Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.

Likviditetsproblem i onödan

Likviditetsproblem är den vanligaste orsaken till konkurs och det gäller även bolag som varit framgångsrika. De kan hamna på obestånd trots att de har många kunder eller skickat stora fakturor - problemet är bara att pengarna inte hinner komma in innan de måste betala sina leverantörer. Men oftast kan likviditetsproblem faktiskt undvikas.

För de företag som kör med den enklaste sortens ekonomisk uppföljning är det sällan ett problem, berättar Carola Lundgren på revisionsbyrån Revisionären i Piteå.

 

- Mina kunder kollar om orderboken är full, de kollar på bankkontot om pengarna räcker och så kan de snabbt göra ett överslag: kommer jag betala räkningarna? Det är så mina kunder generellt gör när de är småföretagare, och det räcker faktiskt ganska långt tycker jag.

 

När Carola medverkade i företagarpodden “Nästa steg” berättade hon att likviditetsproblem faktiskt är förvånansvärt enkelt att undvika och gav en rad konkreta tips på vad man kan göra.

Ett sätt är att skapa sig återkommande inkomster, något Carola tänkte på när hon startade sin redovisningsbyrå för många år sedan.

 

- Det första jag gjorde var att skicka ett supportavtal till mina kunder. Alla fick en faktura. Det var en som ringde och skrek att jag börjat skicka luftfakturor, men han var inte kvar som kund idag. Alla fick en faktura på supporten. ‘Ring mig varje dag hela året om om du vill - för 1500 kronor. Om du vill så får du kasta fakturan i papperskorgen.’ Det gjorde jag första veckan och det är ju fortfarande kvar.

Fakturera oftare! Istället för att fakturera en gång i månaden fakturerar man en eller till och med två gånger i veckan.

Ett av de återkommande problemen som småföretagare brottas med är att deras största kunder inte betalar på 30 dagar utan tar längre tid på sig, ibland upp till 60 dagar. Det är ett sätt för dem att hantera sin likviditet. Carola säger att hon har all förståelse för de som inte känner att de kan ringa och be sådana stora drakar att betala tidigare. Hennes lösning? Fakturera oftare! Istället för att fakturera dem en gång i månaden fakturerar man en eller till och med två gånger i veckan.

Glöm inte att prenumerera på Nästa steg så du inte missar några avsnitt! 

Du finner den på Spotify, Apple Podcaster, Acast, Google Podcaster och i alla andra appar där poddar finns.

fredrik-landstrom - öppnas i nytt fönster
Fredrik Landström, rådgivare Almi

Fredrik Landström

är rådgivare på Almi i Luleå och han har sett många företagare kämpa med likviditeten. Här är hans bästa råd för att börja få kontroll över den.

 

  • Se likviditeten som smörjolja 
    Utan ett jämnt in- och utflöde av pengar kommer motorn - din verksamhet - att börja hacka, och det är negativt för alla inblandade och påverkade. Du behöver ha tillräckligt med smörjmedel hela tiden för att kunna betala räkningarna i tid.
  • Sluta agera bank åt dina kunder 
    Många företag ger sina kunder generösa krediter utan att fundera på hur det påverkar den egna likviditeten. Tänk på sig själv först och vad du behöver ha för se till att inte motorn ska hacka.
  • Gör en likviditetsanalys
    Det är ett krångligt ord men det krävs inte mer än ett papper och en penna för att spalta upp vilka intäkter man vet kommer in den närmaste veckan, månaden, tre månaderna i den ena kolumnen. I den andra: vilka fakturor ska ut och vilka kostnader har du, exempelvis för löner eller hyra? Se det som den årliga kontrollen av olja i bilen. En likviditetsanalys är som oljestickan, och har man inte koll på den så kommer motorn skära sig förr eller senare.