Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.

Smak avgörande för att locka veggokunder

Intresset för att äta mer grönt har ökat snabbt på senare år och allt fler är intresserade av alternativ till rött kött. Det ger företag kan lägga till mer grönt på menyerna eller i sortimentet en klar konkurrensfördel.

Men att marknadsföra den gröna maten med klimatargument istället för att det smakar bra är att ta risken att kunderna uppfattar maten som mindre god och att lanseringen därmed inte går så bra som man hoppas.

burger-king-appen - öppnas i nytt fönster
Appen som tillät att man slumpade fram burgare Foto: Burger King

- Vi tror väldigt mycket på att smaken kommer driva förändringen, berättar Daniel Schröder, Burger Kings marknadschef. Vi har från början haft det som målet i det här att du inte ska kunna känna någon skillnad. Vi ska se till att du ska inte behöva kompromissa på smak för att göra en schysst handling. Då tror vi att det kan få ett stort genomslag.

Om vi ska kunna erbjuda våra gäster något annat än kött när de är vana vid det måste vi kunna leverera på samma parametrar [smak].
Daniel Schröder, marknadschef Burger King

När hamburgerkedjan lanserade sin växtbaserade burgare utmanade de kunderna att se om de kunde känna skillnad genom att låta slumpen avgöra vilken sort de skulle få. 54 procent gissade fel, vilket är ett bra betyg för hur lik originalet som den gröna kopian är.

 

- Våra gäster kommer till oss för att äta riktigt grymma burgare och för att få en smakupplevelse. Om vi ska kunna erbjuda våra gäster något annat än kött när de är vana vid det måste vi kunna leverera på samma parametrar [smak], summerar Daniel.

tva-personer-testar-burger-king-hamburgare - öppnas i nytt fönster
Två personer testar burgare Foto: Burger King

I avsnittet får du höra mer om varför Sverige är en viktig testmarknad för Burger King, och hur de ser på sin roll i hälso- och veggofrågan. Hur gröna kan de bli utan att förlora sin själ, så att säga?

Glöm inte att prenumerera på Nästa steg så du inte missar några avsnitt! 

Du finner den på Spotify, Apple Podcaster, Acast, Google Podcaster och i alla andra appar där poddar finns.

karin-nordstrom - öppnas i nytt fönster
Karin Nordström, rådgivare Almi

Karin Nordström 

är en av Almis alla rådgivare. Hon har lång erfarenhet av att arbeta med att hjälpa företag dra nytta av hållbarhetstrender, här är hennes tips till restaranger som vill ställa om.

 

  • Vegokunder är vanliga kunder 
    Man behöver inte vara italienare för att tycka om italiensk mat. Du behöver inte vara vegetarian för att du en kväll vill beställa en vegetarisk rätt. Se till att din meny är komplett. Har du något för alla sorters kunder, inklusive de som är sugna på något annat än rött kött?
  • Låt inte grönt komma sist
    Sätt inte de vegetariska rätterna sist i menyn. Sätt dem först istället och du kommer märka att betydligt fler beställer dem.
  • Inse att det ställer högre krav på kockarna
    Det är svårare att göra en riktigt bra morrotsrätt än en kötträtt. Se till att dina kockar har den kunskapen som krävs.