Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
Tips och råd

Så kommunicerar du inkluderande – tre experttips!

Hur ska du göra för att kommunicera inkluderande? Eller i alla fall inte exkluderande? Det vet statsvetaren Barakat Ghebrehawariat som även har en kandidatexamen i journalistik. Läs hans tips här!

Barakat Ghebrehawariat är en flitigt anlitad föreläsare, utbildare och expertrådgivare med lång erfarenhet av att arbeta med mångfald och normkritik utifrån ett kommunikationsperspektiv.

För att undvika att exkludera människor i sin kommunikation tycker Barakat att du bör ha mottagarens perspektiv framför dig:


– Här gäller det att ha viktiga interna diskussioner och ha inställningen att ni inte kan allt. Ta emot kritiska invändningar på ett konstruktivt sätt, säger han.

 

Barakat tipsar också om att löpande köra normkritisk hjärngymnastik. Fråga dig exempelvis: Hur kan en person som bor i en annan kropp än din uppleva världen? Vilka brister och fördomar har du som du nödvändigtvis inte är medveten om?

 

– Ett problem kan vara ett problem även om det inte är ett problem för mig, säger han.

När du ska kommunicera vill han att du tänker på tre saker:

  • Konkretisera ditt varför. Sedan kan du börja prata om hur du ska kommunicera.
  • Ta fram ett FAQ – alltså viktiga frågor som du och företaget får och hur ni ska besvara dem. Lek med olika scenarier.
  • Låt saker vara datadrivet och drivet av insikter snarare än gissningar och magkänsla, vilket det ofta tenderar att vara. Utgå från en befintlig verklighet – då är det lättare att besvara frågor från omvärlden och att luta sig mot exempelvis forskning.

Ta första steget att framtidsrusta ditt företag - kontakta oss för ett första möte!

fran-ord-till-handling-390.jpg

Titta på Barakat

Barakat Ghebrehawariat är med i Almis serie “Från ord till handling”, en serie korta program från Almi där vi pratar om hållbarhet, eller rättare sagt pratar om hur man går från att bara prata, till att faktiskt göra saker.

 

Se avsnittet som handlar om hur du kommunicerar inkluderande här

Även som podd! 

Har du inte tid att titta på vårt webinar eller föredrar att lyssna så finns avsnittet även som podd. 

 

Lyssna på avsnittet här:
Apple Podcast

Spotify

Acast

 

Vill du och ditt företag: 

  • kickstarta ert hållbarhetsarbete
  • identifiera nya affärsmöjligheter
  • identifiera hållbarhetsrisker
  • få koppling till relevanta hållbarhetsmål inom ramarna för Agenda 2030
  • få underlag för information, marknadsföring och varumärkesbyggande insatser med koppling till hållbarhet
  • få ett kunskapslyft i hållbarhetsfrågan och få möjlighet att involvera medarbetare och/eller nyckelpersoner
  • få underlag för en initial hållbarhetsstrategi för bolaget
  • få finansiering till din gröna satsning

Vill du komma igång? Genom Framtidsgeneratorn utvecklar du ditt företags hållbarhetsarbete och rustar för framtiden. 

 

Vill du veta mer om hur du kan framtidsrusta din verksamhet – spana in Almis Framtidsgenerator!