Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.

Personlig, inte privat

Ett Ängelholmsföretag som framgångsrikt valt sin egen väg på Instagram är Hedentorps plantskola där Liv Göransdotter via sitt eget konto @tusenfrojd förmedlar samma känsla av grön oas som man upplever vid ett besök på plantskolan.

I podden berättar hon att hon är noga med att det inte får uppfattas som en säljkanal, även om hon ibland meddelar vad som finns i butiken.

 

- Det gör jag lite emellanåt när jag har något som jag tycker är extra fint.

 

Och när det sker, så sker det oftast i stories.

 

- Där kan det rulla i 24 timmar, sen försvinner bilden. Men att det alltid skulle ligga kvar i flödet ... det går emot så mycket av vad jag själv tycker om direktreklam! konstaterar Liv.

hedentorps-planskola - öppnas i nytt fönster
Instagramflöde Tusenfröjd

Namnet ”Tusenfröjd” har ingen särskild betydelse förklarar Liv. (“Jag tyckte bara det var vackert.”) I flödet är det av naturliga skäl mycket grönt och bilderna är väl genomarbetade.

 

- Jag är kanske lite estetisk så jag har alltid fotat mycket.

 

Kontot startade Liv under sin mammaledighet och trots att det idag är plantskolans huvudkanal i sociala medier präglas det fortfarande av hennes personlighet.

 

- Bilder är viktiga för mig. Det skapar en känsla, det är väl så det har börjat och utvecklats till vad det kanske är idag.

 

Mycket av det förhållningssätt som hon och kollegorna har i butiken märks också i hennes flöde.

 

- Vi tar inte på oss någon säljarhatt när vi öppnar klockan tio, utan vi är de vi är. Vi är här med alla våra personligheter, och då blir mötet [med kunden] mer personligt och mänskligt och nära på något sätt.

Vi tar inte på oss någon säljarhatt när vi öppnar klockan tio, utan vi är de vi är. Vi är här med alla våra personligheter, och då blir mötet [med kunden] mer personligt och mänskligt och nära på något sätt.
Liv Göransdotter

Det intressanta är att Liv tagit del av råden om hur man strukturerar sitt flöde för att maximera engagemanget och antalet nya följare, men gjort ett aktivt val att göra på sitt sätt. Som småföretagare blir råden lätt övermäktiga.

 

- Någon sa att man skulle se det som en byrå med tre lådor. Det var dagens planering, månadsplanering och årsplanering. Och jag tittade på det och undrade när jag skulle sitta och göra det? Det är ju bara jag i vårt företag som håller på med det här - och jag sitter ju inte bara och håller på Instagram! Jag är också i kassan, jag ska ta hand om personalen, jag ska fixa annan marknadsföring, jag ska svara på mejlen, allt det administrativa och allt annat man ska ta hand om.

 

Målet är att lägga ut ett inlägg om dagen, men inspirationen styr.

 

- Jag går förbi och ser att det lyser jättevackert i den lönnen - då tar jag en bild.

 

Av pragmatiska och strategiska skäl har hon bestämt att sättet att säkerställa att flödet är personligt är att inte planera långt i förväg.

 

- Så då har jag bestämt att det här får bli som det blir.

liv-göransdotter - öppnas i nytt fönster
Liv Göransdotter och Hedentorps Handelsträdgård Foto: Anna Hållams

Det är en befriande slutsats i en tid av tvärsäkra råd från sociala media-experter. Liv väljer alltså medvetet att strunta i råden om hur man optimerar sitt flöde för att hon för förstår att det skulle riskera att sabba just vad som är unikt med Hedentorps.

 

Samma anledning som folk kommer till plantskolan i utkanten av Ängelholm som till hennes konto i utkanten av allt det kommersiella på Instagram är att det är en grön oas som skiljer sig från mängden. Hennes konto har tusentals följare över hela Sverige, vilket knappast är det man förväntar sig av en plantskola i en medelstor stad.

 

Ibland är det mest säljande att inte försöka vara säljande.

Glöm inte att prenumerera på Nästa steg så du inte missar några avsnitt! 

Du finner den på Spotify, Apple Podcaster, Acast, Google Podcaster och i alla andra appar där poddar finns.

linn-blakstvedt - öppnas i nytt fönster
Linn Blakstvedt, rådgivare Almi

Linn Blakstvedt

är rådgivare på Almi och kan mest om vad sociala kanaler är. Här är hennes tre tips för de företagare som vill styra upp sin närvaro på Instagram.

 

  • Utgå från din grundstrategi
    Som företagare behöver man faktiskt inte vara på Instagram bara för att alla andra är det. Avgörande är om dina målgrupper finns där och vilken strategi du har för att nå dem.
  • Ha ett tydligt mål
    Handlar det om att driva försäljning eller om att bygga varumärke och skapa relationer? För konsumentprodukter är Instagram ofta ett bra val, men det förutsätter att du har tillräckligt med bilder och illustrationer för att skapa ett intressant flöde.
    För tjänsteföretag kan man välja att använda instagram för att visa upp historien i sin verksamhet snarare än exakt vad man gör, vilket också kan vara ett sätt att nå ut till potentiella anställda. Men återigen: var tydlig med vilka du vill nå och håll sikte på målet.
  • Var personlig och genuin
    Det viktiga är att allt man gör känns äkta snarare än som ompaketerade reklambudskap. Stories är ett bra sätt att ge inblick i företaget och kulturen. Att re-posta användarnas inlägg - så kallat user generated content - i sitt eget flödet ger bra gratisinnehåll samtidigt som det visar att man är social. Då får man automatiskt tvåvägskommunikation och interaktion mellan företag och kunder, med lite mer hjärta än vanliga inlägg.