Två tips för företag med en hållbar affärsidé
Om ditt företag har hållbarhet som en del av hela affärsidén är det lätt att luta sig tillbaka och tänka: “Vad mer går att göra?” Jo, faktiskt en hel del!
Läs två snabba tips från Almis rådgivare Sebastian van den Bergen.
1. Se över fler områden
– Företag som har en hållbar affärsidé har ofta ett snävare fokus. De kanske har ett fokus mot det lokalproducerade, men hur är det i övrigt – som med den ekonomiska eller sociala hållbarheten? Här kan man genom oss på Almi göra en självskattning och då dyker det upp givna områden, men också områden som man inte riktigt hade koll på och som man kan behöva arbeta vidare med.
2. Kommunicera på rätt sätt
– Era självklara områden kanske ni redan presterar bra på och bibehåller som styrkeområden. De kan även behöva kommuniceras med kunder och leverantörer på ett bättre sätt så att det skapar affärsmöjligheter och minimerar affärsrisker. Här är det viktigt att lyfta fram vilka som är era fokusområden och diskutera hur ni ska kommunicera dem med egna ord. Berätta både vad ni gör bra och vad ni behöver bli bättre på – det skapar trovärdighet och gör att ni sticker ut.
Vill du ta nästa steg i ditt företags hållbarhetsresa?
Läs mer om hur Almis hållbarhetstjänst kan hjälpa dig.

Vill du få framtidstips direkt till din inkorg?
Signa upp dig för Framtidstipset och få en gång i månaden enkla tips på vad du kan göra i ditt hållbarhetsarbete!