Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.

När du planerar rätt blir målet lättare att förstå

- Jag tror att det är viktigt att fråga sig själv i varje moment som man befinner sig, i varje period: Vad är målet just nu – och varför gör jag detta? Det kan komma att ändra sig från period till period eller vilken fas man är i, men det är väldigt viktigt som företagare att man håller sig till sin mission och vision tills man verkligen känner att nu måste vi ändra på det också.

Det säger Livia Moore. Hon jobbar på Antler, som är ett slags hybrid mellan företagskuvös och riskkapitalbolag. Det kan låta onödigt att man ska behöva fråga sig vad man gör och varför. Vilket problem man löser för vem. Den typen av kärnfrågor borde man väl ändå känna till om man driver företaget själv? Inte självklart, menar Livia.

- Det är sådana saker som många företagare och bolag glömmer bort efter ett tag. Man jobbar vidare och man kanske tar in nytt folk. Det är olika perspektiv och det blir lite grötigt; man blir lite förvirrad. Folk tappar helt enkelt fokus kring vad man gör, varför man gör det och för vem.


Om du kontinuerligt säkerställer att alla i organisationen delar samma syn på mål och mening blir det också lättare att planera på ett vettigt sätt. Här ingår att försöka förstå sig på vad som väntar. Att bli en framtidsspanare – fullt medveten om att framtiden ändras i varje ögonblick.

 

- Idén med att fundera kring hur framtiden kan se ut, eller fundera på sin vision, handlar inte om att det måste bli så. Det handlar om att i alla fall försöka förstå sig på trender, riktningar, människor och försöka skapa någonting som inte bara är relevant just nu, utan som kommer vara relevant att bygga framåt. Annars finns ingen mening med att bygga någonting alls.

Idén med att fundera kring hur framtiden kan se ut, eller fundera på sin vision, handlar inte om att det måste bli så. Det handlar om att i alla fall försöka förstå sig på trender, riktningar, människor och försöka skapa någonting som inte bara är relevant just nu, utan som kommer vara relevant att bygga framåt. Annars finns ingen mening med att bygga någonting alls.
Livia Moore, Antler

Livia är noga med att understryka att en vision och ett mål inte är samma sak. Att sätta en plan tio år framåt är bortkastad tid. Att däremot sätta visionen för var företaget ska vara om tio år är något helt annat!

 

- Att ha en vision dit du vill nå om tio år ger dig en riktning. Det ger fokus. Och inte bara till dig utan till dina medgrundare och ditt team. Det är jätteviktigt! Annars springer folk i bolaget åt olika håll; då kommer man inte framåt.


Just i början av bolagsbyggandet handlar det kanske inte så mycket om att kalenderplanera, som att vrida och vända på vad man gör. Vilket problem är det man löser? Vilken målgrupp är viktigast?


- Det går att hitta många versioner av en vision. Jag tror att om man gör det, vi kan kalla det för en planering, grundligt i början och verkligen lägger tid på att brainstorma – att förstå vad man håller på med på djupet – det tror jag verkligen är planeringstid som betalar sig, säger Livia.


Steg två i företagsbyggandet är att inse att den målgrupp som du tänkt kanske inte är den verkliga. Så det gäller att testa tesen så tidigt som möjligt. Vänta inte på att produkten är helt "klar". Ju snabbare du kan komma ut med något som folk kan testa, och ju snabbare du kan få feedback, desto bättre. Då kan ni gå tillbaka och vidareutveckla för att på bästa sätt ta de där viktiga första stegen mot visionen. Och som ett sammansvetsat team dessutom.

Prenumerera på Nästa steg så du inte missar några avsnitt! 

Du finner den på Spotify, Apple Podcaster, Acast, Google Podcaster och i alla andra appar där poddar finns.

David Nordlund, rådgivare Almi
David Nordlund, rådgivare Almi

3 tips för att hålla fokus på målet

David Nordlund är rådgivare på Almi och menar att hur strukturerad du är som person inte behöver säga något om chansen att lyckas. Men tre saker är gemensamma för att nå fram.

 

  • Identifiera ditt mål
    Vad är det du vill åstadkomma i din verksamhet? Om du har målet klart för dig är det betydligt lättare att tratta ner. Då är du inne på vägen till målet – och den handlar om planering.
  • Sortera bort tidstjuvar
    Tidstjuvar är allt som fångar din uppmärksamhet men som vid närmare eftertanke faktiskt inte leder dig mot ditt verksamhetsmål. Stanna upp och ställ dig själv frågan: Kommer det här bidra till att jag kommer närmare mitt mål? Om inte, avstå.
  • Ta fram alternativa scenarier
    Eftersom det är svårt att sia om ens den närmaste framtiden är det bra att ta fram olika scenarier. Ett för hur du vill att saker ska utveckla sig och ett värsta-scenario. Skulle det värsta faktiskt inträffa har du då redan mentalt förberett dig på situationen och har en handlingsplan att agera efter.