Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.

Likviditetsproblem kan bero på snällhet

Andreas Selberg är musikern som blev företagare utan några som helst kunskaper om likviditet. Men han hade sett hur andra företag stupade på grund av okunskap så när han startade Solenergi i Norrbotten AB såg han till att få lång kredit hos leverantören. Han har också utvecklat en process för att se till att solcellerna snabbt kommer på plats och kan driftsättas nästan direkt. Det är både något som gör kunderna nöjda och ett sätt för honom att kunna fakturera kunden snabbt.

I podden Nästa steg berättar Andreas om sin strategi att erbjuda bättre kundservice än alla andra, och därför har de också haft mycket att göra ända från starten. De har inte haft några likviditetsproblem men eftersom han sett andra råka ut för det håller han alltid koll på det.

Mot kunderna tänker jag ibland lite för mycket som en privatperson och som en kund, istället för som företagare.

Men som Andreas ser saken så är hans utmaning egentligen inte att hantera sin likviditet utan sin snällhet.

 

- Mot kunderna tänker jag ibland lite för mycket som en privatperson och som en kund, istället för som företagare.

Privat är han inte konflikträdd men som nystartad företagare som strävar efter riktigt nöjda kunder har han han märkt att han blir det.

 

- Man är rädd för att stöta sig med folk och så blir det så. Samtidigt är ju mina leverantörer inte så. Om jag inte betalar skiter de väl i att gulla med mig utan de säger bara ‘betala!’ eller så tar de saken vidare.

Glöm inte att prenumerera på Nästa steg så du inte missar några avsnitt! 

Du finner den på Spotify, Apple Podcaster, Acast, Google Podcaster och i alla andra appar där poddar finns.

fredrik-landstrom - öppnas i nytt fönster
Fredrik Landström, rådgivare Almi

Fredrik Landström

är rådgivare på Almi i Luleå och han har sett många företagare kämpa med likviditeten. Här är hans bästa råd för att börja få kontroll över den.

 

  • Se likviditeten som smörjolja 
    Utan ett jämnt in- och utflöde av pengar kommer motorn - din verksamhet - att börja hacka, och det är negativt för alla inblandade och påverkade. Du behöver ha tillräckligt med smörjmedel hela tiden för att kunna betala räkningarna i tid.
  • Sluta agera bank åt dina kunder 
    Många företag ger sina kunder generösa krediter utan att fundera på hur det påverkar den egna likviditeten. Tänk på sig själv först och vad du behöver ha för se till att inte motorn ska hacka.
  • Gör en likviditetsanalys
    Det är ett krångligt ord men det krävs inte mer än ett papper och en penna för att spalta upp vilka intäkter man vet kommer in den närmaste veckan, månaden, tre månaderna i den ena kolumnen. I den andra: vilka fakturor ska ut och vilka kostnader har du, exempelvis för löner eller hyra? Se det som den årliga kontrollen av olja i bilen. En likviditetsanalys är som oljestickan, och har man inte koll på den så kommer motorn skära sig förr eller senare.