Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.

Äkta är nyckeln för att lyckas på Instagram

Färre lägger ut bilder, skriver eller delar andras inlägg på Facebook än vad de brukade göra och det sociala nätverket det pratas mest om nuförtiden är Instagram. Att företag vill synas i sina kunders flöden är begripligt men det gäller att undvika att inläggen känns för kommersiella.

- Vi försöker använda bilder som inte uppfattas som reklambilder, förklarar Trine Rønsbøl som ansvarar för hur nätvaruhuset Boozt.com ska uppfattas av kunderna. Att framstå som alltför professionell i flödet kan paradoxalt nog ge sämre effekt än en bild som känns personlig.

 

- Vi har märkt att om vi tar en reklambild så får vi 25 gillningar men om vi gör något själv, typ om jag hittar någon här på kontoret [att styla] och vi gör någonting lite mer personligt, något som är lite mer i linje med hur Instagram är - lite mer äkta - då får vi tre gånger så många gillningar.

instagramflode-boozt
Instagramflöde från Boozt.com

Boozt.com har blivit kända för att kunna leverera snabbare än de flesta från sitt huvudlager utanför Ängelholm. Men även i sociala medier går de alltså sin egen väg. I senaste avsnittet av vår podd Nästa steg berättar Trine om Boozt.com’s strategi och om vikten av att bete sig som användarna själva gör på plattformen för att uppfattas som äkta.

 

- Jag tycker att det är jättesvårt att få ett förhållande till våra följare på sociala medier, konstaterar Trine. Plattformarnas algoritmer ställer till det för den som vill fördjupa relationen till följarna utan att betala för det, eftersom de inlägg som syns mest är de som är betalda. Det påverkar förstås användarnas upplevelse negativt, och Trine är inget undantag.

 

- Personligen tycker jag inte att sociala medier är lika intressant längre.

 

Det är en av anledningarna till att hon bestämt att Boozt.com inte ska ta några genvägar på Instagram (exempelvis genom att köpa följare) utan att de ska göra sig förtjänt av uppmärksamheten. Det genomsyrar inte bara hur de tänker kring att inläggen ska kännas äkta, och hur de undviker reklamiga bilder utan också genom hur de agerar.

 

- Vi gillar många av våra följares inlägg, berättar hon och konstaterar att om man ska vara framgångsrik i sociala kanaler så måste man vara just social - det funkar inte längre att behandla dem som pushkanaler. I sitt flöde blandar Boozt.com bilder från sina följare med bilder som de själva tar (det är de inlägg där man inte ser ansiktet på modellerna) till en helhet.

Ska du vara framgångsrik i sociala kanaler så måste du vara just social - det funkar inte längre att behandla dem som pushkanaler.
Trine Rønsbøl, Boozt.com

Det finns gott om råd om hur man växer snabbt på Instagram som bygger på idén att företag måste vara personliga, men vad Boozt.com gjort är snarare att försöka uppfattas som en personlighet istället. I intervjun återkommer Trine till att kvalitet och äkthet alltid vinner över kvantitet och yta, och teamet som jobbar med sociala kanaler består därför bara av några få personer.

 

- Vi tror det blir intressantare om det är få personer som gör något med mening.

Prenumerera på Nästa steg så du inte missar några avsnitt! 

Du finner den på Spotify, Apple Podcaster, Acast, Google Podcaster och i alla andra appar där poddar finns.

linn-blakstvedt
Linn Blakstvedt, rådgivare Almi

Linn Blakstvedt

är rådgivare på Almi och kan mest om vad sociala kanaler är. Här är hennes tre tips för de företagare som vill styra upp sin närvaro på Instagram.

 

  • Utgå från din grundstrategi
    Som företagare behöver man faktiskt inte vara på Instagram bara för att alla andra är det. Avgörande är om dina målgrupper finns där och vilken strategi du har för att nå dem.
  • Ha ett tydligt mål
    Handlar det om att driva försäljning eller om att bygga varumärke och skapa relationer? För konsumentprodukter är Instagram ofta ett bra val, men det förutsätter att du har tillräckligt med bilder och illustrationer för att skapa ett intressant flöde.
    För tjänsteföretag kan man välja att använda instagram för att visa upp historien i sin verksamhet snarare än exakt vad man gör, vilket också kan vara ett sätt att nå ut till potentiella anställda. Men återigen: var tydlig med vilka du vill nå och håll sikte på målet.
  • Var personlig och genuin
    Det viktiga är att allt man gör känns äkta snarare än som ompaketerade reklambudskap. Stories är ett bra sätt att ge inblick i företaget och kulturen. Att re-posta användarnas inlägg - så kallat user generated content - i sitt eget flödet ger bra gratisinnehåll samtidigt som det visar att man är social. Då får man automatiskt tvåvägskommunikation och interaktion mellan företag och kunder, med lite mer hjärta än vanliga inlägg.