Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.

Därför ska du inte vara rädd för omdömen

Även företag med många nöjda kunder kan vara tveksamma till att låta kunderna lämna omdömen eftersom det samtidigt är så lätt för en enda missnöjd kund att skriva ner ett företag i sociala medier. Men för den som ska köpa en tjänst eller produkt kan omdömen vara skillnaden mellan köp eller inte köp.

- När vi ska fatta beslut som får konsekvenser för oss betyder det oerhört mycket. Det behöver inte betyda att det kostar mycket pengar. Det kan också vara kopplat till rädslor eller skönhet. Vi vill gärna gå till en tandläkare som vi känner oss trygg med innan vi börjar låta någon gräva i vår mun", säger Tobias Basilius.

 

Han är vd för Reco.se, Sveriges största oberoende omdömessajt och säger att man ska ta påståendet "om en kund har en dålig kundupplevelse så kommer den personen berätta det för tio andra" med en stor nypa salt. Kunder som skriver omdömen i digitala medier skriver inte automatiskt negativa omdömen.

- Antingen sitter du tyst och väntar på att någon som har energi av någon anledning ska gå in och skriva. Då råkar det vara så att de som har mer negativ [energi] tenderar att skriva.

 

Om du istället arbetar proaktivt för att påminna kunderna om att betygsätta företagen visar det sig att nio av tio ger höga betyg, berättar Tobias.

 

- Vi ser bland våra snart en miljon omdömen på plattformen [Reco] att det är mestadels positivt när vi faktiskt frågar kunder vad de tycker.


Tobias berättar om en studie som visade att två av tre förväntar sig att kunna läsa omdömen om leverantörer för att känna sig trygga i sitt val. Men det gäller också att omdömena är många – och färska. Omdömen äldre än tre månader upplevs inte som relevanta.

 

- Du vill ha aktuella omdömen från nutiden – och du vill ha många. Du läser minst tio omdömen innan du fattar sitt beslu," säger Tobias.

Om du arbetar proaktivt för att påminna kunderna om att betygsätta företagen visar det sig att nio av tio ger höga betyg!
Tobias Basilius, vd för Reco.se

Det innebär att mängden omdömen också spelar roll. Har du få omdömen så kommer många läsare misstänka att det bara är din släkt och dina vänner som tyckt till.

 

- Folk är exceptionellt cyniska och vi har levt med internet så länge att vi vet att allting inte är sant. Därför säger jag så här: bästa sättet att bygga en trovärdig bild av en verksamhet är att ha mycket omdömen, avslutar Tobias.

Prenumerera på Nästa steg så du inte missar några avsnitt! 

Du finner den på Spotify, Apple Podcaster, Acast, Google Podcaster och i alla andra appar där poddar finns.

Katarina Reigo, rådgivare Almi
Katarina Reigo, rådgivare Almi

3 tips för att hålla kunderna nöjda

Katarina Reigo, jobbar med finansiering på Almi. Hon menar att det mest självklara också är det viktigaste i ett kundbemötande.

 

  • Börja med vänlighet.
    Enkla saker som att vara positiv och vänlig i bemötandet med kunden är självklart för de flesta, ändå upplever många kunder inte att man får det bemötandet. Så var engagerad. Lyssna, ställ frågor – och håll löften. Att kunden känner sig uppmärksammad är viktigt.
  • Skapa en relation.
    Prata om lite alldagliga saker först och skapa en relation innan ni går in på affärsbiten. Det kan vara extra viktigt i situationer då kunden är nervös inför mötet.
  • Gör även en missnöjd kund nöjd.
    Att kunden inte får som den vill måste inte betyda en missnöjd kund. Som rådgivare på Almi kan det handla om att ge någon avslag på en låneansökan, då är det viktigt att kunna berätta varför och ge råd om hur personen/företaget kan gå vidare. Att vara säljare idag innebär ofta att man arbetar med rådgivning, eftersom många produkter är ganska komplicerade idag.