Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.

Kontrollerad nedläggning

- På ett väldigt snyggt sätt såg vi till att vi inte hade några anställda kvar längre. Vi sa upp vår stora lokal som vi hade, för att banta kostnaderna, och hade som något slags vision om att vi skulle bli den minsta storytellingbyrån i världen – och därmed den bästa!

Nej, Robin Danehavs produktionsbyrå Spox var inte på väg mot konkurs. Det gick tvärtom jättebra.

Ändå valde han och kompanjonen att lägga ner.

 

- På papperet såg det väldigt bra ut och siffrorna såg bra ut. Allting var toppen. Men någonstans gnagde det att vi gjorde väldigt mycket det som kom till oss och inte så mycket det som vi faktiskt ville göra. Vi hade lite ojämn syn på vad vi ville. Den stämde kanske till 70 procent, men inte till 100 procent som gjorde att vi kunde toksatsa på det och säga nej till annat. Och det började gnaga, säger Robin.


Det gnagde inte bara på uppdragsfronten, utan även på hemmafronten. Robin beskriver det som att han fick en klassisk 40-årskris. Han ville ha mer tid till livet och familjen. Mer tid att upptäcka nya saker i stället för att bli fast i gamla spår. Men med personalansvaret var det svårt att ta sig loss. Han och kompanjonen började alltså skala ner för att rikta om verksamheten. Lägre utgifter, mindre ansvar för andra människor. Planen var att det bara skulle vara de två kvar och att de skulle ta in extra resurser vid behov i specifika projekt.

Jag ser inte att lägga ner ett företag som ett misslyckande.
Robin Danehav

Till slut var det mycket riktigt bara de två kvar. Det hittade sin balans och det kändes bättre. Problemet var bara att vid det laget var de så trötta att de inte orkade sälja i den omfattning som de hade tänkt. Och då blev det tråkigt! Då kom insikten om att de faktiskt inte ville fortsätta ihop. Sommaren 2020 la de ner helt.

 

Robin startade därefter det enmansbolag som han driver i dag. Ett beslut han aldrig ångrat, även om omvärlden tolkade nedläggningen negativt.

 

- Jag ser inte att lägga ner ett företag som ett misslyckande. Så länge det inte drabbar någon annan personligen tycker jag att det är ett val man har rätt att göra som företagare utan att bli dömd som ett misslyckande.

Prenumerera på Nästa steg så du inte missar några avsnitt! 

Du finner den på Spotify, Apple Podcaster, Acast, Google Podcaster och i alla andra appar där poddar finns.

Anton Manhem, rådgivare Almi
Anton Manhem, rådgivare Almi

3 tips för dig som gått i konkurs och vill starta om

Anton Manhem, rådgivare på Almi, jobbar med affärsutveckling och tillväxt. Han menar att en konkurs inte alls behöver betyda att du blir brännmärkt om du vill söka finansiering längre fram.

 

  • Se det som en erfarenhet.
    Företagande är tufft. Jag skulle hellre anställa någon som vaknat kallsvettig på morgonen och grubblat över sin likviditet eller sina problem i bolaget än om man kunnat somna kvällen innan. Det är lärdomar från livet som inte går att lära sig på ett universitet eller en powerpointdragning eller på en tvådagarskurs på kursgård. Absolut. Jag tror det är en jättebra erfarenhet. Kanske inte meriterande, men det kan vara en bra pusselbit.
  • Sköt det snyggt.
    Det finns lagar och regler för hur det ska regleras och skötas. Men tänk i termer av att rensa ur liken ur garderoben. Det kommer en morgondag och du kanske bara är skyldig en leverantör eller en kund 4 000 kronor. Juridiskt kanske du har rätt att inte betala för att du har gått i konkurs. Men sköt det snyggt så långt du kan. Du vet aldrig vad den personen kan ha för framtida intressen eller sammanhang i ditt kommande bolag.
  • Var öppen om konkursen.
    Att ljuga om eller att undanhålla är värre än att ha gått i konkurs. Så upp med det. Det kommer alltid upp till slut i alla fall om man kör en UC eller känner någon som pratar lite för mycket. Förklara vad det var som hände. Det finns ju en anledning till att ett bolag går i konkurs. Handlade det om rent slarv, att ni inte hade koll på den likvida situation eller dina avtal? Då är det tuffare. Men det kan ju också bero på coronan eller andra skäl. Mycket handlar om förtroende i vår bransch. Inte bara siffror.