Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Inspiration
30 januari 2018

De storsatsar på att digitalisera vården

Visiba Care

Att infinna sig på en vårdcentral och köa i väntrum, det kommer vi inte göra i samma utsträckning i framtiden. Åtminstone inte enligt Johan Gustafsson som är VD på Visiba Care. De har skapat en digital tjänst för vårdgivare som vill erbjuda distansvård. Nu sprider den sig rejält.

I september 2013 blir Johan Gustafsson uppringd av sina blivande businesspartners Andreas Larsson och Mike Blixt. De känner inte varandra direkt, men Andreas har sett Johan hålla en karismatisk presentation och vill få pitcha in en affärsidé.

Johan Gustafsson, delgrundare Visiba Care.
Johan Gustafsson är delgrundare och VD på Visiba Care.

– Idén gick ut på att skapa en plattform där vårdgivare och vårdtagare kunde mötas digitalt, för att effektivisera vårdprocessen och slippa att tvunget ses på en vårdcentral.

 

Konceptet med digital vård var redan ganska stort i USA och Johan såg nyttan, inte minst eftersom han själv har en hjärtsjuk dotter som spenderat många timmar i väntrum. Men som han konstaterar, det behövs mer än en bra idé för att man ska våga hoppa av en rolig anställning och istället börja driva tech-startup med några nya bekanta.

Vården i Sverige är oerhört kompetent men ligger verkligen efter i digitaliseringen jämfört med andra branscher.

Vad var det som fick dig att satsa?
– Det finns oändligt med idéer, men få människor som faktiskt genomför dem. När jag väl lärde känna Andreas, Mike och Samuel insåg jag snabbt att de är personer som inte bara kommer på idéer utan också förverkligar dem. Då tvekade jag inte längre.

 

Samuel Sporrenstrand är idag utvecklingschef. Hösten 2013 jobbade han på en digital byrå i Örebro, men samlade ihop några nyfikna kollegor som på kvällstid började programmera den allra första prototypen av Visiba. Parallellt gick Johan och Andreas på möten och mässor för vårdbranschen för att reka behovet.

 

– Under den hösten hade vi inte någon klar bild av vår affärsmodell. Skulle vi erbjuda en marknadsplats för läkare eller skulle vårdtagare betala för att genom vår plattform komma i kontakt med vården? Eller skulle kanske vårdcentraler betala per patient som vi förmedlade?

 

Vad skulle de egentligen sälja och till vem? Frågorna var obesvarade fram till att de på vintern fick kontakt med det finska vårdföretaget Doctagon som var väldigt intresserade av vård på distans. De ville ha ett eget system för att stärka sitt varumärke.

 

– I juni 2014 avtalade vi om att utveckla en beta-version i samverkan med dem, och det blev en riktig milstolpe för oss.

Vi gjorde en undersökning där 82 % svarade att de kan tänka sig att byta vårdgivare för att få träffa sin läkare via video.

Revisionsbolaget Deloitte konstaterade i en rapport att den digitala vårdbranschen kommer omsätta närmare 60 miljarder dollar år 2020. Med den prognosen, sin innovativa idé och en nyfunnen kund gick Johan och hans medgrundare till Almi för att få innovationslån, vilket inte var några problem. Sedan dess har de tagit in riskkapital flera gånger, totalt sett drygt sex miljoner kronor. Just nu planerar de för en ny större finansieringsrunda.

 

– Man ska väl inte säga sånt här högt egentligen, men för oss har det gått väldigt enkelt att finansiera tillväxten. Naturligtvis tar det tid att författa affärsplaner och investeringscase, men resan har ändå varit väldigt smidig.

 

Varför tror du att det har gått så lätt att hitta investerare?
– Jag tror det beror på en kombination av att vi tydligt har kunnat visa att vi är ett team som får saker att hända, att vi har en innovativ produkt som kom ut på marknaden med perfekt tajming och att vi har varit duktiga på att bygga företaget rent strukturmässigt.

 

Under hela sommaren, hösten och vintern jobbade Visibas utvecklingsteam tillsammans med finska läkare för att utveckla och pilottesta appen, där man kan boka in, betala för och genomföra ett läkarbesök. På avtalad dag och tid ringer läkaren upp patienten via ett videosamtal för att kunna ställa en diagnos.

Visiba Care
Så här kan ett läkarbesök se ut när vården sker virtuellt.

Vad ägnade ni er åt under uppstartsåret?
– Vi sålde, sålde och sålde. Under hela hösten och vintern träffade vi massvis av vårdgivare för att säkerställa att vi skulle uppfylla även deras behov. Vi berättade om idén, sålde in vår vision och gjorde dem nyfikna. Sedan i mars 2015 när tjänsten lanserades skarpt återkom vi och började diskutera om de ville köra igång egna pilotprojekt.

 

Först under senhösten började försäljningen lossna. Nu har Visiba betalande kunder inom primärvård, företagshälsovård och specialistvård i Sverige, Finland och Storbritannien och pilotprojekt planeras med offentliga vårdgivare på alla marknader.

 

Hur kom det sig att ni valde att satsa i dessa tre länder parallellt?
– Sverige är vår hemmamarknad, men skälet till att vi gick mot andra länder parallellt är dels att vi redan från början har betraktat oss som ett globalt företag och dels att ersättningssystemen i Sverige ligger efter vad gäller digitala vårdtjänster. Här saknas oftast incitament för att införa vår tjänst medan Finland och Storbritannien har mer fördelaktiga system.

 

Det är en utmaning att sälja en tjänst som är helt ny och Visiba lägger mycket tid på att utbilda marknaden. Minst en gång i veckan skriver Andreas blogginlägg och debattartiklar om distansvård och Johan ägnar fortfarande större delen av sin arbetstid åt att träffa vårdbolag, läkare, hälsostrateger och sjuksköterskor för att berätta om möjligheterna med virtuell vård.

 

Vilken är er största flaskhals?
– Bortsett från de statliga ersättningssystemen, är det våra begränsade resurser. Potentiella kunder avvaktar ibland att testa våra lösningar i väntan på fler funktioner, som tar lång tid att utveckla eftersom vi fortfarande är ett ganska litet team. Dessutom måste vi prioritera hårt vilka nya funktioner som vi ska ta fram, trots att det finns ett behov för dem alla.

 

En annan utmaning är att vården sitter på en väl etablerad infrastruktur av olika system och lösningar, och har till exempel ofta investerat mycket i olika slags videosystem. För att bli mer kompatibel med de videosystem som används har Johan och kollegorna nyss lyckats signera ett samarbetsavtal med det globala datakommunikationsföretaget Cisco.

 

– De levererar videosystemen som används på många sjukhus och framöver kommer våra lösningar vara kompatibla med deras system. Vi tror att det här kommer öppna stora möjligheter för vår fortsatta tillväxt.

 

Hur stora tänker ni bli?
– De investeringar som krävs för att starta denna typ av företag lönar sig inte om man inte satsar stort, och det gör vi. Vårt mål är att bli en ledande global aktör inom den digitala vårdbranschen. Vilken fantastisk grej det vore även rent personligen, att gå från en ren skrivbordsprodukt till ett företag med ett par hundra anställda. Den resan hoppas jag få göra!

Om Visiba Care

Startade: 2014.
Är: Ett ehälso-företag som erbjuder digitala lösningar för vård på distans genom boknings- och betalningsfunktioner, chattar och videosamtal.
Var: Huvudkontor i Göteborg. IT-avdelning i Örebro. Säljkontor kommer sättas upp i Finland och Storbritannien under 2016.
Grundat av: Johan Gustafsson, Andreas Larsson, Samuel Sporrenstrand och Mike Blixt.
Ägare: Ett tiotal privata investerare och affärsänglar. Kommer under 2016 ta in en stor portion riskkapital.
Antal medarbetare: 12 just nu, men kommer anställa fler under året.
Omsättning: Beräknad till ca 2 Mkr 2016. Förväntas mångdubblas under de närmsta åren.