Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
Tuffar försäljningen på bra, men det gapar ändå tomt på företagets konto?
Med rätt åtgärder behöver du inte ha problem med likviditeten
Tips och råd

Så håller du koll på företagets likviditet

Tuffar försäljningen på bra, men det gapar ändå tomt på företagets konto? Med rätt åtgärder behöver du inte ha problem med likviditeten.

När företag har goda försäljningstider, men ändå ont om pengar på kontot finns det ofta en vanlig orsak till detta – företagets faktureringsrutiner. Det du behöver göra är att se över hur faktureringsrutinerna ser ut. Dröjer det till exempel innan fakturorna skickas till kund? Betalar kunderna i tid? Betalar du för snabbt?

 

– Det är jätteviktigt att se över dessa rutiner som påverkar hur snabbt pengarna kommer in på bankkontot. Ju längre tid du väntar med att fakturera desto längre tid tar det. Är du 20 dagar sen med att fakturera när jobbet är klart och det är 30 dagars betalningsvillkor – är du redan uppe i 50 dagar innan pengarna når bankkontot. Ja, då dröjer det såklart innan pengarna kommer in, säger Irmeli Eriksson, affärsutvecklare hos Almi.

Men det finns många fler saker som påverkar företagets likviditet:

  • Hur snabbt betalar du företagets egna fakturor?
    Många företag betalar sina fakturor så fort de kommer in eller en gång i veckan eller månaden. Om du i stället väntar med att betala fakturan till förfallodagen så behåller du pengarna längre på kontot. I de allra flesta fall får du då en jämnare likviditet.
  • Storleken på ditt lager
    Fundera över lagrets storlek. Hitta rätt nivå utan att riskera servicenivån till dina kunder. Har du kanske fått en ny viktig kund som kräver att du har ett stort lager? Hur påverkar det din likviditet?

Boka en tid hos din lokala Almi-rådgivare för att få ökad förståelse hur till exempel kundfordringar, leverantörsskulder och lager påverkar ditt företags ekonomi, tipsar Irmeli Eriksson.

Några andra tips för att förbättra företagets resultat:

  • Ge inte rabatter slentrianmässigt!
    I värsta fall kan det innebära att du faktiskt går back på just den affären. Det är viktigare att hålla koll på marginalen än att öka försäljningen mot en lägre förtjänst. Du måste sälja för så mycket mer för att tjäna samma pengar.
  • Vilka produkter eller tjänster är det som företaget tjänar mest på? Vet du vilka kunder som är dina mest lönsamma kunder?

    – Det är lätt att förivras och tacka ja när uppdrag trillar in. Men utvärdera vad du faktiskt tjänar mest på. Här kan du ta hjälp av Almis verktyg – en produkt- och marknadsmatris – där du lätt specar upp vilka kundsegment du har och vilka produkter och tjänster du säljer, berättar Irmeli. 

 

För att coacha små- och medelstora företag att ställa om eller se hur investeringar påverkar resultat- och balansräkningen har Almi tagit fram tjänsten ”Simulera din affär”. Tillsammans med en rådgivare simuleras olika scenarier och effekterna av dessa.

 

Irmeli Eriksson
Irmeli Eriksson, affärsutvecklare Almi

Låter detta intressant?

Fyll då i en intresseanmälan så kontaktar vi dig. 

 

Vad är skillnaden?

Likviditet = ett mått på ett företags kortsiktiga betalningförmåga.


Balansräkning = redovisar ett företags tillgångar och skulder vid ett givet tillfälle.


Resultaträkning = visar ett företags samtliga intäkter och kostnader under räkenskapsåret.