Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Inspiration

"Väldigt svårt att veta vad som är rätt väg"

närmare 20 år har Uddevalla-företaget Trigentic på egen hand utvecklat tekniklösningar för båtar och specialfordon, men i februari 2018 blev de en del av den globala teknikkoncernen Garmin. Tanken var egentligen att fortsätta i egen regi men VD:n Magnus Jirhem ser bara fördelar med en ny, stor ägare som kan öppna upp för fler affärer och fortsatt tillväxt.

När Magnus Jirhem för sex år sedan kom in i Trigentic för första gången – då som styrelseordförande – hade företaget nyligen lanserat sin andra produktgeneration som deras tillväxt sedan dess har byggt på.

 

– Det är en styrka att kunna jobba med hårdvara och mjukvara i kombination – det skapar stora möjligheter till förhållandevis enkel produktutveckling allt efter vad kunderna vill ha.

 

Affärsidén bygger på att sälja programerbara elsystem för marin- och fordonsindustrin. Skapa smarta hem, förklarar Magnus, fast i båtar, fartyg, husbilar och minibussar till exempel.

 

– Vi kopplar ihop hela fordonets elsystem och tillför logik genom mjukvaran så att man kan programmera olika flöden. Vi kan koppla ihop all belysning så att man kan trycka på en knapp och så tänds alla lampor enligt förinställningar. Eller så kan vi skapa kopplingar som förhindrar saker att hända, till exempel att man inte kan starta motorn om badplattformen är utfälld.

Trigentics kunder är båttillverkare och företag som bygger specialfordon, till exempel hästlastbilar eller taxi-minibussar. Bolaget är stationerat i Uddevalla där utvecklings- och säljteamen sitter och tillverkningen är outsourcad på produktionspartners i Sverige.

 

Du blev vd under 2014 – hur såg företaget ut då?

 – Vi omsatte drygt 9 miljoner och var i tidig tillväxtfas. Vi hade mycket på gång och jag kom in för att förstärka organisationen så att vi skulle orka med tillväxtresan som vi var övertygade skulle komma.

 

2012 hade företaget inlett ett samarbete med Raymarine som är en av världens största aktörer inom marin navigationsutrustning – vilket blev en avgörande händelse.

 

– De hade en multifunktionsdisplay – som en iPad kan man säga – som var frontend för deras system över ekolod, radar och sjökort. Och det vi gjorde var att vi integrerade vårt elsystem där så att man använde samma touch-display också för våra produkter och tjänster, vilket avsevärt förbättrade deras erbjudande.

I många år var våra siffror röda och då lär man sig vikten av att ha en bra kapitalbas.
Magnus Jirhem, VD på Trigentic

Raymarine blev Trigentics distributör och deras globala säljkår satte så småningom rejäl fart på tillväxten för Magnus och hans team. Mellan 2014 och 2016 fördubblades omsättningen.

 

– Innan hade vi framför allt jobbat med mindre tillverkare, men nu kunde vi börja konkurrera med betydligt billigare system och erbjuda den här typen av funktionalitet till större tillverkare, och även på nya marknader.

 

Har det varit ett självklart val att jobba med distributörer?


– Det är såklart en avvägning just eftersom man kommer ett steg bort från kunden. Men alternativet hade varit en egen säljkår som ska resa runt globalt och det skulle bli otroligt dyrt med tanke på försäljningscyklerna. Nu jobbar vi med en distributör som ändå besöker kunderna flera gånger per år i olika projekt, så jag ser det som en fördel att de då också har oss som en produkt i sin portfölj.

 

Vad har varit mest utmanande för er genom åren?

 – Försäljningsbiten, helt klart. Vi har inte produkter som man säljer ena dagen och installerar nästa, utan försäljningsprocesserna är ofta uppemot ett år. Vi behöver tajma kundens modellskifte i och med att de behöver skapa ett nytt elektronikschema för att ta in oss, så för att lyckas behöver vi både vara trovärdiga och uthålliga. Det är våra framgångsfaktorer na tycker jag, i kombination med en bra produkt såklart.

 

När säljprocesserna är så långa, hur har ni överlevt ekonomiskt?

– I många år var våra siffror röda och då lär man sig vikten av att ha en bra kapitalbas. Innan Garmin kom in hade vi ett 30-tal ägare, bland annat Almi Invest, som genom åren finansierat vår produktutveckling och marknadsetablering.

Magnus berättar att hans företagarfilosofi mycket handlar om att undvika dikeskörningar snarare än att satsa på den perfekta affären.

 

– Det är ofta väldigt svårt att veta vad som är rätt väg men det viktigaste är nästan att man inte väljer allt för fel väg, kör man för illa i diket kan det vara slut. Det handlar i mångt och mycket att undvika kris till varje pris snarare än att satsa allt på ett kort och dra hem storaffären.

 

Hur undviker man ekonomisk kris då?

– Genom att inte göra best case-kalkyler, utan lyssna på Almi och andra aktörer som finansierat tusentals projekt och vet att allt oftast tar längre tid. Man får försöka att inte bli nedslagen utan ta till sig input, jobba med riskfaktorerna och ha en beredskap ifall de har rätt. Helt enkelt se till att vara rustad ifall saker drar ut på tiden.

 

För Trigentic har uthålligheten och det stora fokuset på produktutveckling till slut gett avkastning. De senaste åren har tillväxten landat på runt 20-30 % årligen och Magnus tror att den kommer accelerera nu sedan Garmin blivit ny ägare.

 

Hur gick processen till när de köpte er?

– De agerar ju sedan tidigare bland annat på vår marknad, hade sett en ökad efterfrågan för våra produkter och fick upp ögonen för oss. Vilka kunder vi hade och vilka lösningar vi levererade. Utifrån det tog de kontakt och i höstas accelererade processen. Vår huvudplan var egentligen att jobba vidare som fristående, men detta blir en fantastisk möjlighet för oss att växa och vinna fler affärer. Med hjälp av kompetens som finns i deras koncern kommer vi i framtiden kunna erbjuda ännu bättre lösningar för våra kunder!

Om Trigentic

Startade: 2001.
Gör: Utvecklar och säljer programmerbara elsystem, så kallade ”smarta system” för båtar och fordon så att de blir enklare att överskåda och hantera.
Var: Uddevalla.
Ägs: Av globala koncernen Garmin som köpte bolaget i februari 2018.
Kunder: Båt- och fordonstillverkare över hela världen.
Antal medarbetare: Ett 10-tal som framför allt jobbar med utveckling, sälj och kundsupport.
Omsättning: Cirka 20 miljoner under 2017.

Foto: Stefan Karlsson, Bohuslänningen