Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Inspiration
21 december 2018

Tänk över dina satsningar för nästa år

När ledigheten är här får vi ofta tid att reflektera inför kommande utmaningar. Hur ser det ut nästa år? Och hur kan Almi bidra till att utveckla din tillväxt? Almi Gotlands kreditchef och rådgivare Thomas Isaksson delar med sig av sina tips för ett framgångsrikt 2019.

Är verksamheten redan igång och du funderar på vilket steg bolaget ska ta härnäst? Julledigheten kan vara det perfekta tillfället att i lugn och ro kontemplera över dina möjligheter inför det nya året.

 

De allra flesta satsningar landar i en av två tillväxtkategorier: affärsutveckling eller finansiellt stöd. Du kan exempelvis ha behov av finansiering för att ha råd med de investeringar som krävs för att företaget ska växa.

Funderar du på att bredda till internationell marknad så är Almis Exportlån något att titta närmare på. Företagslånet erbjuder i sin tur ett tillskott till din totala finansiering och Innovationslånet är till för dig med ett innovationsprojekt på uppstart.


Mikrolånet finns också – anpassat för dig som ska dra igång en verksamhet eller är i uppstartsfasen. 

– Du får en subventionerad ränta och har möjlighet att få amorteringsfritt under 12 månader vilket kan vara avgörande när en verksamhet ska byggas upp, säger Thomas Isaksson, kreditchef och rådgivare hos Almi Gotland.

En man med glasögon och ljus tröja vid namn Thomas

Att ha de finansiella musklerna för att kunna förverkliga dina affärsidéer är en sak – men vet du vad du ska satsa på? Vilket är nästa steg för just din verksamhet?

– Ska du satsa på något nytt så finns det kanske någon som har gjort samma resa. Varför inte försöka skaffa en mentor? säger Thomas Isaksson.

 

I Almis mentorprogram får du möjlighet att ta verksamheten till nästa nivå genom stödet av en erfaren mentor. Matchningen mellan mentor och adept står Almi för och enligt Thomas Isaksson kan det hända storverk i företaget om parterna klaffar:

– Mentorn har ju gjort den här resan tidigare och vet vad som fungerar och inte. På så sätt kan du undvika flera felsteg genom det bollplank som din mentor blir, säger han.

 

För alla faser i verksamheten gäller såklart även att våga lägga tid på nätverkande. Se till att du är synlig för marknad, kunder och potentiella samarbetspartners och att du har en bördig jord att stå på när du traskar in i det nya verksamhetsåret.