Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Inspiration

PR-trio gör succé med unikt cykelkafé i franchise-koncept

Kollegorna Maria, Per och Thomas bestämde sig för att driva eget tillsammans. Ett cyklande cafékoncept var en av deras knasiga idéer som efter en prövosommar i Lund och en crowdfundingkampanj blev verklighet. Nu är Wheelys omskrivet och snabbväxande, med över 800 caféägare runt om i världen.

– Alla sa att för att lyckas behöver ni rikta in er mot en marknad i början. Men vi ville bygga ett globalt varumärke och finnas överallt, och tänkte att det är lika bra att börja det jobbet direkt. Så vi körde crowdfunding och skeppade cyklar över hela världen från start.

 

"Det blev dyrt och väldigt mycket jobb", så beskriver Maria de la Croix uppstartsresan. Men på bara tre år finns nu den cykelburna cafékedjan över hela världen, precis som planerat.


– Det finns flest caféer i USA. I Shanghai har vi högst antal franschisetagare i en och samma stad och Mellanöstern är den region där vi växer snabbast.

 

Historien bakom företaget tar sin början under 2013 när Marias dåvarande chefer Per Cromwell och Thomas Mazetti bestämde sig för att lägga ner sin marknadsbyrå. Men de tre vill fortsätta jobba ihop, börjar spåna på idéer och kommer på Wheelys.

 

– Det var egentligen bara en knasig idé som vi bestämde oss för att testa. Per byggde en cykel med en box med kaffeutrustning i. Sen cyklade vi runt med den i Lund under en sommar och det gick jävligt bra.

 

Och så bestämde ni er för att bygga ett företag av konceptet?
– Ja lite så. Vi fick bra försäljning bara på att rulla ut med en cykel, men ställde oss frågan: hur kan vi göra för att sälja mer? Hur ska vi förbättra? Så kom tanken på att effektivisera cykeln och bygga ett varumärke för att ge den värde.

Vår grundtro är att människor blir lyckligare av att driva eget, och med Wheelys vill vi sänka tröskeln för att kunna starta ett eget café.
Maria de la Croix, Wheelys

Grunden i varumärket var tydlig från start: det ska inte behöva vara dyrt och krångligt att starta ett eget café och Wheelys ska sänka tröskeln för människor som vill göra det.

 

– Vår målsättning har hela tiden varit att man ska kunna tjäna mer på att driva ett eget Wheelys än att vara anställd barista någonstans.

 

Vad kostar det att bli franschisetagare hos er?
– Det finns flera cyklar att välja mellan som är olika utrustade och de kostar från 1999 till 8999 dollar. Det enda vi sedan kräver är att de säljer vårt eget ekologiska och Fairtrademärkta kaffe och att det övriga sortimentet är minst 60 % ekologiskt. Resten får alla bestämma själva.

 

Och hur finansierade ni er egen uppstart?
– Via crowdfunding. När vi hade spikat vårt varumärke lade vi upp en kampanj på Indiegogo och sen tjatade vi på alla vi kände att de skulle sprida oss haha! Det var väldigt jobbigt att få sålt de där första tre, fyra stycken, vi fick kämpa som fan. Men sen dess har vi aldrig behövt sälja på någon en cykel.

 

Efter de första cyklarna fick Maria, Per och Thomas nämligen en massa PR och skriverier kring sitt nya koncept och det ledde till uppmärksamhet även utomlands.

 

– Jag minns när vi fick en order från Jordanien. Det var ganska tidigt och de köpte tre cyklar på en gång som de sen hyrde ut vidare. Det var mäktigt!

 

 Vi har två typer av kunder: antingen yngre personer som vill göra något nytt och ta sig an ett spännande projekt, eller lite mer erfarna entreprenörer som köper flera cyklar samtidigt och sen hyr ut dem och tar provision på försäljningen.


Ni byggde de första cyklarna i Malmö eller?
– Ja precis, Per konstruerade och byggde dem tillsammans med några kompisar. Men vi hade såklart räknat fel och det blev dyrare än vad vi hade tänkt, så i den vevan fick vi ta ett mikrolån från Almi på 200 000 kronor för att kunna leverera till kunderna som hade köpt.

 

Vid årsskiftet 2014/2015 levererades de första 20 cyklarna ut i världen och snart kom feedback in.

 

– Folk var väldigt nöjda och det gjorde oss jättepeppade att köra vidare. Så då började vi utveckla vårt eget kaffe och skissa på förbättringar av cykeln.

Maria, wheelys grundare, i vit t-shirt, grönt hår mot vit bakgrund
Maria de la Croix

Samtidigt började pengarna ta slut. De sökte investerare men fick inget napp i Sverige.

 

– Vi är ju knasiga och inte alls några klassiska entreprenörer och vi upplevde att folk inte var så riskvilliga här. Men vi behövde mer pengar för att kunna satsa och under våren blev jag tipsad om en inkubator i San Fransisco som vi sökte till och fick en plats på.

 

Sommaren 2015 spenderade alltså Maria, Per och Thomas i Kalifornien på den prestigefulla inkubatorn Y Combinator.

 

– Större delen av den tiden satt vi tre på vårt motellrum och jobbade som galningar. Vi såg inte de andra deltagarna speciellt ofta men det var ändå fantastiskt att vara omgivna av grymma entreprenörer, smarta rådgivare och folk som trodde på oss. Och efter programmet pitchade alla deltagare för investerare och vi fick in 2,5 miljoner dollar som har finansierat vår tillväxt sedan dess.

 

Vad hände efter det?
– Vi började successivt förbättra cykeln, med till exempel solceller, mer förvaring, rinnande vatten och fler gasbrännare så att man kan koka mer kaffe samtidigt. Sen flyttade vi också tillverkningen till Shanghai ganska snart och skapade cykellager i Holland och USA. Och parallellt växte vi ju otroligt fort hela tiden!

 

– Vi levererade cyklarna i flat pack precis i början, men nu är de för avancerade för att det ska funka. Så nu kommer hela cykeln stående i ett paket och det enda mottagaren gör själv är att koppla in vatten.


Vad har varit den största utmaningen med tillväxten?
– Att få så pass många nya kunder på en gång. I början sålde vi cyklar till alla som hörde av sig och svarade på alla deras frågor för hand, men vi är ett sånt litet team att det tillslut blev ohållbart. Så nu har vi inrättat en ansökningsprocess, för att de som är intresserade ska dedikera tid och genomgå vårt online-program under 1-4 månader innan de hamnar i direktkontakt med oss. På så vis effektiviseras processen och de som genomgår allting kommer också lyckas bättre med sitt kafé.

 

Hur ser planerna ut framöver?
– Den närmsta tiden fokuserar vi mycket på en ny kaffeserie som kommer lanseras snart. Sen har vi nyligen också lanserat en kartapp där man kan hitta sitt närmsta Wheelys och också koppla sitt kort till appen så att man bara kan gå förbi och hämta upp sin kaffe.

 

Produktutvecklingen av cyklarna går också vidare. Under de senaste åren har de utvecklat avancerade cyklar med många funktioner, men nu berättar Maria att de ska återgå till mer avskalade varianter igen.

– För att skapa möjlighet för fler att bli Wheelers fokuserar vi nu igen på billigt och enkelt. Det bästa jag vet med mitt jobb är när jag pratar med våra kaféägare och de berättar att det bästa de har gjort är att säga upp sig och starta cykelkafé. Den möjligheten vill vi ge till ännu fler!

 

Om Wheelys

Startade: 2014

Är: Ett cykelcafé med franschisekoncept som har över 800 wheelers runt om i världen.
Var: Huvudkontor i Stockholm. Tillverkning av cyklarna sker i Shanghai. Kunderna finns globalt och flest i USA, Kina och Mellanöstern.
Grundare: Maria de la Croix, Tomas Mazetti och Per Cromwell.
Ägare: De tre grundarna äger en majoritet i bolaget. En liten del ägs av affärsänglar och riskkapitalister.
Antal medarbetare: 8 personer
Omsättning: 13 miljoner under 2016