Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Inspiration

Så tog Yollibox frozen yoghurt till Sverige

En julimorgon 2011 satt Sofie och Victoria i en bil för att åka till Båstad, göra en intervju för tidningen som de jobbade på och sen åka hem igen. Det blev en bilresa som förändrade deras liv. Tio timmar senare hade de idén bakom Yollibox helt klart för sig.

Den lite morgontrötta stämningen i bilen på E4an förbyttes snabbt när sommarkollegorna Sofie Stenmark och Victoria Carlsson började diskutera sin arbetsplats; en liten tidningsredaktion med högt tempo.

 

– Vi pratade om all kraft som vi lade ner på jobbet, och ställde oss frågan hur långt vi skulle kunna nå om vi istället lade all tid och energi på att göra något alldeles eget.

Bara minuter senare började de spåna affärsidéer och kom snabbt in på glass.

– Jag hade nyss varit i San Diego och upptäckt frozen yoghurt som är otroligt populärt där borta. Och vi konstaterade hur märkligt det var att det inte fanns någonstans i Sverige.

 

När Sofie berättade detta visste hon inte att hon delade bil med en inbiten glassfantast, som dessutom hade stenkoll på statistiken.

 

– Andra fredagsmyser kanske med smågodis och chips, men jag har alltid älskat glass och hade stenkoll på alla glassvarumärken på den svenska marknaden. Dessutom visste jag att Sverige toppar tabeller över glasskonsumtion per capita, så när Sofie berättade om frozen yoghurt blev jag lyrisk, berättar Victoria.

 

Båda var de nyutexaminerade ekonomer med stora framtidsplaner; Sofie var på väg mot ett internship i USA och Victoria hade fått erbjudande om att bli marknadschef på tidningen de jobbade på. Men omedelbart efter Båstadresan bestämde de sig för att tacka nej till allt. De hade fått ett nytt fokus.

 

– Vi var eld och lågor och tvekade inte en sekund. Tidigare hade man ju haft olika affärsidéer och ”varför-startar-ingen-detta”-tankar, men oftast var det ingen som var lika taggad på idén. Nu var båda övertygade och då bara körde vi.

 

Victoria visste att Handelshögskolan i Stockholm hade en inkubator som uppstartsföretag fick ansöka till. Redan i bilen googlade hon och insåg att sista ansökningsdag inför hösten bara var ett par veckor senare.

 

– Så de kommande dagarna och nätterna skrev vi oavbrutet på vår affärsplan som man skulle lämna in i samband med ansökan. Och sen i augusti fick vi veta att vi hade kommit med!

Vi var väldigt aktiva och uppmanade våra följare att fråga i sina mataffärer efter oss. Och det gjorde de! För vilken Ica-handlare vill inte ta in det som kunderna efterfrågar?
Sofie Stenmark, grundare av Yollibox

Flera gånger under vårt samtal återkommer Sofie och Victoria till hur okunniga och naiva de var under uppstarten, men att det också var deras största styrka.

 

– Det gjorde att vi tänkte utanför ramarna gällande det mesta. Förpackningen som blev helt nydanande för glass, marknadsföringen där vi var bland de första företagen på Instagram och hela grejen att vi vände oss mer mot slutkunder istället för mot butiker som kanske hade varit mer logiskt. Men våra sätt gick ju vägen!

 

Hur kom ni egentligen in hos livsmedelskedjorna?


– När vi lanserade Yollibox var Instagram relativt nytt och där spreds vi ordentligt. Vi var väldigt aktiva och uppmanade våra följare att fråga i sina mataffärer efter oss. Och det gjorde de! På så sätt vände vi lite på myntet. Vilken Ica-handlare vill inte ta in det som kunderna efterfrågar?

 

Inför uppstarten hade de ganska enkelt fått Urban Deli på Södermalm som återförsäljare, men därefter inleddes ett hårt fotarbete. Under hösten besökte de nära hundra mataffärer med sin rosa frysväska fylld av smakprover, och nästan varje helg stod de i olika butiker.

 

– Jag minns tydligt den första gången vi demade. I stort sett alla gillade vår produkt, men så var det en kvinna som sa ”tja, den var väl helt ok”. Och jag kände mig helt förstörd. Hur kunde hon inte älska det som vi hade kämpat för så länge?

 

40 butiker hann de få på kroken innan premiäråret 2012 var till ända. Ett år senare hade påtryckningarna från alla Instagramföljare tagit rejäl snurr och med införsäljningshjälp från sin distributör hade antalet återförsäljare växt till hela 550 stycken.

 

Vilken var er största utmaning för att klara den snabba tillväxten?

 

– Logistiken, helt klart. Vi hade ingen erfarenhet alls, och plötsligt hade vi sju lagerplatser som vi skulle försöka optimera transporterna ifrån. Dessutom behövde vi planera vår lagerhållning, och försöka att varken ha för mycket eller för lite hela tiden. All respekt till dem som sysslar med logistik alltså, för det är inte lätt!

 

2013 var ett kaosartat år. Tusen bollar i luften och samtal från alla håll. Victoria minns att de grät ibland.

 

– Det där året när vi satt på inkubatorn och hade fullt upp med våra förberedelser tänkte jag att när vi väl startar upp blir det lugnare. Så fel jag hade! Då hade vi ju själva all kontroll men efter uppstarten började folk ringa oss istället om alla möjliga frågor, kring kampanjmaterial, leveranser, nya produkter eller trasiga frysar.

 

Hur löste ni finansieringen?

 

– Själva hade vi inga pengar och fick låna till aktiekapitalet av våra föräldrar. För att kunna producera våra första batcher lånade vi 250 000 från banken och Almi.

Glassmarknaden i Sverige domineras av tre stora aktörer. Göteborgsbaserade Triumf Glass är en av dem och i mars 2015 gick de in som minoritetsägare i Yollibox.

 

– Det är väldigt bra att ha en stor aktör i ryggen och vi samarbetar nu när det gäller sälj, lagerhantering och distribution. Vi är en del i deras produktportfölj och deras säljkår på 14 personer jobbar dagligen med att sälja våra produkter. Med hjälp av dem har vi också kommit in på Icas centrallager!

 

Hur ser planerna ut framöver?

 

– I mars 2016 ska vi lansera Yollibox i Finland, det land i Europa som tillsammans med Sverige äter mest glass. Förhoppningsvis kommer vi tas väl emot där! På lite längre sikt är visionen att bli Nordens främsta glassvarumärke inom hälsa och hållbarhet, och det innebär bland annat att vi kommer bredda vårt sortiment med fler glassgenrer.

Om Yollibox

Startade: 2012.
Grundat av: Sofie Stenmark och Victoria Carlsson.
Gör: Säljer och marknadsför glassprodukter.
Var: Huvudkontor i Stockholm. Finns hos över 1000 återförsäljare. Börjar från och med mars 2016 säljas i Finland.
Antal medarbetare: 3 – Sofie, Victoria och Fredrik som är Art Director.
Omsättning: Ca 7 Mkr.