Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
Tips och råd

Så kan du använda grönt lån i din hållbara satsning

Almi har beviljat de första gröna lånen till företag som har en grön satsning som bidrar till EU:s miljömål. Som med alla satsningar är det viktigt att förstå hur både lånet och satsningen påverkar företagets ekonomi.

Hur vet du det bäst? Vi förklarar!

När Almis Grönt lån lanserades innan sommaren var flera företag på hugget direkt. Det gröna lånet sticker ut eftersom det är nischat för gröna satsningar, berättar Irmeli Eriksson, affärsutvecklare hos Almi.


Hon lyfter också fram fördelarna med det gröna lånet:


– Tack vare en garanti från Europeiska Investeringsfonden har Grönt lån förmånliga villkor. Lånet kan ha en löptid på sex år med möjlighet till amorteringsfrihet upp till två år med en förmånlig ränta. Det gröna lånet ger inte “bara” likviditet till förmånliga villkor utan ger något som håller långsiktigt och som finns kvar i bolaget långt efter att lånet är återbetalt. Du får kunskap och stöttning längs vägen – så att satsningen verkligen kan ta din verksamhet till nästa nivå. För att kunna ansöka om det gröna lånet startar du därför med Framtidsgeneratorn? Se inte det kravet som något negativt, utan se det som en möjlighet!

Ger du åtta-tio timmar är det välinvesterad tid för att få veta var du och ditt företag står i hållbarhetsfrågorna och vad som är nästa steg för dig.
Irmeli Eriksson

Även om hållbarhetsarbete kan ses som en självklarhet idag så kan den upplevas som svår och krånglig. Tillsammans stöttar Almi dig i arbetet att se var ni står idag och vilket eller vilka hållbarhetsområden som är både relevanta och väsentliga för just ert företag. Många företag har redan kommit en bra bit på vägen i sitt hållbarhetsarbete och får då hjälp att belysa arbetet som är gjort och ta nästa steg.


– Du får ett större perspektiv, tid att bolla hur den tänkta satsningen påverkar företagets ekonomi och även vilka andra planer ni har framåt. Ta grepp om helheten för att bli bättre rustad och minska eventuella ekonomiska överraskningar, säger Irmeli.

 

Här kommer ett annat passande erbjudande in hos Almi – Din affär – där du på ett konkret sätt får se hur din satsning påverkar både intäkter, kostnader, skulder och tillgångar framåt.


– Vi visar hur din hållbara satsning kommer att påverka företagets ekonomi men inte på ett traditionellt sätt med rapporter utan visuellt i staplar och färger. Det kan låta lite konstigt men vi lovar att det blir så mycket enklare att förstå både resultat- och balansräkning och som grädde på moset – det framtida kassaflödet. Något som ibland kan vara svårt att göra själv.

Irmeli Eriksson, affärsutvecklare Almi
Irmeli Eriksson, affärsutvecklare Almi

Om jag inte investerar i hållbarhet – kan det kosta mer i slutändan?
– Ja, du kan till exempel tappa kunder om du inte fortsätter att vara en intressant och hållbar leverantör när kunder jämför hållbara alternativ alltmer. Här kan vi på Almi vara med och stötta dig i din utvecklingsresa inom hållbarhet, för att få till en förändring och omställning. Det i sin tur kan leda till flera nya kunder och att både din affär och varumärke stärks!

 

Vilket råd ger du till företag som vill ansöka om det gröna lånet?
– Du har inget att förlora på att kontakta Almi. Vi har verktygen och duktiga rådgivare som du kan bolla din hållbarhetssatsning med, säger Irmeli och fortsätter:

 

– Visst, du måste avsätta tid, då det gröna lånet är mer än ett lån. Men ger du åtta-tio timmar är det välinvesterad tid för att få veta var du och ditt företag står i hållbarhetsfrågorna och vad som är nästa steg för dig.

Är du redo att ta steget?

Denna finansiering omfattas av en garanti inom ramen för den Pan-Europeiska garantifonden (EGF), genomförd av Europeiska Investeringsfonden med stöd från de medlemsstater som bidrar till EGF-fonden. 

eif-800.png

Vill du och ditt företag: 

  • kickstarta ert hållbarhetsarbete
  • identifiera nya affärsmöjligheter
  • identifiera hållbarhetsrisker
  • få koppling till relevanta hållbarhetsmål inom ramarna för Agenda 2030
  • få underlag för information, marknadsföring och varumärkesbyggande insatser med koppling till hållbarhet
  • få ett kunskapslyft i hållbarhetsfrågan och få möjlighet att involvera medarbetare och/eller nyckelpersoner
  • få underlag för en initial hållbarhetsstrategi för bolaget
  • få finansiering till din gröna satsning

Vill du komma igång? Genom Framtidsgeneratorn utvecklar du ditt företags hållbarhetsarbete och rustar för framtiden.