Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.

Hyra äger

Ola Degerfors har läst många artiklar om hur vår rädsla för att göra oss av med något vi eventuellt behöver i framtiden förhindrar oss från att göra av med något. “Rädslan för det är större än om man behåller saken i onödan. Man vill inte sätta sig i en situation där man faktiskt har sålt någonting som man senare kan behöva.”

ola-degerfors-hygglo
Ola Degerfors, grundare Hygglo. Foto: Anna Hållams

Han har grundat Hygglo som underlättar för privatpersoner att hyra ut saker till varandra. Och att analysera behoven hos kunderna - verkliga och upplevda - är något de arbetar med kontinuerligt.

 

En sak många svenskar verkar tro att de behöver är ett eget släp, berättar Ola.

 

- Det finns 1,4 miljoner registrerade släp i Sverige - det blir typ var fjärde hushåll som har ett släp!

 

Men när Hygglo frågat sina användare hur mycket de använder släpet är svaret förbluffande sällan - bara tio timmar i månaden.

 

- Ett jätteresursslöseri! konstaterar Ola. Var fjärde hus har ett släp på garageuppfarten som knappt används.

Rädslan för det är större än om man behåller saken i onödan. Man vill inte sätta sig i en situation där man faktiskt har sålt någonting som man senare kan behöva.
Ola Degerfors

Utmaningen för Hygglo är dock inte att få användarna att förstå poängen med med konceptet. I undersökningar som gjorts svarar folk att de gärna vill låna eller hyra av andra. Ola berättar att problemet är att det finns ett gap mellan intention och aktion där folk helt enkelt inte agerar.

 

- Det är nog vår största utmaning och det är den vi måste fatta: hur vi kan stänga gapet mellan ord och handling.

Prenumerera på Nästa steg så du inte missar några avsnitt! 

Du finner den på Spotify, Apple Podcaster, Acast, Google Podcaster och i alla andra appar där poddar finns.

anton-bolin
Anton Bolin, rådgivare Almi

Anton Bolin

är en av Almis alla rådgivare. Han har lång erfarenhet av att jobba med Saas-företag som tillhandahåller tjänster i molnet. Han har tre tips att ge till den som vill erbjuda något som tjänst istället för produkt.

 

 

  • Ändra ditt sätt att tänka 
    Det gäller att gå från att tänka köpbeteende till kundbetende, dvs hur kunden använder din produkt när de använder den. Vilken nytta gör den?

 

  • Hyr bara ut saker folk använder ofta
    Att hyra ut SUP-brädor är ingen bra idé, förutom om du befinner dig exakt där de ska använda den: på stranden. Sätter man sig in i kundbeteendet så framgår det ganska snabbt om det här är en produkt använder tillräckligt sällan för att inte vilja köpa den, om det underlättar deras vardag att bara hyra, eller om det är något som är så billigt att man lika kärna kan köpa en egen.

 

  • Börja med tjänster som ett komplement 
    Att erbjuda kunder att hyra saker till en början kan vara ett sätt för dig att få kunder som du aldrig kunnat konvertera annars. Det ger dig också utrymme att experimentera för att hitta rätt formel.