Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.

Vad man lär sig av en nedläggning eller en konkurs

Ola Hesselroths tidigare företag startades med tanken att köpa och sälja fastigheter. Men det utvecklades snabbt till att bli ett byggbolag också, och gick från noll till femtio miljoner i omsättning på ett år. Ändå slutade det i konkurs 2006. Varför? Det var milt uttryckt inte ordning på papperen.

- Jag jobbade med människor som jag litade på lite för mycket. Och det gick för fort, så controllingen var eftersatt. Jag hade ingen koll på alla kostnader. Det utnyttjades av vissa medarbetare, som köpte material och körde svartprojekt. Så jag tog kostnaderna – och de tog alla intäkter. Efter ett år ungefär började det gå upp för mig, säger Ola.

 

Hans kompanjon var ekonom. Det trodde Ola borgade för koll på ekonomin. Men det gjorde det alltså inte, vilket blev en dyrköpt lärdom.


- Jag behövde vara mer ekonom än jag var då. Efter det har jag haft mycket bättre koll. Det tog lång tid innan jag förstod att han inte hade den kollen som jag antog att han skulle ha. Egentligen började jag förstå det först när vi inte kunde betala våra fakturor. Innan dess drev jag projekt, drog in kunder och det funkade. Det är klart att det var en chock. En jäkla besvikelse.

 

När insikten om att det inte skulle gå att lösa stod valet mellan att försöka mjuklanda eller hårdkrascha. Ola bestämde sig för att sätta företaget i konkurs så snabbt han bara kunde. Med många anställda som skulle ha lön, leverantörer som ville få betalt och skatteskulder som växte såg han ingen annan utväg. Att skära ner hade inte räddat situationen.

Jag är stolt över att jag är en hedersman och inte skyller på andra. Jag blev faktiskt en bättre människa och en bättre entreprenör.
Ola Hesselroth

Hade han försökt mjuklanda hade han klarat sig själv ännu sämre, menar Ola, som fokuserade på att slippa hantera anställda under en lång tid.

 

- Jag betalade allting – utom till mig själv. Jag förlorade allt jag ägde och hade, men ingen annan förlorade, alla andra fick vad de skulle ha. Sedan var det klart att det gick rätt många miljoner till skatteinbetalningar under året och när jag väl kursade slutade det med att de anställda fick lönegaranti.

 

Man kunde blivit bitter för mindre. Men Ola hävdar att han faktiskt inte blev det. Han insåg någonstans att även om människor runt omkring lurat honom på pengar, så hade han själv varit ansvarig för att ha tagit in dem. Han ville inte skylla ifrån sig. Ändå låg han där på soffan och mådde jättedåligt och låg, som han beskriver det, dubbelvikt. Men bara ett tag. Sedan började han leta nya vägar framåt.

 

- Jag är stolt över att jag är en hedersman och inte skyller på andra. Jag blev faktiskt en bättre människa och en bättre entreprenör.

Prenumerera på Nästa steg så du inte missar några avsnitt! 

Du finner den på Spotify, Apple Podcaster, Acast, Google Podcaster och i alla andra appar där poddar finns.

Anton Manhem, rådgivare Almi
Anton Manhem, rådgivare Almi

3 tips för dig som gått i konkurs och vill starta om

Anton Manhem, rådgivare på Almi, jobbar med affärsutveckling och tillväxt. Han menar att en konkurs inte alls behöver betyda att du blir brännmärkt om du vill söka finansiering längre fram.

 

  • Se det som en erfarenhet.
    Företagande är tufft. Jag skulle hellre anställa någon som vaknat kallsvettig på morgonen och grubblat över sin likviditet eller sina problem i bolaget än om man kunnat somna kvällen innan. Det är lärdomar från livet som inte går att lära sig på ett universitet eller en powerpointdragning eller på en tvådagarskurs på kursgård. Absolut. Jag tror det är en jättebra erfarenhet. Kanske inte meriterande, men det kan vara en bra pusselbit.
  • Sköt det snyggt.
    Det finns lagar och regler för hur det ska regleras och skötas. Men tänk i termer av att rensa ur liken ur garderoben. Det kommer en morgondag och du kanske bara är skyldig en leverantör eller en kund 4 000 kronor. Juridiskt kanske du har rätt att inte betala för att du har gått i konkurs. Men sköt det snyggt så långt du kan. Du vet aldrig vad den personen kan ha för framtida intressen eller sammanhang i ditt kommande bolag.
  • Var öppen om konkursen.
    Att ljuga om eller att undanhålla är värre än att ha gått i konkurs. Så upp med det. Det kommer alltid upp till slut i alla fall om man kör en UC eller känner någon som pratar lite för mycket. Förklara vad det var som hände. Det finns ju en anledning till att ett bolag går i konkurs. Handlade det om rent slarv, att ni inte hade koll på den likvida situation eller dina avtal? Då är det tuffare. Men det kan ju också bero på coronan eller andra skäl. Mycket handlar om förtroende i vår bransch. Inte bara siffror.