Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Inspiration

Så erövrade Twistshake 38 länder på 1,5 år

Vienar Roaks kom på en ny slags nappflaska och lät inte idén vila. Efter ett dygn hade han en partner och en produktskiss, efter två månader en färdig prototyp och efter åtta månader var 100 000 exemplar under tillverkning. Detta är storyn bakom Twistshake.

Vi förstår snabbt att mycket händer kring Vienar Roaks och hans Twistshake. När vi avtalar tid för intervjun är han ena veckan på uppstartsmöten i USA, och andra veckan i Kina för att checka det sista inför de kommande produktlanseringarna. Men så äntligen, en tisdag i september är han tillbaka i Västerås och har tid för oss.

 

– När vi startade hade vi som mål att nå ut i nio länder under premiäråret. Men det blev 24. Och nu närmar vi oss 40. Så nog är det fullt upp!

 

Tidigare drev Vienar fastighetsbolag med familjen och han berättar att livet ibland var stressigt då. Nu skrattar han åt det.

 

– Hela förra året när vi sålde för nästan 4 miljoner, jobbade Camillo och jag fortfarande själva. Då kan man snacka om stressigt. Jag minns hur vi tittade på varandra en söndagsmorgon och insåg att vi hade fått påsar under ögonen, haha! Någonstans där förstod vi att vi behövde medarbetare för att klara tillväxten.

 

Vad driver dig att jobba så mycket?

– Min envishet. Sätter jag upp ett mål så ska jag dit, oavsett vad. Och sen bara gör jag det.

Idén kläcktes redan 2011 när Vienar satt barnvakt åt sin mosters son och för första gången behövde göra välling. Han tyckte det var onödigt krångligt. Pulver som spilldes, klumpar som inte löste upp sig och sedan mecket med att diska flaskan. Men efter barnpassningen föll idén i glömska.

 

– Tills jag tre år senare såg en mamma på stan som kämpade med exakt samma sak, samtidigt som hennes barn skrek i vagnen. Då förstod jag att det fortfarande var ett olöst problem och bestämde mig för att ta tag i det.

 

Bara dagar senare hade han funderat ut en all-in-one-lösning på nappflaskans utseende. En bredare hals, ett mixernät inuti och stapelbara behållare som går att förbereda och förvara i flaskan när de inte används.

 

Hur gick du vidare med din idé?

– Jag såg nappflaskan framför mig, men insåg att jag inte hade kunskap för att kunna skissa ner den. En kväll träffade jag en kompis och berättade att jag måste hitta någon som kan rita produkter. Han tipsade mig om Camillo som var industridesigner.

 

Vienar kände inte Camillo Eriksson då, men fick hans telefonnummer och åkte dit samma kväll.

 

– När jag hade förklarat idén sa han ”Vi kör, det här kan jag rita. Ge mig en natt bara.” Nästa morgon ringde han och sa att flaskan var klar. Och när jag kom dit var den precis som jag tänkt mig.

Senare samma dag ringde Vienar ett produktutvecklingsföretag i Stockholm för att få hjälp med att ta fram en prototyp.

 

– Vi fick göra tio versioner innan den blev bra, men det var mest vårt eget fel. Vi hade helt enkelt inte tänkt igenom alla detaljer utan märkte allt eftersom hur vi ville ha det.

 

Efter två månader hade Vienar och Camillo den slutliga flaskan i sin hand och var taggade på att ta nästa steg. Snart satt de på ett flyg på väg till Kina för att besöka fabriker som de hade googlat fram.

 

– Vi kände en kille som var kvalitetschef och som haft mycket kontakt med Kina. Han hjälpte oss lite och berättade bland annat vilka certifieringar som var viktiga att de hade.

 

Innan hemresan valde de ut den fabrik som de fått bäst kontakt med och ett par veckor senare levererades deras allra första Twistshake. Efter det lade de en order – på 100 000 flaskor.

 

Du satsade verkligen från början. Hur löste du ekonomin?

 – Att ta fram och designa vår produkt kostade ungefär en miljon kronor som jag kunde bekosta själv, och sen för att ha råd med beställningen tog jag lån från Almi. Det är mycket pengar, men jag trodde ju så starkt på idén och kände att det inte fanns någon tid att förlora. Jag var så säker på att det skulle flyga!

Sociala medier har varit nyckeln. Från början var jag naiv och trodde knappt vi skulle behöva marknadsföra alls, jag tänkte att flaskan är så smart att den säljer sig självt haha.
Vienar Roaks, grundare av Twistshake

Och nog flög det. I april 2015 lanserades Twistshake i Sverige och redan vid årsskiftet hade de sålt närmare 120 000 flaskor och omsatt nästan 4 miljoner.

 

Hur har ni lyckats sprida er så otroligt snabbt?

 – Sociala medier har varit nyckeln. Från början var jag naiv och trodde knappt vi skulle behöva marknadsföra alls, jag tänkte att flaskan är så smart att den säljer sig självt, haha.

 

Under den första månaden sålde Vienar och Camillo in produkten till ett trettiotal svenska butiker. Sedan fick de kontakt med distributören Carlobaby som tog över jobbet.

 

– De gjorde ett otroligt arbete och fick in oss på massor av ställen. En stor del av den svenska fackhandeln och senare även City Gross. Detta gav oss möjlighet att snabbt slå om och fokusera på internationell försäljning.

 

Hur fick ni tag på era utländska distributörer?

– Vi gav oss på Europa först. Listade företag och kontaktpersoner och bara satt och ringde helt enkelt.

I början packade och skickade de allt från Sverige men efter ett tag höjde de nivån för vad distributörerna behövde köpa in. Nu går alla stora ordrar direkt från lagret i Kina.

 

Vienar berättar att deras mest framgångsrika strategi handlar om hur de bygger sitt varumärke i sociala medier och också använder det för att knyta till sig stora distributörsavtal.

 

– Vår marknadsföring går egentligen enbart ut på att hitta relevanta influencers, bjuda på produkter och hoppas att de gillar och vill tipsa sina följare. Det fungerar otroligt bra!

 

På bara nio månader har han nu rekryterat sex marknadsförare som var och en ansvarar för sina egna influencers. Resultaten av alla aktiviteter följs noggrant och Vienar vet precis vad det kostar och ger.

 

Vad har varit era största misstag?

– Det har handlat om tillverkningen, när vi har bestämt en design och sedan velat ändra den, det kostar jättemycket. Eftersom vi hade begränsad kunskap inom produktdesign var det svårt att veta vad som skulle fungera. Vi fick ta den svåra och kostsamma vägen genom att lära oss tidigt av våra misstag. Hade vi fått göra om hade vi lagt mer tid på analys och lyssnat på andra inom branschen, så hade vi sluppit stora delar av de tidiga problemen.

Tillväxtplanerna är digra. Under september 2016 etablerade de ett eget kontor i Chicago och tanken är att göra samma sak i Kina under nästa år. Kontoren ska ha lager och agera distributörer för respektive marknad.

 

– De kommer bli våra största marknader och vi lägger därför stora resurser och mycket fokus på att etablera oss där i samma snabba takt som vi brukar göra i andra länder.

 

Hemma på huvudkontoret i Västerås är det fokus på att bygga organisationen. Fram till för bara nio månader sedan jobbade Vienar och Camillo helt själva och gjorde allt. Nu är de 12 och blir snart 20.

 

– Jag längtar till den dagen när jag kan komma in på kontoret, dricka en kopp kaffe i lugn och ro, se mig runt och känna att allt funkar.

 

Tror du att den dagen kommer?

– Haha, ja det kan man ju fråga sig! Men jodå. Har vi kunnat sprida en produkt i 38 länder på 18 månader så ska jag nog lyckas med det också. Sätter jag bara upp det som ett mål så!

Om Twistshake

Startade: 2014.
Gör: Utvecklar och säljer babyprodukter så som nappflaskor, dinappar och pipmuggar.
Var: Huvudkontor i Västerås och dotterbolag samt kontor i Chicago. Har tillverkning i Kina. Försäljning via distributörer i 38 länder över hela världen där Sverige och Spanien är de största marknaderna.
Grundades och ägs: Av Vienar Roaks och Camillo Eriksson.
Antal medarbetare: 12 just nu, ytterligare cirka tio planeras att rekryteras under 2016.
Omsättning: 3,7 Mkr 2015. Prognosen för 2016 är 20 miljoner och målet är att omsätta 100 miljoner 2018. I dagsläget kommer 30 % av intäkterna från webbshopen och 70 % från återförsäljare, men planen är att öka onlineförsäljningen mycket framöver.