Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
Case Stories

Glöm klumpiga pjäxor när skidutbildningarna ska ställas in

Andreas Persson och Oscar Arvidsson - öppnas i nytt fönster
Andreas Persson och Oscar Arvidsson, grundare No More Boots

Den svenska uppfinningen skiclicker är verktyget som förenklar skiduthyrningen. ”Det vi gör är totalt revolutionerande”, säger Oscar Arvidsson, vd i Östersundsföretaget No More Boots.

I en källare i Östersund jobbar entreprenörerna Andreas Persson och
Oscar Arvidsson med innovationen som väckt skidbranschens intresse både i Sverige och utomlands. Deras företag No More Boots ryms än så länge i den lilla lokalen där allt från montering till produktutveckling sköts. Här står lådor med plastdetaljer och skruvar bland skrivbord, monteringsdiskar och hyllor.


– Det blir spännande att se hur det funkar ytmässigt den här vintern, säger Oscar Arvidsson som precis tagit emot varor från en av företagets leverantörer.


Om expansionstakten håller i sig kan det snart bli för trångt i lokalerna. Idén till företaget föddes 2013 när de båda jobbade som försäljare på Stadium i Östersund.


– Då lade vi onödigt mycket tid på att hämta pjäxor när vi skulle ställa in skidbindningarna, berättar han.

Skistar staff - öppnas i nytt fönster

De båda arbetskamraterna började fundera på om det inte fanns ett verktyg som kunde underlätta arbetet. Men inte ens maskinleverantörerna i branschen hade något att erbjuda. De insåg att här fanns en marknad för en ny produkt. Så här beskriver Oscar Arvidsson fördelarna med verktyget Skiclicker som de jobbat med att utveckla sedan dess via sitt företag No More Boots:


– Du behöver aldrig hämta några pjäxor från hyllan och kunden som kommer in behöver inte ta av sig pjäxan.

Verktyget påminner om en pjäxa med den skillnaden att storleken kan justeras och att det finns ett handtag att hålla i. Det är också betydligt lättare än en otymplig slalompjäxa. Det betyder en bättre ergonomi för personalen som jobbar i skidbutiken. För butiker som använder verktyget finns pengar att tjäna på att jobba effektivare.


– Skidåkaren får en förbättrad hyrupplevelse genom en höjd hygienfaktor och ett snabbare flöde, säger han.

 

Till en början körde Andreas Persson och Oscar Arvidsson företaget som ett projekt vid sidan om sina fasta jobb. Skidjätten Skistar visade tidigt intresse för uppfinningen och en tysk designbyrå anlitades för formgivningen. Almi Mitt gick tidigt in som rådgivare i innovationsprocessen. Det krävdes några års jobb på kvällar och helger innan den första produkten kunde visas upp på världens största outdoormässa, ISPO i München. Det verkliga lyftet kom i
samband med att företaget fick in sin första investering från Almi Invest och riskkapitalbolaget E14 år 2019. Andreas och Oscar kunde säga upp sina fasta jobb för att ägna sig åt entreprenörskap på heltid.

Du behöver aldrig hämta några pjäxor från hyllan och kunden som kommer in behöver inte ta av sig pjäxan.
Oscar Arvidsson, vd No More Boots

Idag används Skiclicker av stora aktörer som Skistar, Branäsgruppen och Stadium och bolaget har även fått beställningar från utländska företag, bland annat i USA. Verktyget säljs direkt till skandinaviska kunder och via återförsäljare i flera europeiska länder samt i USA, Japan, Nya Zeeland och Australien. Siktet är även inställt på den
kinesiska marknaden. Globalt finns det 75 000–80 000 arbetsdiskar hos skiduthyrare som är möjliga kunder.


När idén till Skiclicker föddes var No More Boots ensamma på marknaden. Idag har de fått konkurrens från österrikiska Wintersteiger, en internationell jätte inom bland annat skiduthyrning. Men Oscar Arvidsson ser det som en fördel.


– Det är bra för oss att det kommer in en aktör till och förändrar marknaden, säger han.


No More Boots har så här långt lanserat tre produkter. Förutom det ursprungliga verktyget finns även en juniorversion för barn och ett verktyg för att mäta upp pjäxor. Ett komplett kit från No More Boots ligger på runt 12 000 kronor.  Coronapandemin har inneburit ett hårt slag för skidbranschen och effekterna märks även i källarlokalen i
Östersund.


– Det blir ett halvårs förskjutning i leveranserna och kunderna blir lite  osäkra när de ska lägga sina beställningar. Samtidigt har pandemin lett till ett ökat intresse för Skiclicker. Verktyget bidrar till minskad trängsel i butikerna och en mer hygienisk arbetsplats, enligt Oscar Arvidsson.

– Med mindre folk på en yta blir det mindre risk. Med verktyget kan du stå i ett helt annat rum och montera bindningen, säger han.


Och uppfinningen fortsätter att locka investerare. Nyligen fick No More Boots sin andra kapitalinjektion efter ytterligare en finansieringsrunda. Bland de nya ägarna finns Joar Båtelson, tidigare chef för skicrosslandslaget, och Svenska Skidförbundets alpinchef Tommy Eliasson Winter tillsammans med affärsmannen Rudy Zappala.


– Vi har fått in ny kompetens och en stark styrelse, säger Oscar Arvidsson.

Om No More Boots

Produkt: Skiclicker
Grundare: Andreas Persson och Oscar Arvidsson

Styrelseordförande: Bengt Sahlin
Omsättning: 1,8 Mkr (2019)
Ort: Östersund
Almis roll: Rådgivning kring innovation och internationalisering (Almi Mitt) och investering (Almi Invest 2019 och 2020)

Pjäxa, No More Boots - öppnas i nytt fönster