Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.

Mod och testpeng faktorer när Clas Ohlson testar nya tjänster

Att komplettera verksamheten med tjänster är ett sätt att hitta nya sätt att tjäna pengar och det är naturligt att fler och fler företag intresserat sig för det, inte minst för att nå sina mål.

- Jag ska dra in mer mer än vad jag gjorde förra året, berättade Sofie Struwe, kommersiellt ansvarig på Clas Ohlson Sverige när vår nya podd för företagare, Nästa steg, besökte henne. En del av de intäkterna ska komma från deras ehandel som ska dubblera omsättningen vartannat år. Clas Ohlson omsätter omkring fyra miljarder i Sverige men Sofie låter inte de stora siffrorna tynga henne.

sofie-struwe - öppnas i nytt fönster
Sofie Struwe, kommersiellt ansvarig Clas Ohlson. Fotograf: Anna Hållams

- Vi tänker att vi ska växa genom att frälsa fler kunder med vårt erbjudande. Skulle jag tänka att det handlar om miljarder … nej, men det går inte!

 

Sofies prognoser tar hänsyn till fjolårets försäljning, vilken sortimentmix man har plus den utveckling man ser på marknaden framöver. Där ingår utvecklingen som en del kallar “retaildöden” det vill säga att en försäljningen i allt större grad flyttar till nätet, men i vilken kanal försäljning sker är likväl inte avgörande för Sofie.

 

- I grunden handlar det om att ha en sund tillväxt.

En del av tillväxten förväntas komma från tjänster, som uthyrning av verktyg och hantverkstjänster.

 

- Clas Fixare är en liten start-up inom Clas Ohlson, förklarar Sofie. De erbjuder hantverkshjälp inom VVS, el och montering för den som varken har tid eller energi för hemmafixet. Själv har hon i huvudsak använt tjänsten för VVS men hon har en “jättelång” fixarlista med grejer som hon kommer anlita dem för.


Tjänsten lanserades först i Stockholmsområdet som ett test som föll så väl ut att den idag även lanserats i Uppsala och Göteborg, Malmö och Lund står på tur. En av hemligheterna bakom framgången är att hantverkarna kommer på utsatt tid, och med relativt kort varsel.

 

- Man behöver ofta en hantverkare här och nu och man vill inte planera jättemycket, förklarar Sofie och menar att just det där att hantverkarna verkligen kommer blivit en konkurrensfördel.

En fördel med en separat och definierad testpeng också både att man blir påmind om att prova nytt, och att man blir modigare.
Sofie Struwe, sälj- och marknadsansvarig Clas Ohlson

Att ständigt prova nya saker är viktigt för att kunna utvecklas menar Sofie och slår ett slag för att planera för experiment genom ett begränsat test för att se vad som funkar.

 

- Vi började i Stockholm, på ett begränsat område men så fick vi så otroligt mycket förfrågningar att vi var tvungna att anställa fler och utöka till hela regionen.


På frågan om hur mycket man ska satsa i pengar räknat slår Sofie ett slag för att ha en särskild “testpeng”, en särskild budget för att prova nya idéer. I Clas Ohlsons fall är omkring 20 procent.

 

- Summan beror helt på vilken bransch man är i, konstaterar Sofie.

 

Olika branscher är olika etablerade och utvecklade, och det styr även förväntningarna på att lyckas med en lansering men man måste likväl våga prova sig fram. En fördel med en separat och definierad testpeng också både att man blir påmind om att prova nytt, och att man blir modigare. Men man kan inte använda samma nyckeltal som i resten av bolaget.

Efter att ha lanserat många nya testprojekt har Sofie lärt sig att planera för att allt inte går som planerat.

 

- Självklart går det inte spikrakt, men man har ju alltid plan B, säger hon och medger att hon ofta har fler planer än så. Ibland ända till plan Ö.

 

Du får fler råd i intervjun med Sofie Struwe i avsnitt 1 av vår podd Nästa steg nedan.

Glöm inte att prenumerera på Nästa steg så du inte missar några avsnitt! 

Du finner den på Spotify, Apple Podcaster, Acast, Google Podcaster och i alla andra appar där poddar finns.

ulrika-ebenhard-almi - öppnas i nytt fönster
Ulrika Ebenhard, rådgivare Almi

Ulrika Ebenhard är rådgivare på Almi i Borlänge och har sett många företag lansera nya tjänster. Här är hennes råd till dig: 


1. Om du tar fram en ny innovativ tjänst, så behöver den inte alltid komplettera det du redan har. Det viktiga är att de kompletterar ens verksamhet och resurser, så att du inte behöver skala upp i form av personal, digitalisering och lokal.


2. Försök hitta ett kundbehov, verifiera att det är många kunder som har just det behovet, och ta in dem tidigt i processen.


3. Våga ändra din tjänst efter kundens åsikt, även om det skiljer sig från din initiala plan. Våga släppa, utveckla och tänk om under processens gång.


4. Var inte rädd för konkurrens. Fler företag som visar att en tjänst existerar, väcker undermedvetet en nyfikenhet samt ett ha-begär hos kunden.


5. Våga få 10 nej. Var uthållig och tappa inte modet, till slut kommer ditt “JA”!