Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.

Sälja kunskap som tjänst istället för per timme

Det är svårt eller snarare omöjligt att skala upp en konsultverksamhet. Man har ju trots allt ett begränsat antal timmar som man kan sälja. Om man inte hittar ett sätt att sälja kunskapen som en tjänst, förstås.

Sveinung Skaalnes är en av grundarna till Colearn:

 

- Vi har gjort en del experiment, eller övningar, där vi sett på hur vi kan paketera vår kunskap på andra sätt som inte bara där vi ger leveransformatet. Och att utbilda våra kunder till att göra vårt jobb på ett sätt, så att vi också kan utvecklas med det och inte vara fast i en kunds organisation för länge.

Deras syfte är att hjälpa andra organisationer att skapa förutsättningar för lärande. De har paketerat sin metod och metodik till en tjänst, som kunderna sedan kan använda i ett slags steg-för-steg-process eller, om de så vill, använda som verktygslåda.


Tjäna pengar medan du sover är en rubrik som poppar upp allt som oftast när det skrivs om passiva intäkter.

 

- Ja, precis! Och vi är på väg dit. Vi sover bättre och bättre! skrattar Sveinung. Det handlar helt enkelt om att samla teamets kunskap i alternativa format och göra den tillgänglig för deras kunder genom prenumerationer eller på andra sätt som inte bara handlar om att sälja timmar.


För Sveinung är just skalbarheten en viktig faktor i företagsbyggandet. Men med måtta. Om man börjar tänka i termer att sälja till hela världen är det lätt att tappa fokus, menar han och uppmanar andra till att fundera över vad skalbarhet betyder för just dem. Ska du skala till tio personer, hundra eller tio tusen?

Vi tror väldigt mycket på att vi vill skapa utbyten som är rättvisa, vi vill att ni ska mäta oss på vad det ger för effekt och ta oss seriöst på vad det innebär och vad det kostar.
Sveinung Skaalnes

- Att se på skalbarhet som något som är 'ja' eller 'nej' ... då tror jag du kan hamna i fällan att det aldrig blir skalbart nog, för du tänker att det ska vara oändligt skalbart. Men det är okej att designa in lite manuellt arbete i en digital lösning; i vissa delar kan det vara jättesmart, i andra delar kan det vara jättedumt.


När det kommer till prissättning har det inte varit en helt enkel fråga, ska det visa sig. De testar sig fram och är öppna gentemot sina kunder. Hur ser kundens förutsättningar ut och hur mycket kan de på Colearn lära sig själva av samarbetet?

 

- Sedan tar vi mer och mer betalt allt eftersom vi kan dokumentera värdet. Och det är en viktig del att kunna dokumentera värdet. 


För att förenkla prisprocessen har de satt en miniminivå på ett projekt eller en prenumeration. Det gör det lättare att ta starta en diskussion på en viss nivå. Och ett sätt att inte helt låta sig styras av vad kunden har för budget.

 

- Det är lite för att ta sig själv på allvar också. Man kan ju fastna i att vara väldigt styrd av vad kunderna har för budget. Men där tror vi väldigt mycket på att vi vill skapa utbyten som är rättvisa, vi vill att ni ska mäta oss på vad det ger för effekt och ta oss seriöst på vad det innebär och vad det kostar.

 

Prenumerera på Nästa steg så du inte missar några avsnitt! 

Du finner den på Spotify, Apple Podcaster, Acast, Google Podcaster och i alla andra appar där poddar finns.

Henrik Harrtoft
Henrik Harrtoft, rådgivare Almi

Så skapar du en digital kundresa

Henrik Harrtoft är rådgivare inom affärsutveckling och finansiering på Almi och vurmar för att kartlägga kundresor.

 

  • Dela upp kundresan.
    Den består av tre steg:
    1. Leads – hur hittar kunden till dig?
    2. Hur konverterar du dem till att bli kunder?
    3. Vad händer efter köpet?
    När du delat upp dem i tre steg kan du sedan bryta ner dem i ytterligare steg. Ta action på de delar som är mest relevanta för dig, eller där du har mest utmaningar. Men, att börja med att dela upp dem i före köp, under kök och efter köp.
  • Dokumentera din analys.
    Det är viktigt att sätta ord på vad du kommer fram till och dra slutsatserna fullt ut.
  • Stäm av förväntningarna.
    Det här handlar om två viktiga tillfällen – först att fråga potentiella kunder när du testar din affärsidé. Då ska du inte fråga vad de skulle tycka om en viss produkt, utan fråga om beteenden, problem de har och hur de har löst problemen tidigare.

    Försök vara lite distanserad till din egen affärsidé. Dina kunder kanske har lite andra tankar om lösningar än du har. Det andra tillfället är efter köp. Våga fråga vad de tyckte och gör det på ett systematiserat sätt.