Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
Inspiration

5 frågor till Anna Högberg

Anna Högberg, vd på Futerra och specialist på hållbarhetskommunikation, delar med sig av några tips.

1. Hur får vi tid att jobba med hållbarhet och samtidigt sköta affärerna?

– Hållbar utveckling behövs för att framtid­ssäkra bolaget. Det handlar både om riskminimering och möjlighetsoptimering – genom att förstå vad världen behöver kan du forma nya erbjudanden och förbättra företagets möjlighet att vara relevant för alla dina kunder och intressenter.

 

Har du inte tid eller resurser att göra hela analysarbetet själv kan du börja med att se på vad andra har gjort i samma bransch. Som ett nystartat bolag har du en optimal chans att göra rätt från början och slippa ställa om senare.

2. Många företag pratar om ­hållbarhet. Hur ska man sticka ut från mängden?

– Börja med att prata om hållbar utveckling på ditt eget sätt. Barn, gröna löv och vindmöllor är vanliga när företagen kommunicerar kring hållbarhet. Problemet blir när alla använder sig av den här estetiken.

 

Utgå i stället ifrån ert varumärke och formulera en berättelse utifrån vilka ni är och vad ni vill åstadkomma. Kreativitet och ärlighet är ofta det som saknas i hållbarhetskommunikationen. Men hur ska den bli trovärdig och attraktiv då? Mod är avgörande!

Var ärlig och konkret när du pratar med kunderna om hållbarhet.
Anna Högberg, vd Futerra

3. Är det någon skillnad på budskapet om kunderna är företag eller ­konsumenter?

– Det är alltid en människa du pratar med. Det handlar om att göra sin hemläxa och förstå vad personen har för intresse och värderingar. En inköp­are kanske är intresserad av spårbarhet medan en konsument har andra frågor. Anpassa innehållet efter den du pratar med.

4. Hur kommunicerar du hållbarhet tydligt och konkret?

– Här finns den största kommunikationsutmaningen. Det finns en vedertagen definition av vad hållbar utveckling är. Du kan unna dig att vara lite komplex mot målgrupper som inte vill ha förenklade budskap. Men det kan också vara en fördel att förenkla och fokusera. Undvik fluffiga ord som ’hållbar’ och ’miljö­vänlig’ – försök vara konkret med vad det handlar om!

5. Vågar vi prata om hållbarhet utan att anklagas för greenwashing?

– Här kommer ärligheten in igen. Att våga vara tydlig med vad du vill och vad du gör men också när det går fel. En sådan avsändare är både trovärdig och svår att anklaga för ljug. Berätta om din resa och de mål du siktar på i stället för att lova guld och gröna skogar.

 

Det går inte att ha full koll oavsett hur långt du kommit i ditt hållbarhetsarbete, och det kommer säkert att hända att någon hittar något som inte är bra. Att då se det som ett tillfälle till förändring och förbättring skapar förtroende och utveckling på en och samma gång.

Framtidstips direkt till din inkorg!

Vill du och ditt företag: 

  • kickstarta ert hållbarhetsarbete
  • identifiera nya affärsmöjligheter
  • identifiera hållbarhetsrisker
  • få koppling till relevanta hållbarhetsmål inom ramarna för Agenda 2030
  • få underlag för information, marknadsföring och varumärkesbyggande insatser med koppling till hållbarhet
  • få ett kunskapslyft i hållbarhetsfrågan och få möjlighet att involvera medarbetare och/eller nyckelpersoner
  • få underlag för en initial hållbarhetsstrategi för bolaget
  • få finansiering till din gröna satsning

Vill du komma igång? Genom Framtidsgeneratorn utvecklar du ditt företags hållbarhetsarbete och rustar för framtiden. 

 

Mer om hur du kan framtidsrusta din verksamhet