Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.

Den viktigaste planeringen – och vad du kan strunta i

Vad har småbarnsföräldrar och riskkapitalister gemensamt? Jo, de inser vikten av smart planering för att alltid ligga steget före. Tatiana Shalavand är bådadera. Hon är en småbarnsmamma som lärt sig planera klokt under sina år på såväl storföretag som startups. Idag är hon investerare på riskkapitalbolaget Inventure.

För ett företag som letar investerare är det A och O att kunna visa en plan för hur omsättningen ska öka under en viss tid framöver. Helst ska kurvan dessutom vara brant stigande. Så var börjar man? Tatiana menar att det som med det mesta i övrigt gäller att prioritera.

 

- Det beror mycket på vilket stadium som bolaget är i. När jag sitter i styrelser är det ofta i nya bolag som kanske varit igång några år. Man håller på att skala upp businessen. Då tycker jag att det viktiga är att foka på kunderna. De är i fokus. Var är affären?

Har du en produkt som människor är beredda att betala för – då kan du gasa mer.
Tatiana Shalavand

Beroende på vilken typ av bolag och bransch det rör sig om kan nästa steg vara titta på vad som är det viktigaste just det här året. Är det att öka intäkterna maximalt eller att till exempel skaffa så många användare som möjligt, för att i nästa steg kunna öka intäkterna?

 

- Har du en produkt som människor är beredda att betala för, då kan du gasa mer. Du vet ungefär, givet vissa parametrar, vad du behöver göra för att fortsätta växa, förklarar Tatiana. Då har du uppnått det som kallas för product-market-fit, det vill säga att marknaden förstår värdet med din produkt.


Men det finns också situationer där kanske ska släppa på planeringen. Tatiana minns åren på en startup som plågades av ständiga likviditetsproblem. Göra-listan var oändlig.

 

- Det var sjukt jobbigt, såklart, under en period. Men det gav lite perspektiv. Vad är det värsta som kan hända? Du behöver inte ta allt på så blodigt allvar hela tiden. Det kan låta oskönt. Men du måste också tillåta sig att skita i vissa grejor, tror jag. Inte lyssna så mycket på folk runtomkring. Jag försökte förhålla mig så.

Prenumerera på Nästa steg så du inte missar några avsnitt! 

Du finner den på Spotify, Apple Podcaster, Acast, Google Podcaster och i alla andra appar där poddar finns.

David Nordlund, rådgivare Almi
David Nordlund, rådgivare Almi

3 tips för att hålla fokus på målet

David Nordlund är rådgivare på Almi och menar att hur strukturerad du är som person inte behöver säga något om chansen att lyckas. Men tre saker är gemensamma för att nå fram.

 

  • Identifiera ditt mål
    Vad är det du vill åstadkomma i din verksamhet? Om du har målet klart för dig är det betydligt lättare att tratta ner. Då är du inne på vägen till målet – och den handlar om planering.
  • Sortera bort tidstjuvar
    Tidstjuvar är allt som fångar din uppmärksamhet men som vid närmare eftertanke faktiskt inte leder dig mot ditt verksamhetsmål. Stanna upp och ställ dig själv frågan: Kommer det här bidra till att jag kommer närmare mitt mål? Om inte, avstå.
  • Ta fram alternativa scenarier
    Eftersom det är svårt att sia om ens den närmaste framtiden är det bra att ta fram olika scenarier. Ett för hur du vill att saker ska utveckla sig och ett värsta-scenario. Skulle det värsta faktiskt inträffa har du då redan mentalt förberett dig på situationen och har en handlingsplan att agera efter.