Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
Ny luft i ballongen
Inspiration

Ballongverkstan gör en total makeover mitt i krisen

Coronapandemin blev ett hårt slag mot Ballongverkstan och Bacala när eventmarknaden dog i mitten av mars. Vd Pialena Ander agerade blixtsnabbt för att rädda familjeföretagen som vill sprida glädje genom ballonger.

Sommaren 1991 såg Calle och Lasse Ander en möjlighet att tjäna extra pengar när Vattenfestivalen lanserades i Stockholm. De lyckades få Coca-cola att nappa på att trycka upp sin logga på latexballonger som sedan delades ut till besökarna. Ballongidén växte och fler familjemedlemmar började jobba i bolaget. Via Bacala, som det första bolaget döptes till efter familjens initialer, blev de så småningom återförsäljare för världens största ballongmärke inom dekor, och en pionjär inom ballongdekor i Sverige.


– Först kunde vi ingenting och åkte runt på stora mässor utomlands där enorma hallar var fulldekorerade med ballonger. Och sen kan man säga att vi byggde ballongbranschen i Sverige, säger vd Pialena Ander.

- öppnas i nytt fönster
Stora förändringar pågår för Ballongverkstan men payoffen ”Vi gör det glada gladare” lever kvar. Foto: Liza Simonsson

2010 öppnades den första butiken på Sveavägen under namnet Ballongverkstan och bolaget med samma namn bildades. Några år senare flyttades hela dekorverksamheten in i Ballongverkstan och Bacala blev ett renodlat grossistbolag.


Idag är Pialena Ander ensam ägare av bolagen efter att ha drivit det med sin mamma, sina bröder, sin före detta man och hans syster. Att hon själv skulle gå in i bolaget var långt ifrån självklart, men mamman skulle gå i pension och ganska snart insåg Pialena att kombinationen av det kreativa och entreprenörskapet passade henne bra.


Som ensam ägare och vd behövde hon någon att bolla utvecklingstankar om bolaget med och hon hade redan inlett en process med att ta fram en ny tillväxtplan tillsammans med Almi och rådgivaren Moa Jäger när coronapandemin slog till med full kraft.


Eventverksamheten försvann i princip över en natt och Pialena Ander insåg att det gällde att agera snabbt.


– Vi använde alla medel som staten gav, permitterade alla medarbetare och såg över alla onödiga kostnader. Jag ville verkligen ha personalen kvar, många har varit med och kämpat i bolaget länge.


Samtidigt bad hon att få intensifiera coachsamtalen med Moa Jäger.


– Almi har varit ett fantastiskt stöd och en trygghet för mig. Jag har någon att bolla med och Moa kommer med tips om olika lösningar och tillvägagångssätt. Tack vare vårt samarbete har vi nu också landat i vilka förändringar vi ska genomföra i företaget.

Krisen har fått oss att inse att vi behöver göra det enkelt för oss. Och vi är starkare idag än vi var innan.
Pialena Ander, vd och ägare.

De tankar som legat och grott ett tag blev på grund av coronakrisen plötsligt nödvändiga att genomföra och det snabbt. De har jobbat intensivt med sin omställningsresa sedan i våras och mycket av arbetet fortsätter in i 2021. De två bolagen ska bli ett under det starkaste varumärket Ballongverkstan.

 

Verksamheten ska fokusera på det de är bäst på: ballongdekor, och den 1 januari lanseras en ny webbshop som gör det enklare och tydligare för både företagskunder och privatpersoner att beställa uppblåsta ballonger. Nya betalningslösningar implementeras som gör det möjligt att snabbt och enkelt ta betalt i förskott för individualiserade beställningar.

 

Samtidigt har bolaget också stärkts då kompetensen hos medarbetarna på ett naturligt sätt har breddats när alla behövt hugga i överallt.


– Krisen har fått oss att inse att vi behöver göra det enkelt för oss, både att driva företaget och för kunderna. Och vi är starkare idag än vi var innan. Alla har gjort ett fantastiskt jobb och ställt upp, säger Pialena Ander.

- öppnas i nytt fönster
Carmen Araya är produktionsansvarig men jobbar även i butiken på Sveavägen. Foto: Liza Simonsson

En bit in i vårens coaching fick hon vara med som pilot och testa det nya erbjudandet Växa smart omställning som vuxit fram utifrån kundernas behov under pandemin. Ballongverkstan hade då redan kommit långt i sitt omställningsarbete men rådgivaren Moa Jäger konstaterar att det gav ännu mer struktur och en tydligare samlad bild av läget.


– Det är ett jättebra verktyg för att ta tempen på nuläget i företaget i spåren av en stor omvärldsförändring. För mig och Pialena, som kommit en bra bit med förändringsarbetet i Ballongverkstan sedan mars, var det ett bra komplement till vår pågående coaching för att se att vi inte tappat något i analysen.


De har också gått igenom alla processer och rutiner i de två bolagen och Pialena Ander beskriver det som att de bygger företaget på nytt i det sammanslagna bolaget. Det nya, mer strukturerade, arbetssättet är på många sätt en lättnad.


– Jag skulle säga att jag fått ett bättre fokus än tidigare nu när jag har fått verktyg från Almi för att jobba på ett mer strukturerat sätt. Vi har tydliga mål och en handlingsplan och vet vad vi ska göra för att nå dit. Innan funkade det att bara köra på. Nu måste vi vara så här strukturerade för att överleva.

Som företagare behöver man vara modig om omvärlden plötsligt förändras drastiskt. Låt inte pandemin styra vart ni hamnar, även om det ibland kan kännas tufft just nu.
Moa Jäger, rådgivare Almi

Moa Jäger är imponerad av hur snabbt Pialena Ander och hennes team reagerade på coronakrisen och hur mycket de hunnit med sedan mattan rycktes undan i mars.


– Ballongverkstan har verkligen inte frusit i situationen utan tagit tag i den från dag ett med inställningen att det här får inte slå undan fötterna på oss. Som företagare behöver man vara modig om omvärlden plötsligt förändras drastiskt. Låt inte pandemin styra vart ni hamnar, även om det ibland kan kännas tufft just nu, säger Moa Jäger.


Hon betonar också vikten av att jobba på en långsiktig hållbar förändring, vilket de hela tiden har haft med sig i Ballongverkstans utvecklingsarbete. Medarbetarna har också varit involverade i förändringsresan och fått vidareutbildning för att bredda sin kompetens, vilket hållit nere en del av oron, men också är grundläggande för att förändringsresan ska lyckas.

- öppnas i nytt fönster
Pialena Ander ger inte upp. Hon älskar glädjen som kommer med ballonger. Foto: Liza Simonsson

2020 fortsätter vara ett tufft år för Ballongverkstan. Eventförsäljningen, som kom tillbaka så smått i september och oktober, dog återigen med de nya restriktionerna från Folkhälsomyndigheten i november. Återigen avbokades de beställningar som låg inne. Och återigen har medarbetarna som gått upp i heltid under några månader permitterats till 40 procent.


Försäljningen till privatpersoner har hållit sig ganska intakt men totalt räknar Pialena Ander med nära en halverad omsättning för de båda bolagen, från 20 miljoner kronor 2019 till cirka 10 miljoner kronor 2020.


Nu hålls endast butiken på Sveavägen öppen och övrig arbetstid går främst åt till att förbereda bolagssammanslagningen och lanseringen av den nya webbshopen.


– Vi hoppas kunna få privatmarknaden att bli ännu starkare genom webbshoppen. Och när eventen väl kommer igång, som vi hoppas att de gör, då är vi redo för det. Då har vi gjort oss iordning digitalt och gjort allt enklare.


Och hon tror att ballonger behövs mer än någonsin i dessa mörka coronatider.


– Det är något underligt med ballonger som gör folk så barnsligt glada. Det spelar ingen roll om man är 75 eller 5 år. Och jag tror att vi ännu mer i dessa tider, när vi är ensamma, behöver göra det ännu mer kalasigt i det lilla hemma.