Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
Närproducerad sallad i industriell skala
Inspiration

Ljusgårda vill fylla hela tallriken

Den svenska marknaden för inomhusodling håller på att vakna. På Ljusgårda utanför Tibro är ambitionerna skyhöga – nu investeras det i bolagets andra fabrik på 18 000 kvadratmeter.

Som livsmedelskonsumenter lägger vi en hel del energi på att reflektera över vissa typer av varor, medan andra åker ner i varukorgen utan några större analyser. Möjligen är produkten ”sallad i påse” just en sådan – det ställs sällan frågor om hur den produceras eller varifrån den kommer.


På Ljusgårda ser man den enorma marknads­potentialen i närproducerad sallad i industriell skala. 2017 började tre unga män från Tibro kommunicera sin idé om en livsmedelsproduktion där det gröna och hållbara stod i fokus, men där ambitionerna i det närmaste liknande tech­bolagens aggressiva uppskalningsprocess.


Andreas Wilhelmsson kom in i bolaget som vd redan samma höst, när de vertikalodlade grödorna – då mest örter – fortfarande fick plats i ett garage. Året därpå byggdes en pilotanläggning och Ljusgårdas egen rucola kunde äntligen säljas på Ica Supermarket i Tibro.


– Jag kom från en bakgrund inom försäljning och affärsutveckling, så jag började studera marknaden. Det visade sig att över 70 procent av butikernas frukt- och gröntutbud är importerat, samtidigt som sju av tio svenskar säger att de vill köpa mer svenskt. Då insåg vi att det fanns ett annat sätt att göra det här på, säger Andreas.

Andreas Wilhelmsson, Ljusgårda
Andreas Wilhelmsson, Ljusgårda

Sedan de första stapplande stegen har det gått fort. 2020 byggdes en egen fabrik på 7 000 kvadratmeter med investeringar på över 100 miljoner kronor. Jenny Jonsson, affärschef och rådgivare på Almi i Skövde, minns hur hon fick höra grundartrions pitch på ett investerarnätverk.


– Jag kände direkt att det lät spännande. Många andra bolag pratade om hållbarhet ur ett miljöperspektiv, men här kom entreprenörer som verkligen ville att det gröna och hållbara skulle genomsyra hela affären. De har lyssnat in ett behov på marknaden och vill förändra beteendet inom sin bransch. Redan från start upplever jag att Ljusgårda lever som de lär, vilket gör att det de kommunicerar blir legitimt.


Kapitalanskaffningen blev en blandning mellan lån från banken, lån från Almi och riskkapital. Att späda ut ägandet för mycket redan i den infrastrukturbyggande fasen var viktigt att undvika, minns Andreas.


jenny-transparent.png– De flesta startup-företag tänker bara på riskkapital. Men man får titta på hela ekosystemet, och där har Almi spelat en viktig roll för oss. Det finns en växelverkan i att deras inblandning ger banken trygghet och vice versa.


Han poängterar att Ljusgårda under resans gång även haft tillgång till Almis rådgivning, nätverk och affärsutvecklingskompetens, något som varit värdefullt. Jenny Jonsson utvecklar:


– Jag tror att deras höga tempo sågs som en risk på finansmarknaden. Men från Almis håll delade vi bolagets uppfattning att en snabb uppskalningsprocess är viktig för att verkligen ta position på marknaden. Ljusgårda var med i vårt Växa Smart-program, vilket gjorde att de kunde vrida och vända på en del viktiga frågor inför vidare expansion. Den typen av forum är mycket värdefulla.

Maria Hillerström, Ljusgårda
Maria Hillerström, Ljusgårda

Ljusgårdas marknadschef Maria Hillerström kom in i bolaget 2020 när expansionsplanerna skulle realiseras. Hon såg en enorm potential i att successivt byta ut de importerade varorna mot närproducerade.


– Det var klimat- och miljötänket som lockade mig. En stor del av den påssallad vi äter i Sverige kommer från Spanien och Italien, sen skickas den till ett packeri i Sverige där den måste tvättas ren flera gånger, ofta i kemikalier. Det stressar salladen och förstör både näringsinnehåll och miljö. Eftersom det handlar om stora volymer med låg vikt blir det också ganska hög klimatpåverkan vid transporterna.


Maria menar att det hittills har varit tacksamt att marknadsföra de här produkterna mot butiker.


– När frukt- och gröntansvariga får frågan om vilka produkter de vill se från Sverige hamnar bananer i topp. Men ganska högt upp på listan kommer påssalladen. Framöver handlar det snarare om att utbilda konsumenterna och få dem att reflektera mer kring varifrån maten kommer.

Framöver handlar det snarare om att utbilda konsumenterna.
Andreas Wilhelmsson, Ljusgårda

Att ta plats i grönsaksdiskarna har gått fort – från den första butiken 2018 är man nu uppe i 130. Innan 2021 är till ända ska antalet vara 400, och efter första kvartalet 2022 är målet 900. Behöver man då tumma på löftet om att kunna landa i varukorgen 24 timmar efter skörd?


– Det blir förstås en utmaning när vi blir allt mer beroende av logistikkedjor utanför oss själva, som kan ha andra rutiner. Vi levererar inom 24 timmar när vi kör själva – och skulle kunna göra det ännu snabbare om det fanns en lösning för det, eftersom vi skördar ”på beställning”, säger Andreas.


I dag fokuserar Ljusgårda enbart på två produkter: mixsallad och krispsallad. Men om tillväxten har varit hög hittills är det inget mot vad som väntar. Med Skaraborgs starka industritradition i ryggen går man nu in för att bygga en anläggning på 18 000 kvadratmeter, vilket kommer att bli en av världens största inomhusodlingar – den här gången med siktet inställt på spenat och rucola.


De andra nordiska länderna står inför samma problematik, med hög andel importerade varor med hög klimatpåverkan. Andreas poängterar att det här bara är början.


– Vi är ett matföretag, vilket innebär att vi så småningom vill fylla hela tallriken med våra produkter. Folk trodde aldrig att vi skulle kunna bygga vår första fabrik på nio månader, men vi visade att det gick. Vi är humlan som kunde flyga.

Om Ljusgårda

Grundades: 2017 av Erik Lundgren, Magnus Crommert och Christoffer Barath i Tibro, Skaraborgs län.
Verksamhet: Började vertikalodla örter i ett garage, men gick snart över till rucola. I fabriken i Tibro produceras ”svensk sallad” och krispsallad. Nästa steg blir spenat och – återigen – rucola.
Almis roll: Lån, rådgivning,­ affärs­utveckling och nätverk. Ljusgårda har även deltagit i Almis program Växa Smart.