen inte spelar så stor roll, ta inredningsintresserade mellan 25 och 45 år i storstad exempelvis och du har en e-handel, då kan du ju ha en väldigt stor målgrupp från start. Var de bor spelar inte lika stor roll, bara de är inredningsintresserade i storstad.

 

Visst tänker man i segment även lokalt. Många gör dock misstaget att släppa den tanken när man ska gå internationellt. Man beskriver sin hemmamarknad med tydlig målgrupp, inte sällan mycket lokalt definierad att passa en lokal marknad. Men när man växer är det lätt att börja tänka hela länder, som Tyskland, Norge. Det är lätt hänt att man släpper tanken om segment.

 

Det första du ska ha i minnet, när du vill ta dina affärer till en internationell nivå, är att det kommer att ta längre tid och bli dyrare än du planerar. Ofta krävs det att du är på plats, kommunikation via Skype räcker inte. Och de resurserna, som att vara på plats, kräver måste tas från något annat. Det krävs alltså tid och väl tilltagen likviditet.

 

Dessutom är det viktigt att ha en plan som sträcker sig längre än till nästa steg. Sätt helst en plan för fem, sex år framåt. Du kan förstås behöva revidera den planen, men då vet du i alla fall när du avviker och varför. För varje action du gör kan du sedan tänka "tar det här steget mig längre ifrån målet", då bör du fundera ett varv till. Om du kommer fram till "ja, det här steget tar mig närmare målet", då är det bara att köra.

 

Andra saker man bör fundera på inför nya marknader är de immateriella skydden. Är ditt namn skyddat, gäller ditt patent? Se till att sådana praktiska saker är klara innan du tar steget ut.

 

Det finns stöd att få i den här processen. Almi är ofta en del i finansieringen av internationella tillväxtresor som företag gör tillsamman med bank och Exportkreditnämnden eller Svensk Exportkredit.

 

När det gäller rena bidrag så bör man inte ska bygga satsningen utifrån de bidrag man kan få. Låt det vara grädde på moset som gör att du kan göra satsningen snabbare med mindre risk. Om din satsning är beroende av stöd för att lyckas bör du göra en ny läxa.

 

Med det sagt finns det affärsutvecklingscheckar för internationalisering. Checkarna från Tillväxtverket ger bra möjlighet till att göra förstudier, marknadsundersökningar och köpa extern rådgivning inför tillväxsatsningar utanför Sveriges gränser. Swedpartnership, exempelvis, har också program för små och medelstora företag där man kan få mjuka lån. En bra sajt där det finns uppdaterad information om både kapital och rådgivning är verksamt.se

 

Enbart pengar räcker inte som stöd för att satsa internationellt. Det finns många erfarenheter att ta del av och det tycker jag man ska göra. Alldeles för många tror att man ska fixa sådan här expansion själv. Det är lite märkligt, men många företagare är tyvärr rädda för att ta hjälp. Business Sweden och andra kan dela med sig av sina många erfarenheter. Vi på Almi har mentorprogram, där du för symbolisk summa kan få hjälp med den internationaliseringssatsning du står inför. Så det finns mycket stöd att få. Dra nytta av den!

Sara Wallin, VD på Almi Väst, pratar om internationalisering.